گوناگون

داستان ناتمام تخریب پوشش گیاهی در مناطق کشور

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران منطقه شکار تیراندازی ممنوع‌الموت در شمال استان قزوین و همجوار سه استان البرز مازندران و گیلان قرار دارد این منطقه از تنوع زیستی قابل توجهی برخوردار اسیت بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته 7 تیپ گیاهی مشتمل بر 280 گونه گیاهی در منطقه شکار تیراندازی ممنوع الموت و عوامل اکولوژیک حاکم بر آن باعث شده تنوع گونه‌ای بالایی در پوشش گیاهی دیده شود خارشتر، گون، جوموشک، گل گندم، علف هفت‌بند، اسفناج وحشی، شبدر، کلاه میرحسن، بومادران، بابونه و… با تراکمهای مختلف وجود دارد حسین مظفری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: مراتع منطقه شکار تیراندازی ممنوع‌الموت شامل مراتع درجه یک، دو سه است مراتع خیلی خوب عموما در قسمتهای شمال شرقی واقع شده‌اند مراتع فقیر اغلب در قسمت شرقی و جنوب شرقی واقع شده‌اند.

وی افزود:پراکندگی جنگلها در این منطقه به گونه‌ای است که در قسمتهای شمالی،شمال شرقی و شمال غربی به صورت توده‌های نیمه‌انبوه و به ندرت کله‌ای کوچک انبوه قابل مشاهده هستند و در قسمتهای مرکزی توده‌های کم تراکم و پراکنده وجود دارد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای منطقه ارس، بادام کوهی، زالزالک و شیر خشت است در حالیکه گونه های مانند شیردار، کیلمم، افرا، گلابی وحشی، سیب وحشی، ازگیل ، زبان گنجشک، سیاه‌ال، ال‌اسبیف افورا و … نیز در توده‌های جنگلی و یا به صورت لکه‌های پراکنده دیده می‌شوند.

همچنین گونه بادام یکی دیگر از گونه‌های باارزش منطقه است گونه‌ سیاه تلوک از نشانه‌های اراضی تخریب یافته محسوب می‌شود در مسیر آوه ویرک به امرودک در رودبار الموت در محدوده‌ای به وسعت حدود 734 هکتار به صورت تیپ دیده می‌شود.

وی با اشاره به گون‌های گیاهی با ارزش ویژه درمنطقه که شامل گیاهان دارویی است تصریح کرد:مهمترین این گیاهان عبارتند از: آویشن، چای کوهی ، گاوزبان ، ختمی، گل بنفشه، شیرین بیان، بومادران، پرسیاوشان، بارهنگ، مریم نخودی، زیره، گلپر، کالوتی، ریواس و پنیرک هستند.

مظفری با تاکید بر عوامل تاثیرگذار بر روی پوشش گیاهی منطقه خاطر نشان کرد: بروز آتش سوزیهای عمدی، غیر عمدی یکی از محدودیتهای حفظ و گسترش جنگلها و مراتع است به خصوص در فصول گرم که خشکی و حرارت عامل حساسیت بیشتر پوشش گیاهی نسبت به آتش است همچنین چرای بیش از حد دام به ویژه در خارج از فصل چرا و دام بیشتر ازظرفیت منطقه تخریب ناشی از عواملی توسعه ناموزون و عدم رعایت حقا؟ های زیست محیطی از عواملی تاثیرگذار بر پوشش گیاهی منطقه است.

گفتنی است با توجه به موارد مذکور و نقش پوشش گیاهی درجلوگیری از فرسایش، حفظ منابع‌ آبی تامین نیاز اولیه گونه‌های گیاه‌خوار غنای ژنتیکی تدوین برنامه جامع حفاظت از پوشش گیاهی درمنطقه با مشارکت دستگاههای ذیربط ضروری به نظر می‌رسد./گزارش از هراتیان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا