گوناگون

روز ملی بدون طلاق، بهانه‌ای برای استحکام بنیان خانواده‌ها

ازدواج، آغاز تحول و پختگی یک جوان است و در کشوری که به نام اسلام مزین شده است، اوج بی‌مهری است اگر الگوهای اخلاقی در امر ازدواج از متن آموزه‌های این دین مبین استخراج نشده و به جوانان ارایه نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، جمعیت فراوان جوان، علاوه بر این‌که یکی از مزایای هر کشور محسوب می‌شود، از سویی آسیب‌هایی نیز دارد که مسئولان آن کشور را وادار می‌کند تا برای دوری از این آسیب‌ها، به دنبال مهیا کردن زمینه و امکانات لازم برای نسل جوان خود باشند.

در کنار بسیاری از چالش‌های پیش‌روی جوانان، یکی از عمده مسایلی که به سبب اهمیت، نباید از آن غافل بود، مهیا کردن زمینه‌ی ازدواج آنان است و این امر در کشوری که مزین به نام «اسلام» است، وظیفه‌ی مسئولان را دوچندان می‌کند، چون تأکیدات فراوانی بر ازدواج جوانان در آیات قرآن‌کریم و روایات ائمه‌اطهار(ع) آمده و برای نمونه، پیامبر اکرم(ص) در بیان اهمیت این موضوع فرموده است: «ما مِن شابٍّ تَزَوَّجَ فی حَداثَهِ‏سِنِّهِ إلاّ عَجَّ شَیطانُهُ: یا وَیْلَهُ، یا وَیْلَهُ! عَصَمَ مِنّی ثُلُثَی دِینِهِ، فَلْیَتَّقِ اللّه‏َ العَبدُ فی الثُّلُثِ الباقِی: هیچ جوانی نیست که در دوره‌ی جوانی خود ازدواج کند، مگر آن که شیطان او فریاد برآورد که: (وای بر او، وای براو! دو سوم دینش را از (گزند) من حفظ کرد.)» بنابراین، انسان باید برای حفظ یک سوم دیگر، تقوای خدا در پیش گیرد.

تلاش‌های بسیاری از سوی دولت و مسئولان کشور در سال‌های اخیر برای فراهم کردن امکانات مادی و زیرساخت‌های اقتصادی ازدواج جوانان انجام شده است و بسیاری از این اقدامات هم‌چون پرداخت وام ازدواج به زوجین و ارایه تسهیلات ویژه به زوجینی که ازدواج آسان را انتخاب کرده‌اند، نتایج مثبتی را نیز در پی داشته است، اما در این میان، آیا کسی به فکر فراهم کردن زمینه‌های فرهنگی این موضوع نیز بوده است؟

رواج فرهنگ‌هایی که گاهی می‌توان از آن به عنوان «ضد‌فرهنگ» نیز یاد کرد در فرآیند ازدواج جوانان و آغاز زندگی مشترک، سبب شده است تا اگر هم ازدواجی با مشقت‌های فراوان به ثبت رسید، دوام و پایداری کمی داشته و متأسفانه به طلاق بینجامد.

«فرهنگ ازدواج آسان»، تنها یک ترکیب واژگانی نیست که این روزها از سوی مسئولان و علمای دینی استفاده می‌شود، بلکه نمادی از عمق نگرشی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها بر آن تأکید داشته و یکی از اهداف اصلی آن، کاهش عمق فاجعه‌ای به نام «طلاق» است. بی‌راه نرفته‌ایم اگر بگوییم که ترس از طلاق، یکی از علل افزایش سن ازدواج است و متأسفانه گاهی نیز علتی بر ایجاد ناهنجاری‌هایی چون افسردگی و یا طلاق عاطفی در میان زوجین است.

ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که با افزایش آمار طلاق در جامعه رواج می‌یابد، مسئولان را بر آن داشت که پیش‌گام اقدامات فرهنگی در حوزه‌ی ازدواج و جلوگیری از افزایش آمار طلاق شوند و پیشنهاد این‌که اول ذی‌الحجه، سال‌روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان «روز بدون طلاق» اعلام شود، از سوی وزارت ورزش و جوانان در سال 92، یکی از این اقدامات بوده است.

«سید‌موسی متوسلین»، مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سال‌روز ازدواج علی‌بن ابی‌طالب(ع) و حضرت فاطمه(س) به صورت نمادین به عنوان «روز بدون طلاق» نام‌گذاری شده است و در صورت ثبت رسمی این روز، هیچ طلاقی در این روز مبارک در دفاتر اسناد رسمی کشور به ثبت نمی‌رسد.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون با تلاش‌های حوزه‌ی فرهنگ‌سازی، استان زنجان در مقایسه‌ی میزان ازدواج و طلاق ثبت‌شده، وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد، اما باید کوشید تا مذموم بودن پدیده طلاق بیشتر نمود یابد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان، نقش خانواده‌ها را در این راستا بسیار پررنگ دانسته و اظهار می‌کند: در این میان نباید همه‌ی بار فرهنگ‌سازی را بر دوش دولت قرار دهیم و خانواده‌ها باید با تسهیل فرآیند ازدواج جوانان، در کاهش آمار طلاق مؤثرتر عمل کنند.

براساس این گزارش، آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ورود به زندگی مشترک به فرزندان، کاهش دخالت‌های بی‌جا در زندگی مشترک فرزندان از سوی والدین، عدم تحمیل هزینه‌های سنگین در تهیه جهیزیه به بهانه رسومی که پایه دینی و یا حتی تاریخی ندارند، عدم تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم ازدواج هم‌چنین کاهش تأثیرات فرهنگ غربی با استفاده نکردن از برنامه‌های ماهواره‌ای، از اقداماتی است که می‌تواند به استحکام بنیان خانواده‌ها کمک کرده و از بروز طلاق جلوگیری کند.

«سید‌محسن موسوی»، وکیل دادگستری با ابراز نگرانی در خصوص افزایش آمار طلاق در کشور، خاطرنشان می‌کند: یکی از اصلی‌ترین علل افزایش آمار طلاق، فرهنگی است که در میان جوانان ما به فراموشی سپرده شده و آن هم سبک زندگی بر مبنای آموزه‌های دینی و توجه به زندگی بزرگان است.

وی در خصوص ثبت «روز بدون طلاق» در تقویم ملی، اظهار می‌کند: این اقدام تنها یک نماد است و فردی که حکم طلاق در دست داشته باشد، اگر نتواند در این روز آن را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برساند، قطعاً در روزهای آتی نسبت به ثبت آن اقدام می‌کند و باید فکر اساسی‌تری برای این معضل کرد.

«علیرضا کاظمی»، جوانی که به تازگی ازدواج کرده است، ثبت «روز ملی بدون طلاق» را اقدامی نمادین و مؤثر در افزایش استحکام بنیان خانواده‌ها دانسته و می‌گوید: این‌گونه نمادها باعث می‌شود تا جوانان به فکر باشند، اما باید به این موضوع نیز توجه شود که این‌گونه نماد و فرهنگ‌سازی‌ها نباید به یک روز ختم شود و به فکر تکرار این‌گونه نمادها در طول سال باشیم.

وی با بیان این‌که دولت باید به‌دنبال فرهنگ‌سازی عمیق و مثبت در این زمینه باشد، یادآور می‌شود: این‌که بیان کنیم سال‌روز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س)، نمادی برای کاهش آمار طلاق است، اقدامی مؤثر به شمار می‌رود، اما این امر زمانی عمق بخشیده و مؤثرتر می‌شود که در کنار نام‌گذاری نمادین، به جوانان بیاموزیم که چه عملکردی در زندگی این دو بزرگوار سبب الگو شدن زندگی مشترک‌شان در طول قرن‌های متمادی شده است.

ازدواج، آغاز تحول و پختگی یک جوان است و در کشوری که به نام اسلام مزین شده است، اوج بی‌مهری است اگر الگوهای اخلاقی در امر ازدواج از متن آموزه‌های این دین مبین استخراج نشده و به جوانان ارایه نشود. در این میان، ثبت سال‌روز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) به نام «روز ملی بدون طلاق» آغازی بر این فرهنگ‌سازی دین‌محور است، فرهنگی که هیچ شک و شبهه‌ای در میزان اثرگذاری آن دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا