گوناگون

رئیس جمهور لایحه‌ جدایی ورزش و جوانان را بنویسد / ادغام ورزش و جوانان به ضرر جوانان و به نفع ورزش است

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه امام صادق (ع) هم گفت: این ادغام یک بعد سیاسی داشت تا ورزشی و به ضرر جوانان و به نفع ورزش است و رشته جوانان در دانشگاه تهران نیز در حال تعطیلی است. اگر الان بعد ساختاری و معرفتی را برای جوانان مشخص نسازیم آینده جوانان به خطر می‌افتد یعنی اینکه جوانان دچار شکست، افسردگی و اعتیاد می‌شوند به علت اینکه ساختار تئوریک نداریم و چارچوب‌های معرفتی نیز از بین رفت و نمی‌دانم آیا این برمی‌گردد یا خیر.

محمود گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان نیز پاسخ داد که  هدف اصلی این ادغام این بود که قسمت‌هایی مانند سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان جوابگوی مجلس نبودند و برای نمایندگان مجلس اقتدار مجلس مهم بوده نه جوانان. در 64 کشور دنیا ورزش را به صورت اجرایی از صفر تا صد عهده‌دار نیستند بلکه دستگاه‌های مختلفی به وزارتخانه‌های ورزش این کشورها کمک می‌کنند.

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم در جواب بیان کرد:  در مجلس هشتم از طراحان اصلی ادغام وزارت ورزش و جوانان بودم احساس کردیم دولت اساسا هیچ توجهی به بحث جوانان و ورزش ندارد که اقتدار مجلس زیر سؤال بود. دولت جدید گفت وام ازدواج را 9 میلیون تومان می‌کنیم اما نشد؛ ما واقعا تصمیم صحیحی گرفتیم و در دی ماه 89 این ادغام انجام شد. 6 ماه اجازه دادیم آئین‌نامه را بیاورند که نه آن دولت و نه این دولت آورد. معتقدم باید کوچک‌سازی را دنبال کنیم و هدف برنامه پنجم این بود که از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه برسد.

در ادامه محمود گلزاری پاسخ وی را داد و گفت که آیا بهتر نبود مجلس اول تکلیف سازمان تربیت بدنی را روشن می‌کرد و یک سازمان مدیریتی به وجود می‌آورد و می‌بینید مسئله جوانان به عنوان یک دغدغه در ذهن مجلس نبود و بلکه یک سری تسویه حساب با دولت و اقتدار مجلس بود.

کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اظهار داشت: این برای کوچک‌سازی دولت بوده است و برای قانونمند شدن ورزش و جوانان ادغام صورت گرفته و سوم اینکه تعاریف جامع‌تری از فعالیت‌های جوانان داشته باشد اما نتیجه این شد که تخصیص اعتبارات کاهش یافت و در شهرستان‌ها هیچ نماینده‌ای از جوانان نیست و ستاد راهبری جوانان حذف شد و کارهای پژوهشی نیز تعطیل شد و همه جوانان خود را مورد حمایت نمی‌بینند و به علت ضعف این دستگاه آثار حمایتی نیز وجود ندارد.سامانه ازدواج وجود نداشته مشکلات اشتغال و مسکن وجود داشته و جوانان نمی‌توانند شیرین‌ترین مسئله خود را که ازدواج است را انجام دهند. ازدواج آسان تبدیل به یک شعار شده است و 40 درصد که در شرایط ازدواج هستند نمی‌توانند ازدواج کنند و 1.5 میلیون نفر در نوبت وام ازدواج هستند.

خانواده‌ها شرمنده فرزندانشان هستند

کواکبیان در ادامه بیان کرد: بحث بیکاری بیداد می‌کند، خانواده‌ها شرمنده فرزندانشان هستند و اینکه عنایت به جوانان نمی‌شود ربطی به وزارتخانه ندارد.

گلزاری خطاب به کواکبیان گفت: بحث همین است و وزیر و مجلس هم فهمیده است که ادغام اشتباه بوده است و ما 7 معاونت داریم و در استان‌ها نیز مدیران کل ورزشی هستند و می‌گوییم که نسبت به 3 سال قبل افت جدی کرده است. باید اول ورزش را از تصدی‌گری خارج می‌کردیم و بعد این آش را برای جوانان می‌پختید. اکنون ساختمان‌های سازمان ملی جوانان را استانداری‌ها گرفتند و نیروهای آنها نیز پراکنده شد که ما واقعاً مشکل جدی در این زمینه داریم.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت امروز با توجه به وجود رسانه‌ها منوط به آینده است، تصریح کرد: افت تحصیلی در دانشگاه‌ها وحشتناک است؛ آینده ما آینده مطلوبی نیست؛ سیاست کلان نظام که این است جمعیت جوان را می‌خواهیم داشته باشیم در شرایطی که آینده بسیار مبهم است.  این ساختار به کجا می‌رود؛ اعتیاد، افسردگی و خودکشی جوانان اوج می‌گیرد و با این حساب سرعت پیر شدن جمعیت در ایران رتبه سوم را در بین کشورهای جهان دارد. باید از رئیس جمهور خواهش کنیم لایحه‌ای بنویسد که ورزش و جوانان از هم جدا شوند. در طول 4 سال گذشته دریغ از دو خط لایحه چه در باب جوانان و چه در باب ورزش که این کار انجام نشد.

مصطفی کواکبیان گفت: اگر دولت از قبل کارشناسی می‌کرد و چارت تشکیلاتی و نحوه ادغام را مشخص می‌کرد ادامه کار در وزارت ورزش و جوانان بهتر بود. باید در اینباره یک دوره 5 تا 6 ساله را بگذرانیم تا در این مدت چارت تشکیلاتی سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تثبیت شود. اول به هیچ عنوان امکان نداشت در وزارت ورزش و جوانان شرح وظایف ارائه شود چرا که قانون صراحتا اعلام می‌کند که وزارتخانه‌هایی که ادغام می‌شود در عرض 6 ماه باید به تدوین شرح وظایف اقدام کنند.

برنامه جامع ازدواج در دست تدوین است

همچنین سید‌رمضان شجاعی کیاسری در ادامه گفت: در ماده 41 و 43 دولت موظف کرده تا تمامی دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند درصدی را برای ورزش اختصاص دهند. در ماده 43 نیز برای مراکز مشاوره ازدواج تکالیفی معین شد که هم‌اکنون مورد اختلاف بین سازمان روان‌شناسی و وزارت ورزش و جوانان است.

محمود گلزاری معاون وزارت ورزش و جوانان در واکنش به اظهارات شجاعی کیاسری گفت: خوشبختانه دو ماه است که این مشکل برطرف شده و از ابتدای مهر مراکز مشاوره ازدواج جوانان دایر می‌شود و برنامه جامع ازدواج در دست تدوین است.

 مصطفی کواکبیان استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای جوانان وزارتخانه تشکیل داده‌ایم باید برای مابقی دستگاه‌ها از جمله تاکسیرانی و دیگر بخش‌ها نیز وزارتخانه تشکیل دهیم تا مشکل‌شان حل شود گفت: باید در قالب اینکه سازمان جوانان زیر نظر ریاست جمهوری برود اقدام کرد و اینکه نمی‌توان برای هر بخشی نیز وزارتخانه‌ای جدا اختصاص داد.در ادامه برنامه مناظره حسین گروسی نماینده مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلات ما قانونگذاری است و باید بر اساس قانون اقدام کنیم. در حال حاضر ما مشکل اجرا داریم به اندازه کافی قانون در کشور داریم.

در حاشیه این برنامه یکی از حاضران از گروسی سوالی پرسید و گفت که آیا جوانان شما نیز مانند سایر جوانان که پدران آنها نمایندگان مجلس و یا مسئولان نظام نیستند از سطح یکسانی برخوردار هستند گفت:  فرزندان بنده و هیچ کدام از بستگان من در مراکز دولتی به صورت مستقیم مشغول نیستند و باید برای حل مشکلات جوانان بررسی‌های لازم انجام شود و سپس با ارسال لایحه‌ای به مجلس به صورت قانونی طرح آنان رسیدگی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا