گوناگون

دهلران، همچنان محروم از گاز خانگی

فرماندار گفت: دهلران با وجود ظرفیت‌های نفت و گاز از نعمت گاز خانگی محرم است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، به نقل از روابط عمومی فرمانداری دهلران «امیدعلی سبزی» در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست و معاون مطالعات پایه و طرح‌های منابع آب در استان خوزستان اظهار کرد: شهرستان دهلران به واسطه داشتن منابع عظیم نفت و گاز در استان معروف است به طوری که این شهرستان ظرفیت تولید روزانه 180هزار بشکه نفت را دارد.

وی با بیان اینکه تولید بیش از 91 درصد نفت و گاز غرب کشور از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این شهرستان است، افزود: بیش از چندین سال از مصوبه دولت نهم و دهم مبنی بر گازرسانی به شهرستان دهلران گذشته است، شهرستانی که سرشار از ذخایر نفت گاز است ولی متاسفانه مردم این شهرستان تاکنون هیچ سودی از این منابع عظیم نبرده‌اند و همچنان چشم انتظار نعمت گاز خانگی هستند و مجبورند از سیلندر گاز استفاده کنند.

فرماندار دهلران اضافه کرد: گازرسانی به این شهرستان از آرزوها و خواسته‌های دیرین مردمی است که هشت سال دفاع مقدس را با نثار جان خود و تقدیم شهدا و جانبازان و آزادگان با سرافرازی پشت سر گذاشتند و امروز یکی از مطالبات به حق مردم دهلران روشن شدن مشعل گاز در خانه‌هایشان است که علی‌رغم تکمیل شدن شبکه گاز شهری هنوز محقق نشده است.

سبزی با اشاره به اینکه خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیگیری‌های لازم برای تکمیل و تسریع در عملیات اجرایی خط انتقال گاز که از سمت خوزستان به طول 123 کیلومتر در حال اجراست به جد در حال انجام است، تصریح کرد: مدیریت ارشد استان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی روزانه روند عملیات اجرایی این پروژه مهم را رصد و تلاش می‌کنند که هرچه سریع‌تر این پروژه به سرانجام برسد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه بصورت «ای پی سی» در حال اجرا بوده و هم اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است اما برای عبور لوله گاز از رودخانه کرخه مشکلاتی وجود دارد که مسئولان رایزنی‌ها برای تسریع در عبور لوله از رودخانه کرخه در استان خوزستان را به جد پیگیری می‌کنند.

فرماندار دهلران در خصوص خط انتقال گاز از استان خوزستان به دهلران گفت: مهمترین مشکل فعلی پروژه، نحوه عبور خط انتقال گاز از رودخانه کرخه است که برای حل این مشکل پیگیری‌هایی با مسئولان محیط زیست و امور آب در استان خوزستان انجام شد.

سبزی گفت: قرار بود لوله انتقال گاز به دهلران به روش “اچ دی دی” از رودخانه کرخه عبور کند که با توجه به نتایج آزمایشات ژئوتکنیک بافت زمین اجازه اجرای این روش را نداد.

وی با اشاره به اینکه در این دیدارها رایزنی‌ها برای عبور لوله به صورت سنتی (رو باز) از رودخانه کرخه پیگیری شد، تصریح کرد: در این پیگیری‌ها قرار شد در کارگروه مشترک نیرو و نفت در استان خوزستان روش رو باز برای عبور لوله از کرخه مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه اعلام شود.

سبزی یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح سال 89 آغاز شده و هم اکنون با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

فرماندار دهلران عنوان کرد: خط انتقال گاز به شهرستان دهلران 123 کیلومتر طول دارد که از این مقدار 40 کیلومتر در حوزه استان خوزستان و 83 کیلومتر در حوزه استان ایلام است.

وی با اشاره به تکمیل مسیرسازی خط انتقال گاز ادامه داد: 110 کیلومتر حفاری کانال، 93 کیلومتر جوشکاری و 70 کیلومتر لوله‌گذاری نیز در این مسیر انجام شده است.

سبزی بر ضرورت شتاب‌بخشی در عملیات اجرایی خط انتقال گاز به دهلران تاکید و یادآور شد: مشکلاتی در مسیر خط انتقال، واریانت‌های مسیر و عبور از کرخه باعث تاخیر در انجام طرح شده است.

وی ادامه داد: بیش از 3500 علمک از مجموع 4400 علمک شبکه گاز شهری که باید در دهلران نصب شود تاکنون انجام شده و بزودی کار علمک‌گذاری گاز شهری در دهلران پایان می‌یابد.

فرماندار دهلران در پایان گفت: عملیات اجرایی نصب 400 علمک گاز نیز در شهر موسیان به اتمام رسیده و خط تغذیه شهری به طول شش کیلومتر تکمیل شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا