گوناگون

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشترین کاهش منابع آب تجدیدپذیر در کشور مواجه است

81156743 5682262

به گزارش ایرنا، محمد حاج رسولی ها روز پنجشنبه در گردهمایی مدیران عامل سازمان های آب منطقه ای استانهای آذربایجان غربی، کردستان و آذربایجان شرقی که در میاندوآب برگزار شد افزود: بررسی ها نشان می دهد که میزان کاهش متوسط آب تجدیدپذیر در کشور در چند سال اخیر هشت درصد بوده است در حالی که این میزان در حوضه دریاچه ارومیه 21 تا 22 درصد است.

وی گفت: متوسط کاهش میزان بارندگی ها نیز در کشور در یک دوره 18 ساله پنج درصد است که این میزان در حوضه دریاچه ارومیه 18 درصد می باشد.

حاج رسولی ها بر لزوم تلاش بیش از پیش مسوولان برای نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد و یادآور شد: امیدواریم با کمک مسوولان استانی و مجموعه مدیران حوزه آب وزارت نیرو، اقدامات لازم را برای احیای دریاچه ارومیه انجام شود.

وی افزود: در جلسه شورای عالی آب کشور نیز موضوع دریاچه ارومیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تاکنون تصمیمات خوبی برای احیای این دریاچه اتخاذ شده است.

حاج رسولی ها اضافه کرد: کارگروه ویژه ای که هم اکنون در زمینه احیای دریاچه ارومیه در حال فعالیت است خوشبختانه بسیار دقیق و با برنامه ریزی کامل در حال کار است که نتایج و تصمیات اتخاذ شده در این کارگروه نقشه راه این وزارتخانه و دیگر وزارتخانه های مرتبط با دریاچه ارومیه است.

وی گفت: حوضه دریاچه ارومیه دارای یک زیرحوضه بسیار مهم به نام حوضه زرینه رود است که بیش از 40 درصد منابع آب، بارندگی ها و کل منابع و مصارف حوضه دریاچه ارومیه در این حوضه تعریف می شود.

مشاور وزیر نیرو یادآور شد: مصارف حساس و استراتژیکی مانند شرب آب تبریز و برخی شهرهای آذربایجان غربی و کردستان از طریق این زیرحوضه تامین می شود که نیازمند برنامه ریزی و مدیریت سالانه دقیقی در زمینه توزیع آب کشاورزی و شرب می باشد.

وی سیاست وزارت نیرو را حرکت به سمت یکپارچه سازی منابع آب عنوان کرد و گفت: یکی از تکالیف مهمی که دولت بر دوش وزارت نیرو گذاشته بحث مدیریت یکپارچه حوزه هاست.

حاج رسولی ها گفت: در بحث منابع تولید آب و مصرف این منابع بیشتر فشارهای ناشی از چالش هایی که در سال های اخیر در این زمینه به وجود آمده متوجه وزارت نیرو است که دلیل عمده آن عدم یکپارچگی در مصرف بویژه در حوزه های اصلی است که بر همین اساس امسال این مدیریت را در 14 حوزه اصلی اعمال می کنیم.

دریاچه ارومیه با بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین آبگیر داخل فلات ایران است که در 20 سال اخیر با کاهش شدید آب ورودی رو به رو بوده و در نتیجه بیش از 90 درصد از عرصه آبی آن خشک و به شوره زار تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در سفر یک روزه خود به آذربایجان غربی از حوضه آبریز زرینه رود، سد نوروزلو ، ایستگاه پمپاز رحیم خان و دشت میاندوآب بازدید کرد.

584/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا