گوناگون

در نظام ولايي و ديني تفكيك بين حوزه دين و حكومت امكان پذير نيست

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر با تبريك اعياد شعبانيه اظهار داشت: حقيقتا امانت پيغمبر يعني عترت رسول خدا، بزرگترين سرمايه براي امروز ما است و اگر به آن توجه ننماييم آسيب جدي خواهيم ديد چون هر چه كه داريم از قرآن و سنت و بركت اهل بيت عصمت و طهارت است. طبق حديث شريف «لو لا حجه لساخت الارض باهلها» اگر ما زنده ايم سر سفره اهل بيت نشسته ايم و به بركت وجود آنها ما مي‌توانيم زندگي كنيم و بايد دنباله رو صادقي براي اهل بيت باشيم و بدانيم كه همه زندگي و وجود انها براي ما درس است.

وي با گراميداشت رحلت امام خميني (ره) افزود: ايام رحلت حضرت امام (ره) را در پيش داريم كه خوشبختانه همه ساله در چنين روزي رهبر معظم انقلاب سخنراني مهمي ايراد و نكات مهمي را براي مردم بيان مي‌كنند كه چراغ راهي براي حركت آينده ملت شريف ايران است. انشاءالله همه با به كار گيري اين رهنمود‌ها به موفقيت‌هاي بزرگي دست پيدا كنند.

نماينده ولي فقيه سپس به تشريح ديدگاه اسلام در ارتباط با رابطه دين و حكومت پرداخت و اظهار داشت: نكاتي اين روز‌ها سر زبان‌ها است كه من احساس مي‌كنم قابل جمع است و ما نبايد وقت خود را بيهوده با اين گونه مسائل تلف كنيم. چون هم در قرآن و هم در روايات به طور مبسوط در اين باره سخن گفته شده است.

دفاع از فرهنگ ديني و ترويج دين و اخلاق در جامعه وظيفه حكومت ديني است

وي افزود: يك سوي مساله اين است كه اساسا انسان مختار آفريده شده است و قرآن هم مي‌فرمايد: «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا» یعنی ما راه را به مردم نشان مي‌دهيم آنها مي‌خواهند شكر گذار باشند و يا راه ناسپاسي را در پيش بگيرند.  دنيا مقدمه اي است كه انسان كارهاي خود را انجام دهد و فرداي قيامت نتيجه اش را ببيند. اگر خوب عمل كرده باشد به بهشت مي‌رسد و اگر بد عمل كرده باشد به جهنم مي‌رود و حتي خود پيامبر (ص) هم نمي‌تواند مردم را مجبور به دين داري كند چون دين جبري دين بي فايده اي است. قرآن خطاب به پيامبر مي‌فرمايد انما انت مذكر لست عليم بمسيطر: شما موظفيد به ارشاد و تذكر دادن به مردم اما سلطه بر مردم به اين معني نداريد كه هر چه بگويي بپذيرند و تسليم شوند.

وی ادامه داد: پيغمبر (ص) نسبت به ايمان آوردن مردم حريص بود ولي هيچ گاه اين ايمان را به مردم تحميل نمي‌كرد و آنقدر اين مساله مهم است كه خداوند به پيامبر دلداري مي‌دهد كه «طه ما انزلنا عليك القرآن لتشقي»: كه اي پيامبر ما شمارا نفرستاديم كه اين قدر غصه بخوري و خود را به رنج و مشقت بياندازي. آيه لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغيّ نشانگر اين است كه دين تحميلي نيست و اگر قرار بود تحميلي باشد پيغمبر و ائمه به شكل ديگر عمل مي‌كردند و اين مطلب درستي است. اما وظيفه حكومت ديني نيزدفاع از فرهنگ ديني و ترويج دين و اخلاق در جامعه است.

عضو شوراي سياست گذاري ائمه جمعه اضافه كرد: در روايتي صريحا آمده است: صير الدين حصن دولتك، دين را قلعه محكم حكومت و دولت خود قرار بده. منشور حكومت امير المومنين در نهج البلاغه نامه پنجاه و سوم كه به نامه مالك اشتر معروف است يك دستور حكومتي است. يعني حكومت را موظف مي‌كند كه در زمينه فرهنگ و امور ديني فعاليت كند.

امام خميني (ره) و مردم به خاطر حكومت ديني كه در ايران ايجاد شده است قيام كردند و شهيد دادند. مردم اگر در صحنه ماندند و مال و جان خود را در اين راه ايثار كردند به خاطر اين بود كه دين و قوانين ديني پياده شود و افكار نوراني اسلام در جامعه گسترش يابد.

دولت بايد در حوزه فرهنگ ديني مردم فعالانه حضور داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر افزود: نگراني مهم اين است كه در اين غوغاهايي كه اخيرا ايجاد شده اصل مساله گم شود و متاسفانه بازي‌هاي سياسي موجب پريشاني افكار مردم شود اگر از مردم سئوال شود كه آيا وظيفه دولت فقط تهيه نياز‌هاي مادي مردم است؟ مردم در پاسخ مي‌گويند هم نيازهاي مادي مهم است و هم اينكه دولت بايد در حوزه فرهنگ ديني مردم فعالانه حضور داشته باشد. ما بايد فرهنگ ديني را در جامعه توسعه دهيم. اگر نان و آب مردم تامين شود ولي فرزندان آنها در معرض فساد قرار گيرند برايشان قابل پذيرش نيست. در اين صورت اعلام مي‌كنند كه حاضرند نان و آب نداشته باشند ولي فرزندان آنها سالم زندگي كنند. حتي كساني هم كه زياد مذهبي نيستند، توجه به فرهنگ را بسيار با اهميت مي‌دانند.

وي به ذكر نمونه هايي از مصاديق فرهنگ ديني پرداخت و افزود: وقتي اعلام مي‌شودكه بايد در مقابل ظلم وتعدي در جامعه ايستاد اين يك اصل ديني است. آيات و روايات بسياري ظلم را مورد مذمت قرار داده است. دين را نمي‌شود از مسائل حكومتي جدا كرد.

حاكم اسلامي وظيفه اش اين است كه فرهنگ ديني را در جامعه توسعه دهد

بحث ولايت فقيه كه امام (ره) مطرح كردند همين بود كه دين و حكومت ديني با هم عجين هستند و نمي‌توان آنها را از هم جدا كرد. حاكم اسلامي وظيفه اش اين است كه فرهنگ ديني را در جامعه توسعه دهد. بسياري از امور زندگي انسان در جامعه امور ديني محسوب مي‌شود.

امروز كه كشور با كمبود آب مواجه است مرتبا شنيده مي‌شود در مصرف آب بايد صرفه جويي شود اين مساله يك مساله ديني است. چرا كه قرآن صريحا مي‌گويد «لا تسرفوا» و يا مي‌فرمايد: «ان الله لايحب المسرفين» وقتي كه مي‌گويند در ادارات بايد كار مردم راه انداخته شود و اين يك مساله ديني است. اسلام توصيه كرده كه حوائج مردم را برطرف كنيد و حتي مي‌گويد اين كه مردم گاهي به خاطر رفع حوائجشان به شما مراجعه مي‌كنند يك نعمت الهي است تا به وسيله شما گره از كار يك مومن باز بشود و شما از اين طريق ثواب ببريد. باز كردن گره كارهاي مردم و حل كردن مشكلات آنها يك كار ديني است.

در خصوص بهداشت اسلام اعلام كرده است كه حفظ جان مسلمان واجب است. اين يك حكم شرعي به اين گونه است كه اگر كسي متكفل آن نباشد بر عهده همه ما است كه جان يك مسلمان را حفظ كنيم.

كنترل نرخ‌هاي بازار يك مساله شرعي است. اسلام اعلام كرده كه احتكار و ربا حرام است اين‌ها مسائلي ديني و حكومتي است. در نظام ولايي و ديني تفكيك بين حوزه دين و حوزه حكومت امكان پذير نيست در منطق اسلامي در هر نقطه اي از جهان به كسي ظلم شود و به كمك او نشتابي مسلمان نيستي.

مسائل مالي، اداري و… در حوزه دين تعريف شده است

آقاي قاضي عسكر افزود: مسائل مالي، اداري و… در حوزه دين تعريف شده است. عهد نامه مالك اشتر دليل بسيار روشني است براي نحوه حكومت داري. امام علي (ع) در اين نامه مي‌فرمايد حقوق كارمندان را بايد به گونه اي پرداخت كه دچار فساد نشوند.

امام خميني (ره) نيز مي‌فرمايد سياست ما عين ديانت ما است وديانت ما عين سياست ما است به اين معنا كه هر دو با هم آميخته است و همه بايد الهام گرفته از دين باشد.

اگر حكومت از دين فاصله گرفت مردم را به راحتي نمي‌توان اصلاح كرد

از سوي ديگر در روايات آمده است الناس علي دين ملوكهم، مردم بيشتر تابع حكومت هايشان هستند اگر خداي ناكرده حكومت از دين فاصله گرفت مردم را به راحتي نمي‌توان اصلاح كرد. مانند رژيم قبل كه مساجد و منابر كارخود را انجام مي‌دادند و رژيم هم كار خود را انجام مي‌داد و آن همه بي بند وباري و فساد در جامعه حاكم بود.

توسعه فرهنگ ديني هم وظيفه مراجع و علما و حوزه‌هاي علميه است و هم وظيفه حكومت

سرپرست حجاج ايراني افزود: در شرايط كنوني نبايد مسائل اساسي كشور فراموش شود. دين داري و توسعه فرهنگ ديني هم وظيفه مراجع و علما و حوزه‌هاي علميه است و هم وظيفه حكومت. بستر فراهم كردن براي معارف ديني وظيفه همگان است. همه مردم وظيفه دارند امر به معروف و نهي از منكركنند و اين فريضه براي همه واجب شرعي است. نمي‌توان گفت عده اي امر به معروف كنند و عده اي اين كار را نكنند. البته افرادي نيز بايد به طور خاص در اين باره اموزش ببينند.

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت در نتيجه گيري از اين بخش از سخنان خود گفت: به نظر مي‌رسد كه مساله از نظر ديني كاملا روشن است مساله روز جامعه ما اين گونه مسائل نيست و مسائل جدي‌تري در جامعه ما وجود دارد. بايد به فكر آينده باشيم و خطرات بسياري نسبت به جامعه اسلامي وجود دارد و دشمنان در كمين اند.

در شرايطي كه از يك سو گروه ۱+ ۵و تحريم‌ها به كشور ما فشار مي‌آورد و از سويي مشكلات داخلي نيز وجود دارد بايد تمام عقل و دانش و توان خود را به كار گيريم و به حل مشكلات بپردازيم.

مراسم ديني بايد آسيب شناسي شود

سرپرست حجاج ايراني در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت آسيب شناسي مراسم ديني تاكيد كرد و افزود: ما متاسفانه در عزاداري‌ها و اعياد نتوانستيم برخي از مشكلات و آسيب‌ها را برطرف كنيم. برخي افراد اشعاري را به سبك ترانه و به شيوه غربي مي‌خوانند و نام اين را بزرگداشت ائمه معصومين مي‌گذارند اين همه معارف ائمه را كنار گذاشته ايم و شيوه‌هاي نامناسب را جايگزين آن كرده ايم.

وي افزود: اين افراد فكر مي‌كنند كار درستي مي‌كنند. قرآن مي‌فرمايد: زيانبار‌ترين مردم ان كساني هستند كه فكر مي‌كنند كار درستي را انجام مي‌دهند ولي اشتباه عمل مي‌كنند.

اقاي قاضي عسكر در خصوص حفظ حرمت ائمه اظهار داشت: وزانت حرم‌هاي ائمه بايد حفظ شود. شئون ائمه بايد مورد توجه باشد. اگر كف زدن و به سبك غربي‌ها و خواندن ترانه به سبك غربي‌ها براي بزرگداشت ياد ائمه (ع) كار خوبي بود حتما ائمه معصومين به عمرو بن حمق و يا دعبل خزاعي‌ها سفارش مي‌كردند كه چنين كارهايي را انجام دهند. ايا آنان چنين اشعاري را در مقابل ائمه مي‌خواندند؟ اشعاري كه اينان در رثاي اهل بيت مي‌خواندند داراي معاني و مفاهيم بلندي بوده است.

آرامش بخشيدن به جامعه از جمله وظايف حكومت است

وي در پايان آرامش بخشيدن به جامعه را از جمله وظايف حكومت دانست و گفت: متاسفانه هر چند وقت يك بار يك موضوعي مطرح و هنوز تمام نشده اختلاف ديگري شروع مي‌شود آرامش بخشيدن به جامعه وظيفه حكومت و حكومتگران است. بايد افكار عمومي را آرام و مردم را به آينده اميدوار كرد. بايد اجازه داد دين در جامعه تحقق يابد و جوان‌ها به توسعه اميدوار شوند.

آقاي قاضي عسكر در پايان سخنان خود با تجليل از امام امت، شهداي ۱۵ خرداد و جانبازان انقلاب اسلامي اظهار داشت: اميدواريم كه خداوند به همه عنايت كند تا بتوانيم پاسدار خون شهدا باشيم. سالگرد ارتحال حضرت امام و ايام پانزده خرداد نيز در پيش است. ياد امام و شهدا و جانبازاني كه در اين راه ايثار كردند را گرامي مي‌داريم. امروز روز جانباز است وقتي به ديدار اين جانبازان مي‌رويم با استواري مثال زدني ايستاده اند بايد قدر اين شهداي زنده انقلاب را بدانيم و فرصت‌ها را از دست ندهيم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا