گوناگون

رعایت زمان مناسب برداشت کیوی در باغات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر رعایت زمان مناسب برداشت کیوی و تأثیر آن در ارزش غذایی و کیفیت انباری این میوه تأکید کرد.

محمدتقی شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با تاکید بر اهمیت رعایت زمان مناسب برداشت میوه کیوی و تأثیر آن در ارزش افزوده غذایی و کیفیت انباری این میوه اظهار داشت: کیوی میوه‌ای نیمه گرمسیری بوده که مهمترین رقم تجاری آن هایوارد می باشد.

وی افزود: زمان برداشت کیوی مهمترین عاملی است که خصوصیات کیفی میوه شامل میزان کاهش وزن در طول دوره، انبارداری، میزان کاهش سفتی بافت میوه در طول دوره انبارداری، میزان مواد جامد و محلول و ظرفیت آنتی اکسیدان را به صورت معنی داری تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ، مهمترین شاخص در تعیین زمان برداشت کیوی را درجه بریکس اشاره کرد و افزود: در مازندران مقدار مناسب آن در حدود 6.5 بوده و با دستگاه رفرکتومتر به راحتی قابل اندازه گیری است.

شکوهی حساسیت زیاد به بیماری‌های انباری در دوران انبارداری، بالا رفتن میزان اسید از حد بازار پسندی، نامنظم بودن و عدم یکنواختی رسیدن میوه و عدم شکل گیری عطر و طعم را از جمله معایب برداشت زود هنگام میوه کیوی دانست.

وی پیر شدن سریعتر میوه‌ها و کوتاه تر شدن عمر انباری میوه کیوی، کاهش وزن بیشتر در طول دوران انباری و چروکیدگی میوه، کاهش بیشتر میزان سفتی بافت میوه و کاهش قابلیت عرضه در بازار، تخریب بافت میوه و کاهش ویتامین ث و ظرفیت آنتی اکسیدانی و افزایش ریسک سرمازدگی میوه روی درخت را از معایب برداشت دیرهنگام کیوی برشمرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران تجزیه پلی ساکاریدهای دیواره سلولی بر اثر فعالیت آنزیم‌ها و نرم شدن بافت میوه، تجزیه نشاسته و تبدیل به قندهای ساده بر اثر فعالیت آنزیمی و تحریک این فرایند با هورمون اتیلن و افزایش میزان مواد جامد محلول و افزایش طعم شیرین میوه‌های انباری را از فرآیندهای شیمیایی مهم در میوه کیوی در طول دوران انباری عنوان کرد.

شکوهی زمان برداشت میوه کیوی در استان را از 15 آبان ماه دانست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا