گوناگون

سرنوشت کودکان کار امروز به کجا می‌رسد؟

معاون اجتماعی بهزیستی ایلام گفت: کودکان کار در خیابان‌ها رفتارهای ناسالم را فرا می‌گیرند و به دلیل وجود زمینه‌های موجود در جامعه شاید بزهکار شوند.

نسرین شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، با اشاره به این‌که کودک خیابانی در استان نداریم، اظهار کرد: کودک خیابانی به فردی گفته می‌شود که به علت بدپرستی و یا بی‌سرپرستی در خیابان‌ها و معابر عمومی زندگی می‌کند که خوشبختانه در استان این پدیده وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در استان پدیده کودکان کار رواج داشته که عمده آنها به علت مشکلات اقتصادی مجبور شده یا در کنار تحصیل کار کنند و یا از تحصیل باز بمانند، افزود: عمده مشاغل این کودکان کار در استان دست فروشی، کارگری و واکس زدن است.

شهبازی وجود کودکان کار و خیابانی در جامعه را برای خود کودک و جامعه تهدیدآمیز دانست و خاطرنشان کرد: وجود این کودکان در خیابان‌ها علاوه بر این‌که چهره شهرها را نامناسب می‌کند موجب شده رفتارهای ناسالم را فرا گرفته و به تدریج به بزهکاری و خلاف نیز روی بیاورند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان فاصله گرفتن از دوران کودکی، اعتماد به نفس پایین، نداشتن قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت، بازماندگی از تحصیل، نداشتن هدف، روی آوردن به بزهکاری و کارهای خلاف با هدف دسترسی به پول را از مهم‌ترین معایب کار کردن کودکان در خیابان عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که به منظور ساماندهی و کمک به این کودکان مرکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابانی توسط بهزیستی را‌ه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در این مرکز مددکار و روانشناس حضور داشته و کودکانی که از طریق دادگاه، واحد سیار و سایر ارگان‌ها و نهادها شناسایی و یا خودمعرف هستند به این مراکز ارجاع می‌شوند.

معاون بهزیستی ایلام خدمات ارایه شده در این مرکز را شامل نگهداری، مشاوره، مددکاری، حقوقی، آموزش به خانواده‌ها برای آگاهی از حقوق کودکان و نیاز کودکان و تشویق به تحصیل عنوان کرد.

شهبازی ادامه داد: هدف اصلی این مرکز ساماندهی کودکان و بازگشت آنها به محیط خانواده، فراهم کردن امکانات اولیه سالم و رفع عوامل آسیب‌زا از این کودکان با هدف سالم سازی جامعه و محیط اجتماع است.

وی با بیان این‌که در نیمه نخست امسال پنج کودک خیابانی در مرکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابانی در بهزیستی استان پذیرش شده‌اند، افزود: مدت زمان نگهداری این کودکان در این مرکز محدود بوده و زمینه بازگشت هرچه سریع تر آنها به محیط خانواده فراهم خواهد شد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به این‌که 60 درصد کودکان مذکور به علت مشکلات اقتصادی دوباره به کارکردن روی می‌آورند، اضافه کرد: اگرچه بهزیستی بخشی از مشکلات این کودکان را رفع می‌کند ولی رفع اساسی مشکلات خانواده‌های این کودکان نیازمند همکاری و مشارکت همه ارگان‌هاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا