گوناگون

دیدگاه برخی مسوولان روابط عمومی ها در حوزه اطلاع رسانی

81167167 5701053

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از ابزار ارتباطات دارای شکل سازمان یافته روابط عمومی است که هم ساختار درون سازمانی و هم وظایف برون سازمانی دارد.

روابط عمومی بعنوان یک نهاد مطلع برای حضور در رقابت گسترده جهان ارتباطات نیاز به ابزار مدرن و جدید دارد. داشتن علم و تخصص در عرصه اطلاع رسانی و تقویت تعامل میان مردم و مسوولان با بیان فعالیت های مدیران و مشکلات جامعه از مهمترین مولفه های فعالان حوزه روابط عمومی در دستگاههای اجرایی است.

اما با این وجود به دلایلی روابط عمومی ها بر سر دوراهی ادای رسالت حرفه ای یا کسب رضایت مدیران، وظایف ذاتی و کارکرد واقعی خود را از دست داده اند.

روابط عمومی نقش مهمی در شناسایی ضعفها، رفع ابهامات و پاسخگویی بهنگام امور از سوی دستگاهها به مخاطبان دارند اما در اغلب اوقات در اقناع مخاطبان با مشکل و چالش مواجهند.

بر اساس اظهار برخی مسوولان روابط عمومی ادارات سیستان و بلوچستان وجود یک روابط عمومی متخصص در دستگاههای اجرایی موثرتر از دهها کارمند کوشا برای پیشبرد اهداف سازمانی است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا روابط عمومی را یک علم معرفی کرد و گفت: روابط عمومی دانشی است که سازمان ها به وسیله آن آگاهانه می کوشند تفاهم و پشتیبانی مردم به عنوان کسانی که برای توسعه اهمیت دارد، را به دست آورند.

ˈمجتبی محرابیˈ افزود: مسوولان روابط عمومی به عنوان متخصصان در فن ارتباطات نقش مشاور قدر برای مدیران سازمان ها و نهادها را برعهده دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی فعالیت رسانه های جمعی و دنیای مجازی امروزه بیشتر مردم از آخرین رویدادهای جهانی مطلع هستند بر این اساس اگر مسوولان روابط عمومی ها نتوانند اطلاع رسانی درستی از عملکردهای سازمان ها و در کنار آن مشکلات مردمی داشته باشند، شاهد انزوای این سازمان ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سازمان ها با برقراری ارتباط با جامعه توسط روابط عمومی ها می توانند پویایی خود را حفظ کنند گفت: با توجه به وجود رشته های مرتبط با حوزه روابط عمومی در دانشگاههای کشور باید از دانشگاهیان برای استفاده درست از علم ارتباطات در دستگاههای اجرایی بهره گرفت.

همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: اگر رییس یک دستگاه از اهمیت و کارکرد واقعی روابط عمومی مطلع باشد و بداند چه قدرتی در اختیار دارد، آن سازمان در عرصه اطلاع رسانی موفق خواهد بود.

سید ˈفرید خلیفه لوˈ افزود: اگر سازمانی بیشترین کارآیی را داشته باشد تا زمانی که شاهد انعکاس این فعالیت ها در داخل و خارج از سازمان نباشیم یعنی این دستگاه به صورت جزیره ای و جدا از دیگر ارگان ها عمل کند، موفقیتی حاصل نخواهد کرد.

وی با تصریح بر اینکه این کارکرد بر عهده روابط عمومی است و اطلاع رسانی درست و بهنگام سازمان را از حالت جزیره ای خارج خواهد کرد، گفت: امروزه فعالیت روابط عمومی ها بستگی به سلیقه مدیران دارد، در بعضی سازمان ها و وزارتخانه ها شاهد هستیم که یک وزیر سعی در گسترش فعالیت روابط عمومی دارد و مقام بعدی اصلا نمی داند روابط عمومی چیست و به تبع آن در برخی ادارات سیستان و بلوچستان نیز وضعیت مشابهی را شاهدیم.

وی روابط عمومی را پرنشاط ترین بخش سازمان ها برشمرد و بیان کرد: فعالان حوزه روابط عمومی به عنوان پرنشاط ترین بخش هر سازمان بیشترین میانگین فعالیت را به خود اختصاص می دهند.

مسوول روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: توجه سازمان های استانی در چند سال اخیر به بخش روابط عمومی ها بسیار خوب بوده اما با این وجود هنوز هم عملکرد سازمان ها در بخش اطلاع رسانی در سطح دنیای مجازی و راه اندازی پرتال ضعیف است.

ˈسعید صمیمی عشرت آبادیˈ افزود: متاسفانه سایت بسیاری از سازمان های مرجع از جمله استانداری، فرمانداری ها به روز نیست و همواره مردم از بسیاری از اخبار شهرستان های سیستان و بلوچستان به دلیل این کم کاری ها بی اطلاع می مانند.

وی به روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان پیشنهاد کرد علاوه بر به روز رسانی سایت، اخبار مهم سایر ادارات کل استان را در پرتال استانداری قرار دهد.

همچنین شمار دیگری از مسوولان روابط عمومی ها برگزاری دوره های آموزشی و گردهمایی های تخصصی را از جمله راهکارها برای پیشرفت حوزه اطلاع رسانی عنوان می کنند که از قضا جای آن در سیستان و بلوچستان خالی و بسیار کمرنگ تر از سایر استانهاست.

7307/2729

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا