گوناگون

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی: باید بی مهری های گذشته به کشاورزان جبران شود

81239107 5825887

به گزارش ایرنا، مجتبی مزروعی در همایش فرآوری استاندارد پسته در بردسکن با بیان اینکه28 درصد جمعیت کشور در بخش کشاورزی شاغلند و این بخش یکی از مهمترین بخش های اقتصادی و تولیدی کشور است، بر تولید محصول سالم در این بخش تاکید کرد.

وی افزود: نباید در تولید محصولات سلیقه ای، عمل کنیم بلکه نگاه ما باید به بخش تخصصی عالمانه، آگاهانه و استراتژیک باشد.

مزروعی عقب ماندگی و سنتی بودن بخش عمده تولیدات و تکنولوژی بخش کشاورزی را ناشی از عدم سرمایه گذاری و نبود مدیریت عالمانه و آگاهانه در گذشته عنوان کرد و بر استفاده از مدیران با تجربه و دارای ایده و فکر، توجه به صادرات و بازرگانی محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی با اشاره به این که خراسان رضوی از نظر خشکسالی ازجمله استانهایی است که بیشترین خسارت را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: خشکسالی در این استان طی 50 سال اخیر بی سابقه بوده و در سایه کم توجهی سال های قبل پدید آمده است.

وی خسارت وارده ناشی از خشکسالی پارسال را بیش از 24 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: همه مسئولان باید تلاش کنند هرچه زودتر اعتبارات و تسهیلات خشکسالی ویژه و خاص جذب شود.

مزروعی با اشاره به بحران آب در تمام استان و مناطقی از جمله منطقه کوهپایه بردسکن گفت: با توجه به اینکه معیشت مردم این منطقه وابسته به کشاورزی است باید به سوی کشت محصولاتی از جمله زعفران که در زمستان نیاز به آبیاری دارند حرکت کنیم و در فصل تابستان با ایجاد واحدهای کوچک دامداری با روشهای مدرن و بهداشتی اقتصاد مردم منطقه را شکوفا نماییم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز اعتبارات خشکسالی به استان ابلاغ نشده است افزود: تخصیص این تسهیلات نیاز آنی و فوری بخش کشاورزی به ویژه دامداری است.

وی گفت: توزیع 10 هزار تن جو و سه هزار تن سبوس بین دامداران استان جوابگو نیست که درصدد هستیم مرحله دوم آن را در استان اجرا کنیم.

مزروعی با اشاره به بدهی کشاورزان و دامداران به بانکها افزود: اعتبارات و تسهیلات خشکسالی باید به نحوی باشد که نیازی به استعلام از شبکه های بانکی نباشد تا کشاورزان و دامداران بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: محصول پسته با 17 درصد در آمد ناخالص، اولین درآمد استان خراسان رضوی را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

غلامحسین ساربان افزود: سالانه 170 هزار تن پسته خشک در کشور تولید می شود که سهم استان خراسان رضوی از این میزان بیش از 20 هزار تن است.

وی گفت: سطح باغات پسته استان خراسان رضوی 65 هزار هکتار است که از این میزان 38 هزار هکتار بارور می باشد.

ساربان افزود: بزرگترین دغدغه بخش کشاورزی محدودیت منابع آبی است لذا باید طوری این بخش را مدیریت کنیم که با بحران آب مواجه نشویم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بروز آفت پوست خوار در باغات پسته بردسکن و خلیل آباد گفت: این آفت از استان کرمان وارد این شهرستانها شد و این نگرانی وجود دارد که به باغات پسته فیض آباد نیز سرایت کند.

وی از بهره برداران بخش کشاورزی خواست از توسعه پایانه های ضبط پسته خودداری کنند و سموم مورد نیاز باغات را فقط براساس نظر کارشناسان خریداری نموده و از خرید سموم بدون نسخه پرهیز کنند./2

7497 /664

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا