گوناگون

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است

81204822 5767200

ˈحبیب الله شریفیˈ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون 28 کانون بحرانی بیابانزا با مساحت یک میلیون و 300 هزار هکتار در استان وجود دارد.

وی بیابان زایی را تخریب سرزمین و جنگل ها دانست و یادآور شد: 37 درصد کل مساحت استان با وسعت 5 میلیون و 300 هکتار را بیابان ها تشکیل می دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اینکه 15 درصد بیابان های کشور به این استان اختصاص دارد ادامه داد: در روند بیابان زایی عوامل انسانی و طبیعی دخیل می باشند.

وی گفت: خشکسالی های پی در پی در استان روند پدیده بیابان زایی را در استان تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه ایران از موفق ترین کشورهایی است که در مقوله بیابان فعالیت های خوبی دارد افزود: با مهار بیابان زایی، ماندگاری افراد در روستا بیشتر می شود.

وی گفت: جلوگیری از روند پدیده بیابانزایی در استان نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری را می طلبد.

شریفی از آغاز طرح ملی تعمیم ترسیب کربن در منطقه سرچاه عماری خوسف به زودی خبر داد و افزود: این طرح در 98 هزار هکتار از اراضی این منطقه اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این طرح 16 روستا با 268 خانوار و جمعیتی معادل یک هزار و 131 نفر زیرپوشش قرار می گیرند.

وی یادآور شد: برای اجرای این طرح سه میلیارد ریال اعتبار استانی و به همین میزان اعتبار ملی اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح ملی ترسیب کرین در سربیشه این استان که از سال 83 آغاز شده یکی از موفق ترین طرح ها از نظر بین المللی است که بصورت پایلوت در خراسان جنوبی به اجرا درآمده و هنور ادامه دارد.

شریفی افزود: موفقیت این طرح موجب شد تا اجرای آن در 12 استان دیگر کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه این طرح اهداف خود را در سه سطح جهانی، ملی و محلی دنبال می کند افزود: در سطح جهانی اهداف طرح جذب کربن اتمسفر از طریق توسعه پوشش گیاهی به ویژه احیاء مناطق بیابانی و در سطح ملی افزایش بهره وری زمینها در مناطق خشک و نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیاء مراتع تخریب یافته با مشارکت مردم می باشد.665

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا