گوناگون

زنان باردار بخوانند

کارشناس مامایی دانشکده پرستاری و دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی گفت: زنان باردار برای پیشگیری از دیابت بارداری مصرف موادغذایی دارای نشاسته را محدود کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان‌شمالی، هما یزدی‌زاده در این باره اظهارکرد: مادران باردار برای پیشگیری از مشکلات دیابت بارداری باید مصرف غذاهای نشاسته‌ای و قندی مانند برنج، نان، سیب‌زمینی و ماکارونی را کم کنند.

وی ادامه‌داد: زنان باردار باید از رژیم‌غذایی مناسب، سالم و متعادل شامل خرما، شیر، ماهی، مرکبات، کیوی، سیب‌زمینی، کنجد، سیر، آلو، قارچ، حبوبات، پیاز، کرفس و چای‌سبز پیروی کنند.

یزدی‌زاده با بیان اینکه اکثر مادران بایدها و نبایدهایی را در دوران بارداری باید رعایت کنند، افزود: مادران باید از استرس و ناراحتی‌های عصبی دوری کنند و باید مصرف موادغذایی محرک مانند چیپس، پفک، آجیل‌شور، ترشی‌ها، رب‌ها، سوسیس و کالباس، تن‌ماهی، زیتون پرورده، پنیر شور، سس گوجه‌فرنگی، خیارشور در این ایام محدود شود.

به گفته‌وی مادران باردارعلاوه بر معاینات فیزیکی باید سونوگرافی انجام دهند و درانتهای بارداری در آخرین سونوگرافی تائیدیه زایمان طبیعی و سزارین انجام می‌شود.

این کارشناس مامایی دانشکده پرستاری و دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی هشدار داد: در ماه‌های آخر بارداری بیش از سه کیلو گرم اضافه وزن برای زنان باردار مجاز نیست.

یزدی‌زاده گفت: یکی از مراقبت‌های اساسی دوران بارداری کنترل استرس مادر است که در طول دوران بارداری و طی مراقبت‌های بهداشتی مادران در مراکز بهداشتی انجام می پذیرد.

وی ادامه‌داد: در معاینات بالینی مادر، اندازه‌گیری صدای قلب جنین، فشارخون، وزن، درجه حرارت و نیز تمام معاینات فیزیکی مادر صورت می‌گیرد.

یزدی‌زاده افزود: شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری تهوع و استفراغ است که خیلی از مادران با این مشکل مواجه هستند و تا 12 هفته اول بارداری بروز می‌کند.

وی عنوان کرد:اگر این استفراغ و تهوع مادر را زیاد اذیت نکند احتیاجی به بستری ندارد اما اگر بیشتر از 12 هفته باشد، مادر احتیاج به بستری و مراقبت‌های بیمارستانی دارد زیرا روند بارداری را مختل می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا