گوناگون

سالانه سه هزار استاندارد ملی در کشور تهیه می شود/ استاندارد امری اجتناب ناپذیر

به گزارش خبرنگار مهر، علی اباذری ظهر شنبه علی اباذری شواری استاندارد استان همدان با بیان اینکه استاندارد همواره دغدغه بشریت بوده و بشر خواستار ارتقای کیفیت کالا بوده است، اظهار داشت: از صدر اسلام بحث رسیدگی به بازار مسلمانان جدی بوده و همچنین در قرآن و روایات نیز بارها از استاندارد یاد شده است.

وی با بیان اینکه در ایران از سال 1304 حوزه اوزان و مقیاس پایه ریزی شد، بیان کرد: این قانون ارتقا پیدا کرد تا جایی که در حوزه صادرات، واردات، تعیین کیفیت و ماهیت کالاها را نیز به عهده گرفت.

معاون تدوين و توسعه استاندارد سازمان ملي استاندارد با اشاره به اینکه سالانه افزون بر سه هزار استاندارد ملی در کشور تهیه می شود، عنوان کرد: همچنین 27 هزار سند استاندارد ملی تهیه و سالانه 350 هزار بازرسی و نمونه برداری در کشور انجام شده است.

اباذری با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در یازده سازمان بین المللی عضو است، اظهار داشت: بستر استقرار نظام جامع استاندارد را در کشور درست است و هم اکنون نظام استاندارد سازی و کار تدوین استانداردها را انجام می دهد و این حوزه در کشور فعال است و قریب 10 هزار نفر با ما همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 750 نفر کار تایید صلاحیت را انجام می دهند، ادامه داد:  تلاش داریم بومی سپاری بیشتر و تصدی گری را کمتر کنیم همچنین در ارتباط با استاندارد مشارکت مردم و حوزه های مختلف و دستگاه های اجرایی نیاز است.

معاون تدوين و توسعه استاندارد سازمان ملي استاندارد با بیان اینکه آمادگی تهیه استانداردهای گردشگری و مورد نیاز استان وجود دارد، بیان کرد: در راستای گردشگری نیز تفاهم نامه ای را با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امضا خواهد شد.

علی اباذری با بیان اینکه آمادگی داریم تمام استانداردهایی را که استان همدان نیاز دارد در دستور کار قرار دهیم و اعتبارات را تامین کنیم، اظهار داشت: در استان همدان 700 محصول تولید می شود که فاقد اعتبار هستند و در این راستا نیز اعلام آمادگی می کنیم که کمک های لازم را انجام دهیم.

معاون تدوين و توسعه استاندارد سازمان ملي استاندارد با بیان اینکه در ارتباط با ترویج و تبلیغ استاندارد و پروژه ها لازم است بحث نظام مهندسی کیفیت در دستور کار قرار گیرد، ابراز داشت: اعتبارات طرح استاندارد پژوهش محور استان همدانرا نیز تامین می کنیم نیز تا نقش استاندارد استان در بخش ملی پررنگ تر دیده شود.

استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه باید اقتصادمان را مقاوم سازی کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه با وجود نظام جمهوری اسلامی ایران ما شاهد این اتفاق هستیم و تحریم ها باعث شده تا ایران به مقاوم سازی، ابداع و ابتکار و خلاقیت و خود کفایی دست یابد.

محمدناصر نیک بخت با اشاره به اینکه اشتغال ریشه در استاندارد خواهد داشت، اظهار داشت: در راستای مباحث صادرات، برون گرایی و درون زایی و در مسائل عمده حوزه اقتصاد مقاومتی می طلبد که استاندارد حضور پر رنگ تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه استاندارد تخصصی بسیار ارزشمند است و فعالیت در توسعه کشور بسته به تولید کالای بازار پسند، مطلوب و جهانی است که استاندارد در این راستا باید وارد شود، ادامه داد: باید این فرهنگ در جامعه حاکم شود که تولیدکنندگان خود به سمت استاندارد کالاها بیایند چراکه زمان آن گذشته است که تولیدکنندگان در مقابل استاندارد سازی جبهه بگیرند.

استاندار همدان با بیان اینکه همچنین بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری و دیگر دستگاه ها باید به کمک استاندارد بیایند و در این راستا به این نهاد کمک کنند، عنوان کرد: استاندارد امری اجتناب ناپذیر است و به کمک تولید کنندگان آمده است و اگر تولید کننده ای استاندارد را رعایت نکند محکوم به ورشکستگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا