گوناگون

سرمایه گذاری برای تربیت کودکان ضامن پرورش نسلی سالم است/ بی توجهی ها در دوران کودکی دلیل مشکلات جوانان

به گزارش خبرنگار مهر، مقیمی ظهر امروز در جلسه ا ی با مدیرکل و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در استانداری مرکزی به مناسبت فرا رسیدن هفته ی جهانی کودک افزود: در دنیای امروز اهمیت به کودکان و توجه به تربیت آنها یکی از اولویت های مدیران جوامع مختلف می باشد که در کشور ما نیز به دلیل اسلامی بودن نظام، این تربیت برگرفته از تعالیم دینی است.

وی با اشاره به تاکیدات بزرگان جامعه و ائمه اطهار (ع) نسبت به اهمیت تربیت کودکان ابراز کرد: بسیاری از مشکلات ایجاد شده در دوران جوانی برگرفته از عدم توجه به مسائل دوران کودکی است.

استاندار مرکزی ادامه داد: بسیاری از سخت گیری ها، عدم رسیدگی به نیازهای دوران کودکی و عدم توجه به تربیت و پرورش کودکان در قالب مشکلاتی همچون پرخاشگری، بزهکاری و غیره در دوران نوجوانی و جوانی بروز می نماید.

مقیمی چگونگی برخورد با کودکان، نحوه ی تربیت آنها و رسیدگی به نیازهای به حق این قشر تاثیرگذار در آینده ی جامعه را از عوامل رفع مشکلات جوانان عنوان و اظهار کرد: هزینه بر روی تربیت کودکان در واقع هزینه نمی باشد بلکه نوعی سرمایه گذاری برای تضمین آینده ی جامعه است.

وی تداوم تربیت در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در مدارس مهم دانست و بیان داشت: تربیت نسلی سالم و پرورش کودکانی متعهد یکی از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه در بخش غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در این زمینه نقش مهمی را ایفا می نماید.

 

IMG12554623

 

آشنایی با حقوق کودکان از اهداف هفته ی کودک است

در ادامه این جلسه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: 16 لغایت 23 مهر ماه با عنوان هفته ی جهانی کودک در راستای شناخت حقوق کودکان در دنیا نامگذاری شده است.

محمد تقی حقی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی سعی دارد در این هفته با اجرای ویژه برنامه هایی نسبت به ایجاد فضای آرام و امن توام با معنویت برای کودکان در جامعه اقدام نماید.

وی شعار امسال هفته ی جهانی کودک را ” بادبادک امید، شادی و آرامش” اعلام و  اظهار کرد: هدفمند کردن مسائل مرتبط با کودکان در جامعه همچون مسائل حقوقی و تربیتی آنها، آموزش، تعلیم سلامت جسمی و تغذیه، مسائل مربوط به حوزه فرهنگی ، ادبیات، بازی و سرگرمی، نقش خانواده در ارتباط با کودکان و مهارت های زندگی، آسیب های اجتماعی چون کودکان کار  و غیره از جمله اولویت های کانون پرورش فکری برای تربیت نسلی سالم در جامعه بشمار می رود.

حقی تحقق کامل این اهداف را در گرو هم افزایی بیشتر تمامی مسئولین و ارگان های ذیربط با کودکان دانست و ابراز کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری پرورش نسلی خوب و کارآمد برای جامعه است؛ لذا رسیدگی به مسائل کودکان به ویژه مسائل تربیتی و آموزشی آنها باید به عنوان یکی از اولویت های دستگاه های ذیربط در این زمینه در راستای همکاری بیشتر با کانون پرورش فکری تلقی شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: تفاوت کانون پرورش فکری با سایر نهادهای ذیربط در این است که این کانون تنها نهادی در کشور می باشد که تمامی ماموریت آن در راستای رسیدگی به مسائل کودکان قلمداد شده است.

وی تحقق سند آموزش و پرورش را در گرو اجرای فعالیت های فرایند محور در کانون پرورش فکری دانست و عنوان کرد: نقش کانون در اجرای سند آموزش و پرورش و تربیت نسلی سالم بسیار مهم است.

حقی در ادامه با اشاره به اینکه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی 44 فعالیت شامل امانت کتاب، بازی و سرگرمی، معرفی سرزمین و شخصیت، معرفی کتاب، قصه گویی، نقاشی، انیمیشن، خوشنویسی، ساخت عروسک و غیره برگزار می شود: گفت: فعالیت های صورت گرفته در کانون پرورش فکری کودکان جزء فعالیت هایی هستند که خارج از کانون انجام نمی شوند و کانون تنها مرکزی است که این فعالیت ها را برای کودکان انجام می دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: تعمیق بخشیدن به باورهای دینی کودکان از طریق آموزش های غیر مستقیم با توجه به تاثیرگذاری این آموزش ها از دیگر فعالیت های مهم کانون در راستای تربیت و پرورش کودکان می باشد.

حقی اضافه کرد: در استان مرکزی 49 مرکز کانون پرورش فکری شامل 44 مرکز ثابت، 3 مرکز پستی و 2 مرکز سیار وجود دارد و این نهاد با دارا بودن 16 هزار و 250 عضو، 430 هزار و 25 جلد کتاب 91 روستا را نیز در سطح استان تحت پوشش فعالیت های خود دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد این نهاد و اعلام برنامه های آن در هفته ی کودک سال جاری پرداخت و ابراز کرد: حرکت کاروان شادی در سطح شهرستان اراک، برگزاری جشنواره بازی، کارگاه نقاشی، عیادت از کودکان بیمار، جشن کودکان استثنایی و خاص، نقد و بررسی کتاب و برگزاری نشست های تخصصی با والدین کودکان از جمله برنامه های این هفته کانون پرورش فکری می باشند.

هنر واسطه تربیتی کودکان است

در ادامه کارشناس مسئول هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ابزارهای هنری در قالب رشته هایی همچون خوشنویسی، عکاسی، سفالگری، فیلم سازی، سرود ، معرفی هنرهای سنتی و بومی  و غیره وجود دارد که همه به عنوان واسطه های تربیتی برای تبدیل کودکان به افرادی مفید و کارآمد در جامعه مورد استفاده قرار می گیرند.

کتایون آذر پی افزود: فعالیت های هنری می توانند به صورت غیر مستقیم در پرورش استعدادهای کودکان و تربت نسلی سالم و پویا برای جامعه موثر واقع شوند.

وی عنوان کرد: هر فعالیت هنری ابزار خاص خود را نیاز دارد و در کانون پرورش فکری ما سعی داریم تا با تمامی مشکلات و محدودیت ها نسلی سالم و پویا را برای آینده ی کشور تربیت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا