گوناگون

وجود گسل در قلب بخش مرکزی دوره چگنی/ استانداردهای ساخت و ساز رعایت شود

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر پری زادی ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی لرستان با اشاره به فرآیند تدوین طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی بخش مرکزی دوره چگنی اظهار داشت: شهرستان دوره چگنی از سال 86 تبدیل به شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، شاهیوند و ویسیان است بیان داشت: همچنین 6 دهستان در شهرستان دوره چگنی وجود دارد.

پری زادی با بیان اینکه بخش مرکزی شهرستان دوره چگنی در دو دهستان سراب دوره و تشکن محدود می شود عنوان کرد: در بخش مرکزی این شهرستان 65 روستا وجود دارد.

وی با بیان اینکه بررسی جمعیت بخش مرکزی دوره چگنی در فاصله سالهای 75 تا 90 نشان دهنده نرخ رشد منفی جمعیت در این بخش است افزود: در این فاصله زمانی جمعیت این بخش از 15 هزار و 700 نفر به 14 هزار و 600 نفر رسیده است.

مشاور تهیه طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی بخش مرکزی دوره چگنی نرخ رشد جمعیت دهستان سراب دوره را منفی 0.53 درصد عنوان کرد و بیان داشت: نزدیکی این بخش به خرم آباد و اینکه خانه دوم برای اهالی خرم آباد محسوب می شود از دلایل نرخ رشد منفی این بخش محسوب می شود.

پری زادی به برخی محدودیت و قابلیتهای توسعه سکونتگاههای روستایی در این بخش اشاره کرد و بیان داشت: از 44 روستای دهستان سراب دوره دو روستا در پهنه سیل خیزی بسیار بالا قرار دارند.

وی با اشاره به قرارگیری تعدادی از روستاها در پهنه با خطر لرزه خیزی بالا و متوسط عنوان کرد: این امر ناشی از آن است که یک گسل به طول 48 کیلومتر از قلب بخش مرکزی شهرستان دوره چگنی عبور کرده و تعدادی از روستاها را در حریم خود قرار داده است.

پری زادی همچنین به خطر زمین لغزش در روستای مراد آباد این بخش اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع با همپوشانی نقشه ها چهار روستای بخش مرکزی دوره در معرض سیل، زلزله و زمین لغزش قرار دارند.

وی با اشاره به مشکل جدی زمین لغزش و زلزله در روستای “مرادآباد” خواستار رعایت الزامات و استانداردهای ساخت و ساز به ویژه آیین نامه 2800 زلزله برای توسعه این روستا شد.

پری زادی همچنین از سطح بندی روستاهای بخش مرکزی شهرستان دوره چگنی خبر داد و بیان داشت: با سطح بندی صورت گرفته روستای “ناوه کش” در سطح یک یعنی برخوردار قرار می گیرد.

وی همچنین از پیشنهاد دو نقطه در بحث پدافند غیرعامل در طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی بخش مرکزی دوره چگنی خبر داد و بیان داشت: این دو نقطه برای سایت اسکان موقت و فرود اضطراری بالگرد در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا