گوناگون

خشکسالی تمامی مظاهر حیات فارس را تحت کنترل خود گرفته است

81221478 5796011

شهرام محمدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای آب و خاک فارس ، این منطقه جنوبی کشورمان دیگر رمقی باقی نمانده و گیاهان آن در محدوده آب و هوایی خاصی که آنها را احاطه کرده به دشواری قادر به ادامه حیات و رشد و نمو طبیعی هستند.

وی ادامه داد: گسترش جبهه های آب شور ، حفر بی رویه چاه ها و خشک شدن آنها ، عدم صرفه جویی در استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی باقی مانده و هر گونه تغییر غیر قابل تحمل دیگر در فاکتورهای محیطی و سامانه های جوی به ویژه دما و رطوبت در نهایت موجب مرگ گیاهان و محصولات دیمی و آبی می گردد.

کارشناس ارشد آب و خاک جهاد کشاورزی فارس هشدار داد: فاجعه خشکسالی با اثرات نامطلوب فراوان آن باید در بخش کشاورزی جدی گرفته شود همانطور که شواهد موجود حاکی از آن است که در نتیجه استمرار این پدیده ، بر افزایش تراکم جمعیت آفات در مزارع ، بستن لایه های نمکین بر روی خاک های قابل رشد محصول ، افت فشار آب ، خشک شدن آب در یاچه ها، قنات ها،چاه ها و دیگر موارد مرتبط افزوده شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم بارندگی های مناسب و خشکی خاک ، آب و خاک ما برحسب درصد ، کاهش 60درصدی را متحمل شده در حالی که محصولات کشاورزی به ویژه فرآورده های دیمی از بارندگی پاییزه و بهاره بیشترین استفاده را می برند و امروز این استان از نعمت بارش در این دو فصل کم بهره بوده است.

محمدی یادآور شد: خشکسالی به همراه سرمازدگی ، بسیاری از باورها ، تجربیات ، فعالیت ها و مطالعات منابع محیطی دوران اخیر را به چالش کشانده که دگراندیشی و تجدید نظر به ویژه کشاورزان را در بسیاری از روابط موجود با تکیه بر همگامی با رفتارهای طبیعی را پیشنهاد می نماید.

وی اشاره کرد: براساس قانون مندی های طبیعی ، راه های مدیریت سرزمین مبتنی بر رفتارها و قوانین باید برخوردی شود که اصولا روش های کم هزینه ، مطمئن ، کارآمد ، خود ترمیم و بدون آلودگی زیست محیطی هستند و در وهله اول کشاورزان و باغداران رویکردی مبنی بر ملزم ساختن خود به استفاده از آبیاری تحت فشار به منظور مصرف کم آب را اعمال کنند.

این کارشناس ادامه داد: سپس با جلوگیری از هدر رفت آب و در کنار آن حذف فعالیت های مخرب و بکار بستن طرح های اکولوژیک همگام با طبیعت مورد توجه قرار دهند تا میانگین بازده مصرف آب بالا برود ، همچنین با تغییر عملکرد ارقام کشت به رژیم های آبیاری پاسخ مثبت نشان دهند.ک/3

م.ک/667

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا