گوناگون

دخترانی که در پی خوشبختی به افغانستان می‌روند!

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: موضوعی که در ارتباط با بحث ازدواج حائز اهمیت است، به دست آوردن یک هویت منسجم و عزت نفس می‌باشد ، کسانی که با تبعه‌های غیر ایرانی ، افاغنه و یا تبعه‌های دیگر ازدواج می‌کنند، به احتمال بسیار قوی هویت خود یا فرزندشان دچار مشکل می‌شود ، اما شکل گیری هویت در فرزندان این خانواده‌ها با مشکلات بیشتری همراه است.

وی در ادامه گفت: فرزندان این خانواده‌ها باید تحت تعلیم آموزه‌های ویژه‌ی دینی، مذهبی، روانشناسی و فرهنگی قرار بگیرند.

فرزندان خانواده ها به دلیل این که والدینشان دچار تنش فکری شدند، هر کدام پرورش یافته‌‌ی فرهنگی متفاوت دچار سردرگمی می‌شوند و برای آن‌ها مشکلات هویتی به وجود می‌آید.

وی در ادامه بیان داشت: این مشکل زمانی شدت پیدا می‌کند که یکی از والدین از نظر مذهب و سبک با دیگری تفاوت داشته باشد ، مثلا در مورد افاغنه که قشر بیشتری از آن‌ها اهل تسنن هستند زمانی که با یک ایرانی ازدواج می‌کنند عمدتا اصل تشیع می‌باشند می‌تواند منجر به بوجود آمدن اختلالاتی در زمینه‍‌ی فرزند پروری، رسم و رسومات مذهبی، اعتقادات و مواردی از این دست شود.

وی در ادامه افزود: بعضا افراد در دوران میان سالی و یا اواخر عمر خود تمایل دارند که در کشور خود زندگی کنند، این در حالی است که طرف مقابل احتمالا خواسته‌ای را نخواهد داشت و این امر منجر به بوجود آمدن مشکلات فکری و درگیری‌هایی در آن زمان خواهد شد.

ابراهیمی مقدم در ادامه گفت: در مجموع به نظر می‌رسد اگر ازدواج با فرد هم زبان، هم سبک صورت گیرد، تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت، اما این سوال در این جا به ذهن می‌رسد که به رغم این مسائل چرا عده‌ای از افراد تمایل به چنین ازدواج‌هایی دارند؟ در درجه اول می‌توان از انگیزه‌های مادی صحبت به میان آورد، در درجه ی دوم کم شدن انگیزه ازدواج در بین پسران ایرانی و در درجه سوم مسائل احساسی می‌تواند نقش داشته باشد که بهتر است برای برطرف کردن محدودیت‌های ازدواج‌ةای داخلی تلاش کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات در این گونه ازواج‌ها،‌ارتباط با خانواده‌ی طرفین می‌باشد، در بسیاری از موارد خانواده‌های یک طرف، خانواده‌ی طرف مقابل را قبول ندارد و قطع شدن ارتباطات خانوادگی هم آسیب‌های بعدی را در پی خواهد داشت که در روند خوشبختی زوجین تاثیر منفی به جای گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ازدواجی در این سبک صورت می‌گیرد، طرفین ازدواج در آینده در ارتباط با مسائل متفاوت از قبیل ثبت نام فرزندان در مدارس، مسائل بهداشتی، آموزش و شغل یابی و مواردی از این دست دچار مشکلات عدیده می‌شوند، آن زمان است که پشیمانی‌های بعدی به هیچ وجه راه به جایی ندارد.

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا