گوناگون

سایه هما بر ارتفاعات خراسان شمالی

81202486 5762975

ˈبهروز جعفریˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارکرد: هما بزرگترین پرنده در خانواده کرکس ها است که در آفریقا، جنوب اروپا و آسیا و در ایران نیز عمدتا در دامنه های البرز و زاگرس ایران زیست می کند.

وی اظهار کرد: این پرنده کمیاب در استان خراسان شمالی نیز در کوهستان های مرتفع و دورافتاده در مناطق ˈگلول و سرانیˈ، ˈراز و جرگلانˈ و نیز ارتفاعات ˈآلاداغˈ مشاهده می شود.

وی با بیان این که هما تنها نوع کرکس است که سر آن پر دارد، گفت: این پرنده تک زی است که در کوهستان های مرتفع و دورافتاده و در غارهای مشرف به دره ها آشیانه می سازد و زیست این گونه از کرکس در ایران بسیار اندک گزارش شده است.

جعفری افزود: این پرنده از ابتدای نوک سر تا انتهای دم 102 تا 115 سانتیمتر طول دارد و از نظر ویژگی ها و طرح بدن نیز با سایر کرکس ها متفاوت است.

کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هما در ایام سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می گذارد که مانند دیگر کرکس ها لاشه خوار است و از مغز استخوان حیوانات تغذیه می کند و برای این منظور استخوان های بزرگ را از ارتفاع بالا به روی سنگ پرتاب می کند و پس از شکستن مغز آن را می خورد.

جعفری افزود: در ایران چهار نوع کرکس شامل کرکس سیاه، کرکس معمولی یا دال، کرکس مصری و کرکس هما زیست می کند که بتازگی کرکس پشت سفید نیز در جنوب شرقی ایران مشاهده شده است.

به گفته وی کرکس هما، بسیار گوشه گیر و بی آزار است و به آرامی و بی سرو صدا در مناطق کوهستانی به پرواز در می آید.

در خراسان شمالی 142 گونه پرنده شامل مهاجر و بومی زیست می کنند.

از وسعت 28 هزار و 300 کیلومتر مربع در خراسان شمالی، 194 هزار هکتار آن در قالب مناطق حفاظت شده شامل ˈسالوک، ساریگل، قرخود و گلول و سرانیˈ، پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش ˈمیاندشتˈ تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد. ک/3

7186/623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا