گوناگون

زیبایی "زاینده رود" در چهارمحال و بختیاری از منظری دیگر/ پرش ماهی های رودخانه در زیرپل تاریخی

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی است که دارای بارش های قابل توجه برف در زمستان است.

این استان به واسطه بارش های قابل توجه برف و انباشته شدن برف بر روی دامنه های مرتفع استان سرچشمه رودخانه های بسیاری است که مهترین این رودخانه ها زاینده رود و کارون است.

استان چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز زیبایی خاصی دارد، اگرچه ورود مسافران و گردشگران در این فصل بسیار کاهش می‌یابد اما یکی از زیباترین فصل های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری فصل پاییز است.

رودخانه های این استان یکی از زیباترین مناطق گردشگری این استان به شمار می روند که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند.

رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین رودخانه های این استان است که هم اکنون در فصل پاییز در کنار طبیعت زرد اطراف خود زیبایی خاصی پیدا کرده است.

مهاجرت ماهی ها در رودخانه و حرکت آنها و پرش آنها از موانعی که در آب وجود دارد یکی از زیبا ترین  شگفتی های طبیعت است.

IMG12433764

هم اکنون ماهی های قزل آلا در رودخانه زاینده رود مشاهده می شوند که به سمت بالای رودخانه در حال حرکت هستند.

هنگامی که کنار پل تاریخی زمانخان  واقع بر روی رودخانه زاینده رود می رویم ماهی های بسیاری را می بینیم که در حال پرش بوده و به سمت بالای رودخانه در حال حرکت هستند.

پرش ماهی ها در کنار صدای خروشان زاینده رود و رنگ طبیعت زرد منطقه زیبایی خارق العاده ای ایجاد کرده است که هر گردشگری را مبهوت خود می کند.

یکی از گردشگران منطقه سامان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هنگامی که کنار پل تاریخی زمانخان می ایستیم پرش ماهی بسیاری را مشاهده می کنیم که می خواهند از جریان شدید آب عبور کنند و خود را به محل های بالاتر رودخانه برسانند.

شمسی پور گفت: این منظره یکی از زیباترین منظره های طبیعت است که مشاهده آن به راحتی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: منطقه سامان یکی از زیباترین مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری است که کمتر جایی به زیبایی این منطقه است.

مهاجرت ماهی ها بیشتر برای تخم گذاری است

یکی از کارشناسان رشته علوم دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص علت مهاجرت ماهیها در رودخانه به خبرنگار مهر گفت: محیط آبها به خصوص رودخانه ها که ماهی ها در آن زندگی می کنند دارای وضعیت ثابت نیست و همواره تغییرات هیدرولوژی و بیولوژی بطور متناوب و یا مداوم در آنها صورت می گیرد.

رشید شاهرخ ادامه داد: از طرف دیگر در خود ماهی ها نیز بر اثر رشد و نمو سلول های تناسلی، تغذیه و سایر علل، تغییراتی پدیدار می شود که موجب می شود ماهی برای برقراری موقعیت مناسب با شرایط جدید به هر سو حرکت کنند.

وی ادامه داد: اگر حرکت ماهی طولانی و برای مسافت زیاد در زمان معینی صورت گیرد آنرا مهاجرت می گویند که هم اکنون حرکت دسته جمعی ماهی ها در رودخانه ها مهاجرت است.

این کارشناس آبزیان تصریح کرد: مهاجرت ماهی یا برای تغذیه یا برای تولید نسل و تکثیر و یا تحت تاثیرات شرایط دمای محیط صورت می گیرد.

IMG06575434

شاهرخ بیان کرد: مهاجرت ماهی ها بیشتر برای رسانده خود به بالای سرچشمه رودخانه است تا بتوانند تخم گذاری کنند.

وی یادآورشد: پرش ماهی ها در رودخانه به خاطر این است که می خواهند از روی موانع موجود در آب عبور کنند تا خود را بتوانند به بالای رودخانه برسانند.

زیبایی واقعی رودخانه زاینده رود را می توان در سامان مشاهده کرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص منطقه گذر رودخانه زاینده رود در این استان به خبرنگار مهر گفت: رودخانه زاینده رود از شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری می گذرد و این منطقه یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان به شمار می رود که بیشترین گردشگران این استان به این منطقه سفر می کنند.

بهمن عسگری بیان کرد: هم اکنون زیبایی رودخانه زاینده رود را در این شهرستان می توان مشاهده کرد.

وی بیان کرد: منطقه سامان جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد که مهمترین انها پل تاریخی زمانخان، پل تاریخی هوره، بافت تاریخی روستاهای سوادجان، هوره، یاسه چای، حاشیه رودخانه زاینده رود، قلعه های تاریخی و… است.

وی یادآور شد: ظرفیت و پتانسیل های بالای گردشگری در منطقه سامان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها بهره بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا