گوناگون

دانشگاه و صنعت دو بخش پویا و محوری جامعه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بندرآبادی ظهر سه شنبه در جلسه هماهنگی که بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه شاهرود در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شده بود ضمن اشاره به اینکه با به هم پیوستن بدنه دانشگاه و صنعت، دانشگاه‌ها و پژوهشگران قادر خواهند بود با ارتقای سطح همکاری های دوجانبه، به حل مشكلات و چالش‌هاي پژوهشی، صنعتی و تحقیقاتی کشور كمك كنند افزود: دانشگاه و صنعت به عنوان دو بخش پویا و محوری جامعه، نیازمند همکاری متقابل و موثر هستند.

 وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت عظیم دانشگاهی و این فرصتی که در اختیار ما قرار داده شده استفاده کنیم چرا که صنعت و دانشگاه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند به اهداف مورد نظر دست یابند.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: در این دانشگاه طرح های بزرگی در راستای پاسخگویی نیاز جامعه، منطقه و کشورمان تدوین شده که با اجرای آنها می توان گام های موثری برای توسعه و آبادانی شهرستان در عرصه های مختلف برداشت.

IMG16234882

ضرورت تبیین و ارائه پتانسیل های دانشگاه ها به مسئولان و صنعتگران

رئیس دانشگاه شاهرود نیز در این نشست بر ضرورت تبیین و ارائه پتانسیل‌های دانشگاه‌ها به مسئولان و صنعتگران تاکید کرد و گفت: هدف ما ارائه پتانسیل های دانشگاه هاست که البته مستلزم معرفی پروژه ها و طرح ها و مشکلات از سوی دستگاه های اجرایی است و اینکه با برنامه ریزی مناسب چگونه وارد عمل شویم.

دکتر محمد مهدی فاتح اظهار کرد:  تلفیق علم و عمل دانشگاه و صنعت، آن هم با توجه به چالش ها و مشکلاتی که در سالهای گذشته با آن روبرو بوده ایم و معضلاتی که کشور ما را اذیت می کند از جمله اصول حیاتی توسعه اقتصادی کشور است که از دل دانشگاه‌های فناور و اقتصادهای دانش بنیان عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت عظیم استادان با تجربه دانشگاه، کیفیت و استعداد علمی دانشجویان، حجم و جایگاه فارغ‌التحصیلان توانمند، ارتباط سیستماتیک با صنعت و تجارب ارزشمند گذشته، حجم مقالات علمی و 40 سال تجربه از جمله پتانسیل‌های دانشگاه شاهرود است.

ارتباط با صنعت بخشی از بودجه دانشگاه‌ها را تامین می‌کند

رئیس دانشگاه شاهرود با بیان اینکه وابستگی دانشگاه و صنعت به یکدیگر یکی از عوامل اصلی تحقق ارتباط محکم و نظام مند میان این دو است خاطرنشان کرد: وجود قوانینی که این وابستگی را ایجاد کند، می تواند در افزایش ارتباط موثر باشد.

فاتح افزود: برای مثال می توان با وضع قوانین مناسب، دانشگاه ها را برای تامین بخشی از بودجه شان به برقراری ارتباط با صنعت و کسب درآمد از طریق رفع نیازهای علمی- پژوهشی صنایع وادار ساخت همچنین می توان با وضع قوانین حمایتی از آن دسته از صاحبان صنایعی که برای انجام امور خود از مشاوره و همکاری دانشگاه و دانشگاهیان بهره می گیرند، دیگر صاحبان صنایع را نیز به این امر متمایل کرد.

وی گفت: ظرفیت‌سازی و فراهم کردن بسترهای لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان موضوع مهمی است که باید با حرکتی پرشتاب تر دنبال شود چرا که این مهم می تواند با فرهنگ سازی وسیع و هدفمند، آموزش‌های مداوم، توسعه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز و ارتباط عملی تر صنعت با فناوران دانشگاه عملی شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این راستا دانشگاه شاهرود به عنوان یکی از برترین دانشگاه های کشور مکانیزم‌ها و روش‌هایی را به کار خواهد بست تا در کنار حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش‌های بنیادین، موضوع حل مسائل و معضلات جامعه و تولید ثروت از دانش و فناوری را نیز محقق سازد.

IMG16234723

دانشگاه شاهرود می تواند نقش یک کلینیک مهندسی را بر عهده بگیرد

رئیس دانشگاه شاهرود افزود: باید کارشناسان ورزیده‌ای در حوزه ‌های مختلف تربیت شوند تا دغدغه حل مشکلات را داشته باشند.

فاتح اظهار داشت: دانشگاه شاهرود می تواند در حوزه خدمات مشاوره ای وارد عمل شود و نقش یک کلینیک مهندسی را بر عهده بگیرد اما همه این ها مستلزم این است که ما قبل از هر چیز بدانیم اولویت ها و مسائلی که روی میز مسئولان است و به دنبال رفع آن هستید چه چیزهایی است؟

وی تاکید کرد: این دانشگاه با 40 سال تجربه و با وسعت 180 هکتار در پردیس های مختلف مکانی است که خیلی از خانواده های شاهرودی در آن تحصیل می کنند و اگر این پروژه ها برای دانشجویان اجرا شود آنها نیروهایی کارآمد می شوند.

در این جلسه جمعی از مدیران و روئسای ادارات به ارائه نکته نظرات و دیدگاه های خود در ارتباط با راه های توسعه همکاری بین صنعت و دانشگاه پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا