گوناگون

راه را گم نكنيم

کاظم انبارلویی در سرمقاله رسالت نوشت:

راه اصلي انقلاب چيست؟ ادب و آداب پيمودن اين راه كدام است؟ فراز و فرودها و افت‌ و خيزهاي اين راه الهي براساس كدامين نقشه پيمودني است؟ راهدان و رائد قبيله ما كيست؟ راهكارها و راهبردهاي پيش‌رو چه مي‌باشد؟ نكته‌سنجي‌هاي مقام معظم رهبري در بيست‌وپنجمين سالگرد رحلت امام‌خميني(ره)، موسس جمهوري اسلامي پاسخ صريح به سئوالات مطرح شده فوق بود.
راه اصلي انقلاب راه انبياء و اولياي الهي است و در امتداد نهضت جهاني پيامبر اسلام(ص) و با منطق، پيروزي خون بر شمشير است.

راه اصلي انقلاب را خطوط كلي شريعت اسلامي تعيين مي‌كند و مردم‌سالاري ديني جزء لاينفك آن است. راه اصلي انقلاب هيچ شباهتي به راه مدرنيته ندارد حتي در شكل مردم‌سالاري آن، راه انقلاب و راه مدرنيته دو راه جداگانه است و به دو مقصد جداگانه مي‌رسد.

نظم مدني ـ سياسي پديد آمده از توفان انقلاب اسلامي در  ايران، منطقه و جهان براساس عقلانيت اسلامي شكل گرفته و با عقلانيت مدرن فاصله‌اي به اندازه بهشت و جهنم دارد.
ادب و آداب پيمودن اين راه مبتني بر ادب و اخلاق اسلامي است و از ادب ماكياوليستي، ليبراليستي و ماركسيستي فاصله مي‌گيرد.
راهدان و بلدراه در اين معركه يك فقيه، حكيم، فيلسوف و عارف است.

او براساس شريعت اسلامي آجر به آجر، ساختمان جمهوري اسلامي را روي هم مي‌گذارد و مي‌سازد. به تعبير مقام معظم رهبري شريعت اسلامي روح و جوهره اصلي جمهوري اسلامي است. به همين دليل در راس چنين حركتي فقها و علما و مجاهدان راه دين قرار دارند. تمامي اين نظم مدني و سياسي برپايه مردم سالاري است. مردم سالاري ديني يك قرائت متفاوت از دموكراسي‌هاي معمول جهان است. مردم‌سالاري ديني كاستي‌ها و اشكالاتي را كه فيلسوفان سياسي غرب اكنون در مورد دموكراسي‌هاي رايج دنيا مطرح مي كنند، ندارد. چون مردم سالاري ما “ديني” است متضمن استقلال، آزادي، عدالت و معنويت.

در فلسفه سياسي امام(ره) كه اكنون چون خورشيدي در ذهن و قلب نخبگان جهان براي رهايي از استبداد جهاني و خرده استبدادهاي داخلي كشورها مي‌درخشد، هم چگونه حكومت كردن و هم چه كسي بايد حكومت كند، مطرح است.

جامعيت كسي كه در راس حكومت قرار مي‌گيرد به لحاظ تدبير، حكمت، اخلاق، دانش سياسي، عدالت، معنويت، دانش حقوقي و شجاعت مهم است. در كنار اين صفات، نظم مدني و سياسي و چگونگي حكومت كردن براساس يك نظم مردم‌سالارانه براي چرخش قدرت هم مهم است.
اقتدار ناشي از انتخاب مردم بسيار مهم است.

اين اقتدار نوعي مشروعيت دارد كه از آن به نام مشروعيت مردمي ياد مي‌شود و هيچ كس نمي‌تواند به هيچ بهانه‌اي آن را برنتابد. اگر حريم راي مردم محترم شمرده نشود ظهور “فتنه” حتمي است. حال اين فتنه منشأ داخلي داشته باشد يا خارجي يا هردو، يك حركت ضداسلامي و ضدملي است.

كساني كه نظم مردم‌سالارانه نظام را كه براساس شريعت اسلامي شكل گرفته برنتابند و نتوانند حرص و طمع سيري‌ناپذير خود را در رسيدن به قدرت مهار كنند راه اصلي را گم مي‌كنند و پاي در معصيت “بغي” مي‌گذارند. ويروس سلطنت در انديشه سياسي آنها نفوذ مي‌كند و تا با سد بصيرت و هوشياري و قيام ملت مواجه نشوند همچنان به راه خود ادامه مي‌دهند.

حوادث تلخ و رويدادهاي تاسف‌بار انتخابات سال 88 كه با سوزن‌باني اذهان اهل فتنه توسط سرويس‌‌‌هاي امنيتي و سياسي آمريكا و اروپا به وجود آمد نمونه بارزي از اين گمراهي، فتنه‌انگيزي و كژراهه رفتن بود.

مقام معظم رهبري در بيانات روشنگرانه خود در مرقد مطهر امام(ره) به بازخواني اين فتنه اشاره فرمودند و آن را به ياد انقلابيون ايران و جهان آوردند و يك سياست نخ‌نماي آمريكا عليه كشورهاي نافرمان و مقاوم را رونمايي كردند.

ايشان ايجاد اختلاف و دوگانگي در راس حاكميت و ايجاد انحراف در مباني ايمان مردم را از راهكارهاي آمريكا در مقابله با ملت‌ها از جمله ايران دانستند كه بحمدالله در برابر سد پولادين ملت ناكام ماندند.عجيب است علي‌رغم اينكه دست فتنه‌گران در مقابله با جمهوريت و اسلاميت نظام رو شده است، عده‌اي هنوز اميد دارند كه بتوانند فتنه را احيا كنند. هنوز اميد عده‌اي به قِر و غمزه آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها قطع نشده است.اما ملت بيدار ايران پس از گذشت ربع قرن از حيات افتخارآميز بنيانگذار جمهوري اسلامي تحت زعامت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي راه را  گم نكرده‌اند و در همان مسير نوراني كه امام(ره) در وصيت‌نامه خود ترسيم فرموده بود پيش مي‌روند. طي ربع قرن اخير ملت ما به مزاحمت‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي آمريكا عادت كرده‌اند و نحوه عبور از آن را خوب مي‌دانند به همين دليل جمهوري اسلامي هر روز نيرومندتر و ملت ايران هر روز مقتدرتر در صحنه‌هاي جهاني ظاهر مي‌شوند. عبور از تهديدها و تحريم‌ها آن هم با اقتدار نشان مي‌دهد كه ما راه را گم نكرده‌ايم و درست آمده‌ايم. راه مقام معظم رهبري، راه امام و راه امام، راه پيامبر اعظم(ص) و حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنافداه است. اين راه شكست ندارد چون راه خداست. از خداوند بزرگ مي‌خواهيم به ملت ما و ملت‌هاي جهان كمك كند اين راه را گم نكنيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا