گوناگون

رکود تولید در آذربایجان غربی/ واحدهاي صنعتي زير 30 درصد ظرفيت اسمي كار مي كنند

به گزارش خبرنگار مهر، سرمايه در گردش از مهمترین موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی بوده که موجب تشدید رکود این بخش شده است.

بیکاری و ايجاد تورم در جامعه از جمله  معضلاتي است كه با بروز مشكل در صنايع بروز مي يابد، هر چند مسایل و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی در تمامی بخش های کشور مشهود است اما آنچه جای تامل دارد اینکه آمار متوسط تعداد واحدهای متوقف شده 17.7 درصد است اما این میزان در آذربایجان غربی به 23 درصد می رسد.

فراهم نبودن زیرساخت های لازم صنعت در استان به ویژه در شهرک های صنعتی، کمبود نقدینگی، بروکراسی اداری به ویژه در بخش بانک ها و دریافت تسهیلات، پرداخت بالای مالیات و … از مسایلی است که به اعتقاد صنعتگران و تولید کنندگان زمینه ساز  رکود و مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کرده اند.

در این میان وضعیت نامناسب شهرک های صنعتی استان که از شرایط مناسبی به لحاظ  ورودی،جاده های مواصلاتی در کنار مشکل نبود فاضلاب و… برخوردار نیستند و این عوامل نیز موجب بی رغبتی و عدم تمایل حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است.

مشکلات زیرساختی، افت فشار گاز، راههای مواصلاتی، تصفیه خانه ها و نبود درمانگاه، واحدهای پزشکی و آتش نشانی از دیگر مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان است که زمینه ساز عقب ماندگی این بخش شده است.

کارشناسان اقتصادی استان ايجاد پروژه هاي توليدي و صنايع در مقياس بزرگ با مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي در استان، ورود فعالانه بانک ها و برنامه ریزی اساسی از راهکارهای اساسی برای برون رفت از وضعیت فعلی عنوان می کنند.

IMG11204527

وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی با ذونق تولید بهبود می یابد

معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي گفت: وضعيت اقتصادي استان با رونق توليد در واحدهاي توليدي و صنعتي و همچنين مشاركت بانك هاي عامل بهبود مي يابد.

بتقي كهوريان پیش از ظهر شنبه در جلسه كميسيون هماهنگي بانك ها كه در محل بانك توسعه تعاون استان تشكيل شد افزود: در زمان حاضر در استان به تبع كشور درحوزه اقتصادي در وضعيت خوبي قرار نداريم شاهد ركود در بخش توليد هستيم كه نتيجه منفي 5.8 درصدي رشد اقتصادي در كشور است.

وي اضافه كرد: ركود اقتصادي با اتخاذ تدابير علمي براي ايجاد رونق توليد در واحدهاي توليدي و صنعتي از ميان مي رود و اين مهم نياز به همت و ياري سيستم بانكي دارد.

وي با اشاره به اينكه به دنبال ايجاد پروژه هاي توليدي و صنايع در مقياس بزرگ با مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي در استان هستيم گفت: در حال حاضر چند پروژه بزرگ مراحل جذب سرمايه گذار از بخش خصوصي و يا سازمان ها و بنياد هاي وابسته به دولت و بخش عمومي غير دولتي خود را سپري مي كنند كه با شروع عمليات اجرايي و همچنين بهره برداري از آنها ميزان اشتغال زايي در استان افزايش خواهد يافت.

وي اظهار داشت: ميزان تورم و نرخ بيكاري بالا سبب شده است تا اولويت اول امور كشور براي دولت رونق اقتصادي باشد و تمام فعالين حوزه اقتصادي، صاحبان صنايع و واحد هاي توليدي و بانك ها و موسسات اعتباري را پاي كاربياورد و با مشاركت و هماهنگي با آنها كشور را به سوي رشد اقتصادي هدايت كند.

IMG12405183

تصميمات بايد مبناي علمي داشته باشند/سرمایه در گردش مشکل واحدهای صنعتی

وي با اعلام اينكه تدبير ركن اساسي براي پيشبرد اموراداري است افزود: تصميمات بايد مبناي علمي داشته باشند تا به سر منزل مقصود برسند و علم و دانش توام با تجربه، مديريت مبتني بر اصول علمي و خيرخواهي سه عاملي هستند كه بايد در پيشبرد امور مورد توجه قرار گيرند.

معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي در ادامه با ذكر اين نكته كه براي برون رفت از وضعيت اقتصادي فعلي بايد دست اندركاران امور اداري، مديران دستگاه هاي اجرايي و همچنين مديران بانك هاي دولتي و غيردولتي و فعالين اقتصادي خيرخواهانه وارد عرصه شوند گفت: مشكلات اقتصادي تبعات منفي اجتماعي زيادي را به بار مي آورد كه بايد با ايجاد رونق اقتصادي و فراهم كردن زمينه هاي اشتغال اين تبعات را كاهش دهيم.

كهوريان افزود: دولت براي سال جاري در حوزه اقتصادي رساندن رشد اقتصادي به بالاي صفر را پيش بيني كرده است كه در صورت تحقق حتي نيم درصد رشد اقتصادي موفقيت بزرگي را رقم خواهد زد و اعتقاد داريم كه با ايجاد رونق اقتصادي در اين اندازه گام اول حماسه اقتصادي در كشور رقم خواهد خورد.

وي ادامه داد: البته در سال اينده كه پايان برنامه پنجم توسعه مي باشد رشد اقتصادي كشور را بايد به هفت الي هشت درصد افزايش داد و با كاهش نرخ تورم به كمتر از 20 درصد و ايجاد فرصت هاي شغلي بيشتر حماسه اقتصادي مورد نظر مقام معظم رهبري را تحقق بخشيد.

معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي در بخش ديگري با تاكيد بر اينكه با برگزاري جلسات تخصصي به دنبال كاهش مدت زمان صدور مجوزهاي لازم براي سرمايه گذاري با ايجاد پنجره واحد در مركز خدمات سرمايه گذاري استان هستيم عنوان  كرد: در اين راستا سيستم بانكي استان نيز نقش مهمي را با تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات به طرح هاي سرمايه گذاري براي كاهش روند دوران مشاركت طرح ها و بهره برداري رسيدن آنها ايفا خواهد كرد.

وي افزود: با بررسي هاي انجام شده در برخي از گروه هاي توليدي در استان واحدهاي صنعتي زير 30 درصد ظرفيت اسمي كار مي كنند كه بخشي از مشكلات آنها سرمايه در گردش است كه در اين راستا بانك هاي عامل بايد فعالانه وارد عرصه شوند.

IMG08385902

تشکیل کمیته بررسی وضعیت واحدهای تولیدی آذربایجان غربی

كهوريان با اعلام اينكه كميته اي در استانداري براي بررسي وضعيت اين نوع واحد هاي توليدي تشكيل شده است تصريح كرد: اين كميته وضعيت واحدها را آسيب شناسي مي كند و راهكارهاي لازم را ارائه خواهد كرد.

وي يادآور شد: امسال براي فعاليت بنگاه هاي اقتصادي تعطيل و نيمه تعطيل، نوسازي واحد، تكميل واحدهاي توليدي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بالاو توسعه واحدهاي نيازمند تسهيلاتي در نظر گرفته شده است كه طبق ضوابط ارائه خواهد شد.

معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي نوسازي ماشين‌الات واحد هاي توليدي و صنعيت را نيز مورد تاكيد قرار داد و گفت: اعتقاد دارم كه تكنولوژي هاي جديد و فناوري هاي نوين و نيروي هاي تحصيل كرده و دانشگاهي بايد وارد عرصه توليد و صنعت استان شوند.

وي افزود: جوانان دانشجوي مقاطع تحصيلات تكميلي را فقط در واحدها و بنگاه هاي اقتصادي بزرگ مقياس با تكنولوژي بالا و همچنين راه اندازي واحد ها و شركت هاي دانش بنيان مي توان اشتغال داد و با توجه به اينكه در سال هاي گذشته ظرفيت پذيرش دانشگاه ها براي مقاطع تحصيلي تكميلي بالا رفته است بايد اين موضوع را جدي بگيريم.

IMG13490266

لزوم بهره گیری از توان و ظرفيت اعتباري صندوق توسعه ملي

وي بهره گيري از توان و ظرفيت اعتباري صندوق توسعه ملي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: در سال گذشته نزديك به سهم تعيين شده براي استان توانستيم با طرح هاي معرفي شده عقد قرار داد كنيم كه امسال بايد با عقد قرار داد بيشتر از دو برابر ميزان سال گذشته عملكرد داشته باشيم.

وي اضافه كرد: همچنين از محل كمك هاي فني و اعتباري كه در سال هاي گذشته به آن بي توجهي شده است با عقد قراردادهاي سه جانبه بين بانك، دستگاه اجرايي و استانداري خواهيم توانست از طرح هاي صنعتي و سرمايه گذاران حمايت كنيم.

كهوريان ادامه داد: مقرر شده است در سال جاري بر اساس توان تسهيلات دهي بانك ها ، جدول توزيع منابع بانكي براي اعطاي تسهيلات سرمايه گذاري به صورت سه ماهه ابلاغ شود و سه ماهه اول آن اخيرا ابلاغ شده است و در اولين جلسه كاگروه اشتغال نحوه معرفي طرح هاي سرمايه گذاري از سوي دستگاه هاي اجرايي به بانك هاي عامل مرد بحث قرار گرفته و تصميم گيري خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه با چند شركت سرمايه گذار و همچنين كارگزار بانك هاي خارجي براي سرمايه گذاري در استان مذاكره شده است گفت: اميدواريم در صورت رسيدن به تفاهمات في مابين از ظرفيت هاي اين شركت ها براي پيشبرد امور سرمايه گذاري در استان بهره بگيريم.

معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي افزود: مقام عالي استان نيز تاكيد ويژه اي بر رونق توليد در استان از طريق جذب سرمايه گذار دارند كه در اين راستا نيز اقدامات قابل توجهي در اين مدت زمان كوتاه يك ساله صورت گيرد.

در ادامه اين جلسه تعدادي از مديران عامل بانك هاي استان به طرح ديدگاه ها و طرح مسايل و مشكلات متلابه پرداختند و معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي به سوالات و پيشنهادات پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا