گوناگون

ریشه معضل انگ زنی در وجود نابرابری ها در جامعه است

81224060 5800321

مهدی قدیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زمانی که افراد در موقعیت های نابرابر قرار می گیرند و برخی موقعیتی پایین تر به نسبت دیگران دارند، شروع به انگ زنی می کنند.

وی یادآورشد: قرار گرفتن این افراد در موقعیتی پایین تر از آنچه که انتظار داشتند حس حسادت آنان را برمی انگیزد و زمینه انگ زنی فراهم می شود.

قدیمی اظهار کرد: به هر میزان که در جامعه این نابرابری ها افزایش می یابد، معضل برچسب زنی نیز گسترش پیدا می کند.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: درجامعه ای که در آن افراد از جایگاه های مختلفی برخوردارند و فاصله این جایگاه ها هر روز در حال افزایش است، معضل انگ و برچسب زنی می تواند برای تخریب دیگران و تصدی خاطر کسانی که در طبقات پایین قرار گرفته اند رواج یابد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد برای توجیه کم کاری خود در جامعه از انگ زنی و تخریب کسانی که به درستی به وظایف خود عمل کرده اند بهره می گیرند.

قدیمی ادامه داد: فاصله طبقاتی افراد در جامعه کنونی شهر زنجان نسبت به گذشته رو به افزایش گذاشته است و می توان روند گسترش انگ زنی را نیز به وضوح مشاهده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، گفت: از سوی دیگر ارتقای جایگاه افراد با کسب موفقیت های مختلف در عرصه های تحصیلی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجب دست به دست شدن قدرت شده است.

وی افزود: درنتیجه این فرآیند افراد که درطبقات پایین جامعه قرار گرفته اند، یک نوع مکانیزم دفاعی برای توجیه شرایط موجود به کار برده و شروع به انگ زنی می کنند.

قدیمی یادآورشد: راهکار رفع این مشکل در پیش گرفتن برنامه ای منسجم برای کاهش فاصله موقعیت های موجود در جامعه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به هر میزان که جامعه در مسیر پیشرفت حرکت کند از فاصله جایگاه اجتماعی افراد کاسته می شود، علت این موضوع را جهت گیری افراد در زمینه های مورد علاقه و کسب موفقیت های چشم گیر در آن عنوان کرد.

وی تصریح کرد: امروز چون جایگاه های نابرابر زیاد بوده و افراد به موفقیت چندانی در حوزه کاری خود دست نیافته اند و علاقه چندانی گاه به آن ندارند، نا امیدی در میان آنان رواج یافته و در نهایت منجر به عقب ماندگی جامعه و رواج انگ زنی شده است.

قدیمی تاکید کرد: زمانی که افراد در موقعیت های برابر قرار گیرند، آگاهی آنان نسبت به جامعه افزایش یافته و در نهایت با دیدی بازتر نسبت به موضوعات نگاه می کنند و انگ زنی رنگ و بوی خود را از دست می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بابیان اینکه برای کاهش معضل انگی زنی در جامعه رسانه های جمعی باید وارد عرصه شوند، فرهنگ سازی رااز رسالت های مهم رسانه ها عنوان کرد.

7319/596

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا