گوناگون

حقیقتا امام خمینی(ره)خدا را با عظمت در وجودش می دید/ عرفان امام (ره)با بقیه فرق داشت

2312240 723به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش” امام(ره) منادی اعتدال و وحدت” با بیان اینکه در این قرون اخیر نمی توانیم شخصیتی مثل امام (ره)را پیدا کنیم، گفت: فردی که دارای این مجموعه شخصیتی باشد، در جهان امروز بسیار کم است.
 
وی افزود: ما سعی کرده ایم که در تاریخ آدمهای بزرگ را بشناسیم و بدانیم که شخصیت آنها چگونه شکل گرفته است. از این رو عواملی که در شکل گیری شخصیت امام (ره)مهم بود واقعا شخصیتی بسیار باهوش و فوق نبوغ را شامل می شد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با استعداد و الطاف الهی که خدا در وجود او گذاشت تاریخ تاثیرگذار بود، چرا که شاهد بودیم امام (ره)حدود یک قرن در تاریخ پرالتهاب ایران که به سرعت رقم می خورد تاثیر چندانی داشت.
 
وی افزود: ایشان پدر و مادری شایسته داشت و در دورانی زندگی می کرد که حوادث مهمی همچون مشروطه در تاریخ ایران رخ داد از این رو شاهد بودیم که امام خمینی (ره) یک تحول اساسی را در کشور ما ایجاد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه انقلاب زمان مشروطه و تشکیل مجلس که قرار بود به نام عدالتخواهی باشد برهه حساسی برای کشور ما محسوب می شد، گفت: با تمام وقایعی که انقلاب مشروطه برای ما به ارمغان آورد اما ذاتا انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای عظیم دیگری داشت.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر ما نگاهی به انقلاب بیندازیم متوجه خواهیم شد که امام (ره)انقلاب را از طبقات پایین شروع کرد و اکثر مردم در حمایت از او ثابت قدم بودند.
 
وی با بیان اینکه میان انقلابی که با مدیریت چند سنت شکل گرفت، با انقلاب اسلامی ایران تفاوت های بسیاری وجود داشته است گفت: امام (ره)در تمامی وقایع نزدیک ماجرا بودند و در همه امور اشراف کامل داشتند
 
وی خاطرنشان کرد: حضور در دوران مشروطه و زمانی که مجلس دچار مشکلات داخلی شد، دوره بسیار آزمودنی برای امام(ره) بود که تحقیرهای مردم را مشاهده کرد تا جایی که به جایی رسید که بزرگان مشروطه فرار کردند و به جاهای دیگر پناه بردند و همه این موضوعات سبب شد که یک دیکتاتوری به دست انگلیسی ها با حضور رضاخان رقم بخورد.
 
وی با اشاره به اینکه رضاخان قبل از رسیدن به قدرت در هیئت ها گل به سر می مالید و خود را دلسوخته امام حسین (ع) نشان می داد تصریح کرد: این کارها همه نمایشی بود.
 
وی افزود: کسی که آن روزها در عزاداری امام حسین(ع) گل به سر می زد، بعدها مراسم مربوط به امام حسین (ع را تعطیل کرد، روحانیت و مراسم حوزه های علمیه را تعطیل کرد و لباس را از روحانیت خلع کرد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آن روزها برای خانواده های مسلمان بسیار سخت بود خاطرنشان کرد: در زمان متحدالشکل کردن لباس ها مشاهده کردیم که با اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان برخوردهای مناسبی صورت نمی گرفت به گونه ای که پیش از تولد من بنا بر روایت پدرم در شهر رفسنجان از مادر من نیز تقاضا کرده بودند حجاب خود را بردارد که با مقاومت این موضوع صورت نگرفت.
 
هاشمی رفسنجانی با اشاره به حوادثی همچون مسجد گوهرشاد در دوران رضاشاه اظهار داشت: ما یک دوره عجیبی را گذراندیم و در یک وقفه زمانی انگلیسی ها که فهمیدند رضا شاه به آلمانی ها وابستگی دارد او را برداشتند .
 
وی خاطرنشان کرد: شخصیتی مانند امام (ره)با روح لطیف و آشنایی با احکام اسلامی برایش این دوران خیلی سخت گذشت اما این امر سبب شد که امام(ره) بعدها وارد عمل شود چنانکه شاهد بودیم در این مقطع امام کتاب کشف الاسرار را نوشتند.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اما با تمام وجود همه علوم را با عمق مطالب در وجود خود ذخیره کردند به گونه ای که عرفان امام(ره) از نوع عرفان خیلی ها که ادعا می کنند عرفان بلدند قابل قبول است و ایشان حقیقتا خدا را با عظمت در وجودشان می دیدند و به غیر خدا نیز اهمیت نمی دادند.
 
وی خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب پیروز شد  دو سه نکته عجیب رخ داد به گونه ای که ما شاهد بودیم علی رغم اینکه دولت وقت ایران به خون امام تشنه بود، ایشان وقتی تصمیم گرفت به تهران بیاید با امیدی از کشورهایی عبور کرد که بین آنها دشمنانشان وجود داشتند.
 
وی با بیان اینکه همه نیروهای انقلابی دلهره این را داشتند که امام(ره) چگونه وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: امام(ره)با روح شاداب وارد کشور شدند و این همان عظمت خدا بود که بعد از فاصله چند روز این اتفاقات عظیم که منجر به انقلاب شد رخ داد.
 
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه رژیم شاهنشاهی یک روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت نظامی اعلام کرده بود، گفت: در این روز جلسه علنی را در یک اتاق قدیمی با امام(ره) داشتیم و از وی خواهش کردیم که جای خود را عوض کنند اما ایشان تبسم کردند و جواب دادند همینجا هستم .
 

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا