گوناگون

روی گردانی از علوم عقلی باعث رواج سلفی گری می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به مناسبت افتتاحیه مجمع عالی حكمت اسلامی در مشهد که قبل از ظهر پنجشنبه در تالار نور مشهد برگزار شد، تصریح کرد: شعار سلفی های امروز این است كه خدا گفته بندگی كنید نه اینكه در ابعاد و صفات خداوند تفكر و تامل كنید، مسملین باید فقط نماز بخوانند و روزه بگیرند و پیرامون خدا تفكر نكنند.

وی در این پیام خاطر نشان كرده است: میزان در پذیرش احكام، اقامه برهان و بكارگیری دستگاه عقل و خرد و روی گردانی از آن شیوه مشركان است.

آیت الله سبحانی در این پیام با اشاره به اینكه تفكر خصیصه انسان است، تاكید كرده است: گرایش به آگاهی یكی از ابعاد تفكر است و از این رو قرآن اندیشیدن در آفرینش را یك فریضه می داند.

استاد برجسته حوزه علیمه قم در بخش دیگری از پیام خود تصریح كرده است: علمای اسلام باید در كنار علوم نقلی به علوم عقلی نیز بپردازند چرا كه سالك راه خدا با این دو بال می تواند افق ها را كشف كند و رویگردانی از دستگاه عقل و خرد باعث می شود سلفی گری رواج پیدا كند.

این مرجع تقلید عالم تشیع خاطر نشان كرد: از این مجمع می خواهم مسائلی را بررسی كنند كه نیاز امروز جامعه است و گره ای از كار دانشجویان و طلاب باز كند.

آیت الله مصباح یزدی نیز در پیامی، ضمن تشكر از مسئولین برای راه اندازی این مجمع در مشهد، خاطر نشان كرده است: اگر رفتار ما طوری باشد كه افرادی در جامعه نتوانند برای سوالات و شبهات خود پاسخ بیایند ما مسئولیم و باید برای رفع شبهات مردم تلاش كنیم.

وی در این پیام با اشاره با مقام ممتاز امام خمینی (ره) تصریح كرده است: دوست و دشمن معقتد به ممتاز بودن شخصیت امام هستند و حتی كسانی كه در نظر با امام اختلاف داشتند در برابر ایشان تسلیم بودند و ما شاهد بودیم افرادی مانند میرزاجوادآقای تهرانی كه در فلسفه نقطه مقابل امام بود جلوی ایشان سر تعظیم فرود آورده و حتی درجبهه های جنگ لباس رزم پوشیده است.

آیت الله مصباح یزدی در پیام خود تاكید كرده است: باید تا جایی كه امكان دارد بدبینی ها و كینه توزی ها را از خود دور كرده و سعی كنیم در تمام امور و بویژه بحث های علمی اعتدال را رعایت كنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا