گوناگون

خواسته‌هایتان از زندگی مشترک را پیش از ازدواج توجیه کنید

یک جامعه‌شناس معتقد است: تنها عامل غریبه بودن و یا فامیل بودن در ازدواج مطرح نیست و آمادگی دو طرف برای ازدواج و توجیه خواسته‌های خود از زندگی مشترک باید ملاک قرار گیرد.

مسعود کیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه زمانی که دو نفر قصد ازدواج دارند توجه به ملاک‌های ازدواج از ازدواج فامیلی و یا غیرفامیلی مهم‌تر است، اظهار کرد: ازدواج مهم‌ترین تصمیمی است که دو نفر در زندگیشان می‌گیرند. مهم این است که ازدواج با شناخت از علایق و خواسته‌های هر دو نفر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در ازدواج‌های فامیلی، توجه به نظرات پزشکی به منظور جلوگیری از تولد فرزندان با اختلالات ژنتیکی از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: در ازدواج‌های فامیلی بیماری‌های ژنتیکی بیشتر منتقل می‌شوند بنابراین احتمال تولد نوزادانی با بیماری‌های ارثی و ژنتیکی بیشتر است.

این جامعه شناس ادامه داد: اگر از نقطه مقابل به این موضوع نگاه کنیم ازدواج فامیلی دارای مزایایی است، یکی از مزایای ازدواج فامیلی این است که دو نفری که با هم ارتباط خویشاوندی و فامیلی دارند و با شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر ازدواج می‌کنند.

کیان‌پور با تاکید براینکه البته به صورت قطعی نمی‌توان گفت در ازدواج‌های فامیلی ازدواج موفق‌تری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تطابق فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در ازدواج فامیلی نسبت به ازدواج غیرفامیلی بیشتر است که همین عامل می‌تواند در یک ازدواج موفق تاثیرگذار باشد و هم‌چنین این شناخت می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در کم شدن اضطراب و استرس‌های ازدواج‌هایی که ناشی از عدم شناخت است، نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: البته این موضوع قطعی نیست زیرا در برخی موارد زوجین با نسبت فامیلی با شرایط متفاوت‌تر از آنچه تصور می‌کردند، روبه رو می‌شوند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه به صورت کلی و نسبی می‌توان گفت یکی از مزایای ازدواج فامیلی، شناخت کافی دو خانواده از یکدیگر است، اضافه کرد: به اعتقاد من ازدواج با نسبت فامیلی و یا ازدواج با فرد غیر فامیل را نباید مقابل یکدیگر قرار داد. در واقع دو نفری که قصد ازدواج دارند در صورتی که به ملاک‌های ازدواج توجه کنند ازدواج موفقی خواهند داشت.

کیان پور با بیان کسب شناخت برای ازدواج با یک فرد غریبه به زمان بیشتری نیاز دارد تا افراد با سلایق و علایق یکدیگر آشنا شوند، ادامه داد: نباید این پیش فرض را داشته باشیم که در ازدواج فامیلی نیازی به شناخت از یکدیگر نیست و طرف مقابل را کامل می‌شناسیم وهر دو طرف باید با طرز فکر و اهداف هم آشنا شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا