گوناگون

دانشگاه‌ها بازوی مشورتی مدیریت جوامع هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر مرتضایی غروب چهارشنبه در جلسه کارگروه پژوهش و فناوری استانداری قم که در تالار امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: پژوهش زمینه‌ساز پیشرفت و اقتدار سیاسی و اقتصادی و عزت ملی است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب امسال را به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کرده‌اند که همین نام‌گذاری ارتباط انکارناپذیری با مسئله پژوهش دارد.

معاون استاندار قم با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش در قم ابراز داشت: شناسایی پژوهشگران برتر استان و ایجاد ارتباط میان این افراد که در دانشگاه‌ها مستقر هستند و فعالان عرصه صنعت، یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه تکریم جایگاه اهل پژوهش هم از دلایل برگزاری برنامه‌های این هفته است گفت: با این حال فراهم کردن موقعیتی که در آن دانسته‌های نخبگان بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند، موضوع مهم‌تری است.

مرتضایی دانشگاه‌ها را بازوی علمی و مشورتی مجموعه مدیریت استان دانست و افزود: هیچ کشوری بدون کمک گرفتن از دانشگاه نمی‌تواند برای خود رشد و توسعه فراهم کند.

وی با اشاره به جایگاه خاص شهر قم از نظر علمی و فرهنگی ادامه داد: گرچه تمام استان‌ها در این زمینه نقشی ایفا می‌کنند اما در این میان نقش قم به صورت خاص و ویژه دیده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قم با اشاره به ساختاری که در آن برنامه‌های هفته پژوهش پیگیری می‌شود گفت: اعتبار مورد نظر برای پیگیری اقدامات هفته پژوهش در استان باید از ردیف بودجه پژوهشی هر دستگاه تأمین شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی برگزاری مراسمات هفته پژوهش عنوان کرد: هدف ما از برگزاری این جلسات و تشکیل ساختار برای این امر، یکپارچه کردن اقدامات و پرهیز از فعالیت‌های موازی در هفته پژوهش میان دستگاه‌ها است.

تلاش برای ترویج علم مفید

حجت‌الله مرادی‌پور، مدیر استانی هفته پژوهش وزارت علوم و فناوری هم در این جلسه با اشاره به فرصت ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها در زمینه پژوهش در این هفته ابراز داشت: نظرات مختلفی در زمینه هفته پژوهش وجود دارد. عده‌ای می‌گویند در این هفته فقط یک سری برنامه‌های شکلی برگزار می‌شود اما ما می‌خواهیم در این هفته علم مفید را ترویج کنیم.

وی با اشاره به تعریف علم مفید افزود: علمی می‌تواند مفید واقع شود که در یکی از حوزه‌های مورد نیاز جامعه کاربرد داشته باشد. در هفته پژوهش بنا داریم دستاوردهای علمی را معرفی کنیم تا نیازهای مرتبط به آن در جامعه شناسایی شود.

مدیر استانی هفته پژوهش وزارت علوم و فناوری با اشاره به اینکه وزارت علوم به این برنامه‌ها فقط به عنوان یک تجلیل از پژوهشگران نگاه نمی‌کنند ابراز داشت: سیاست وزارت علوم در برنامه‌های هفته پژوهش نگاه به کیفیت است نه کمیت. اگر کیفیت وجود داشته باشد، هزینه‌ها به هدر نخواهد رفت.

پرهیز از موازی‌کاری در هفته پژوهش

وی ادامه داد: برنامه‌های هفته پژوهش در استان‌ها باید به صورتی برگزار شود که هر دو طرف عرضه و تقاضا در آن حضور داشته باشند.

مرادی‌پور با انتقاد از موازی‌کاری در برنامه‌های هفته پژوهش اضافه کرد: ورود استانداری و ایجاد هماهنگی برای از بین بردن این موازی‌کاری در استان‌ها بسیار مهم است. دستگاه‌ها هم لازم است در راستای جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها مراسمات خود را به صورت تجمعی برگزار کنند.

وی از صنایع استان قم خواست در هفته پژوهش فعال عمل کرده و در کنار دانشگاه‌ها به ظرفیت‌یابی پژوهشی بپردازند.

مدیر استانی هفته پژوهش وزارت علوم و فناوری با اشاره به شرایط مالی دولت ادامه داد: با استفاده از بخش خصوصی می‌توان هزینه برگزاری مراسمات این هفته را کاهش داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا