گوناگون

دبیرخانه عمومی همکاری استان های غربی کشور تشکیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی نیک کردار پیش از ظهر پنجشنبه در نشست مشترک معاونین برنامه ریزی و معاونین عمرانی استانهای غربی کشور که هم اکنون در محل استانداری کرمانشاه در حال برگزاری است اظهار داشت: واقعیت این است که ما زاگرس نشینان نیازمند ارتباط و تعامل بیشتری با یک دیگر هستیم.

وی ادامه داد: سند آمایش به دلیل ارتباطات مرزی فرهنگی و نطقه ای شامل 5 استان غربی کشور (کرمانشاه، لرستان، ایلام، کردستان و همدان) است که نتیجه این تبادلات ایجاد صدای قوی برای بدست آوردن سهم این استانها از کشور می شود و این صدا باید از طریق نمایندگان به گوش ملت برسد.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: نکته مهم دیگر این است که وقتی با هم تعامل و همفکری داشته باشیم نقاط ضعف را تقویت و پوشش می دهیم و می توانیم در توسعه و عمران از این هماهنگی استفاده خوبی داشته باشیم.

وی افزود: به رغم تمامی صحبت هایی که در مورد این پنج استان از نظر ظرفیت ها شده است متاسفانه در بسیاری از شاخص های منفی رتبه های اول کشور را داریم و موقعیت و جایگاه مناسبی در کشور برای ما تعریف نشده است.

نیک کردار گفت: در حوزه عمرانی باید به فکر  تقویت زیربنا های حمل و نقل و شبکه جاده ای باشیم وقتی بین استان ها راهی ایجاد شود تبادلات اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه رونق اقتصاد به وجود می آید. باید شاخه های فرعی شبکه ریلی به هم مرتبط شوند.

این مسئول ادامه داد: در شبکه انرژی باید تلاش کنیم به هم متصل شویم که پایداری این شبکه موجب پایداری اقتصاد می گردد. در بحث آب باید پتانسیل های منطقه ای دیده شده و کارهایی در راستای هم افزایی انجام شود تا بحران کم آبی را مدیریت کنیم.

وی افزود: در بحث محیط زیست برای داشتن توسعه پایدار نیاز به احیای جنگل های زاگرس داریم. ریزگردها تمامی این 5 استان را به طور یکسان نوازش می کند که برای مقابله با آن باید با هم همکاری داشته باشیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به ابعاد همکاری استان های غربی کشور در بخش عمران شهری و روستایی اظهار داشت: در حوزه عمران شهری شباهت های بسیاری به هم داریم و باید روحیات متعدد را به اشتراک گذاشته تا حاصل کار به سود 5 استان باشد. نگاه ما در بحث عمران روستایی باید متوجه زیرساخت ها باشد چرا که اقتصاد ضعیف در روستا موجب مهاجر فرستی شده است.

وی ادامه داد تلاش کنیم با تقویت روستاها مانع مهاجرت و افزایش بیکاری شویم.

نیک کردار با پیشنهاد ایجاد شبکه گردشگری منطقه ای گفت: می توانیم با عملکردی خوب گردشگری منطقه ای را در این 5 استان ایجاد کنیم و نگاه ما فقط متوجه توریست های خارجی نباشد. فاصله کم این 5 استان به هم نوید موفقیت در ایجاد گردشگری منطقه ای را می دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما کار گروهی نهادینه نشده است و این 5 استان می توانند با همفکری و همدلی گام مهمی برای توسعه بردارند و به همین منظور ایجاد یک دبیرخانه عمومی برای تعیین محورها و سرخط ها بین این 5 استان ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا