گوناگون

‌تولید بیش از 400 هزار تن چغندر قند در فارس

کارشناس مسئول چغندرقند جهادکشاورزی استان فارس گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به اینکه 10 هزار و 200 هکتار زیر کشت این محصول رفته، حدود 420 تا 450 هزارتن از این محصول در فارس تولید شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، محمدجواد هل‌فروش، گفت: عملیات کاشت چغندرقند از اواسط اسفند 92 از مناطق معتدل استان شروع شده و در اوایل تیر ماه سال جاری به پایان رسید.

وی خاطر‌نشان کرد: در سال جاری برنامه‌های مدونی از جمله تغییر آرایش کاشت، استفاده از دستگاه‌ کود‌کار، بذرکار مدرن، توسعه آبیاری تحت فشار، استفاده از کمباین برداشت چغندر قند و هم چنین بکارگیری ارقام پرمحصول و کم آب و مقاوم به بیماری‌ها به اجرایی و که سبب اقتصادی شدن تولید در واحد سطح و هم چنین افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.

هل‌فروش گفت: در اجرای کشت پاییزه چغندرقند، مصرف آب بیش از50 درصدکاهش دارد و خسارت آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز کاهش قابل توجهی داشته ضمن آنکه اشتغال دردو بخش کشاورزی و فعالیت کارخانجات قندو طول مدت بهره‌برداری این مشاغل نیز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: دستاوردهای اجرای تحقیقات کشت پاییزه چغندرقند که از چند سال گذشته آغاز شده و هم چنان ادامه دارد نیز توانسته در جهت بهینه سازی مصرف آب، نهاده‌های کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید نقش بسزایی داشته باشد.

کارشناس مسئول چغندر قند سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور جبران کاهش سطوح زیر کشت چغندر قند، افزایش عملکرد در واحد سطح مد نظر قرار گرفته، به‌طوری‌که عملکرد میانگین از25 تن در هکتار به 43 تن (بیش از 50درصد) افزایش یافته است.

هل فروش گفت: از سوی دیگر به جهت تأمین مابقی خوراک کارخانه‌های قند استان تغییر تیپ کشت چغندر قند و حرکت به سمت کشت پاییزه این محصول در دستور کار قرار گرفت که از 3سال گذشته این راهبرد بطور جدی انجام شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط ناشی از خشکی و خشکسالی که اجرای تغییر الگوی کشت در استان را به امری ضروری تبدیل کرد، طرح کشت چغندر قند پاییزه یکی از راهبردهای مهم این سازمان جهت مقابله با خشکسالی است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا