گوناگون

شعرخوانی علی معلم برای دولت تدبیر و امید/ جنتی: جشنواره شعر فجر همه سلایق و گرایش‌های سیاسی را زیریک چترجمع کرد

به گزارش خبرنگار مهر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت در  مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با  قدرانی از حضور شاعران در این جشنواره گفت: شعر والاترین مقام سخن زمینیان در حضور حضرت باری تعالی است و شاعران طلایه داران سرزمین فجر سرور و فاتحان قید غرورند و شاعران کلیدداران ملک امانتند و رمزگشایان حضرت حضور و سخن سالاران اقلیم جانند.

به گفته وی به گواه تاریخ، شاعران ما بخشندگان گوهرهایی هستند که به مدد صداقت و سلامت طبع خویش از اقیانوس معارف الهی صید کرده اند و هر کدامشان چراغداران و روشنگران راههای پرخار و خطری هستند که انسان برای نیل به رستگاری به ناگزیر مسافر آن وادی هاست.

جنتی شعر را هنر ملی ایرانیان دانست که در مهد پربرکت کوثر چشم و چراغ فرهنگ و ادبیات غنی ما ایرانیان شده و تربیت یافته در مهد اندیشه های ناب اسلامی است.

وزیر ارشاد سپس گفت: ما ایرانیان ملت شعریم و شعردوستی در روح و جان ماست. شعر فارسی از یک سو آئینه ای تمام نما از قدرت فرهنگ و شیوه تفکر این ملت و از سویی دیگر چکیده فلسفه و عرفان و اخلاق است. شعر برای ایرانیان روایتگر زندگی، عشق ، اسطوره و تاریخ است ما ایرانیان با شعر پای به این عالم خاکی می گذاریم. با شعر زیست می کنیم و شاعرانه هم می میریم بنابراین زندگی ایرانیان خود جشنواره ای از شعر و دلدادگی است. دلدادگی به دین و میهن.

جنتی همچنین شعر را مهمترین هنر ایرانیان دانست و تصریح کرد: در شعر ایرانی، نقاشی و طراحی، موسیقی و مجسمه سازی و سایر هنرها متجلی است و هنوز هم مردم ایران با شعر بیش از دیگر هنرها مانوسند و صبح خود را با شعر اغاز می کنند و شامشان را با شعر به پایان می برند.

وی افزود: شعر تنها جورچین منظم کلمات نیست بلکه جولانگاه نجوای نسل نسل ِ ایرانیان است و گزاف نیست اگر بگویم که شعر پیشانی تمدن ایرانی در جهان است.

وزیر ارشاد گفت: از آنجا که هر ایرانی بالقوه یک شاعر است در نتیجه شعر شناخت قابلی هم هست از همین روست که خود مردم تصمیم می گیرند چه شعری در یادها بماند و کدام شعر در زنگار فراموشی سپرده شود به همین خاطر است که در این سرزمین تنها شاعرانی باقی می مانند که برای مردم شعر گفته باشند نه برای حاکمان.

وی شعر را نزد ایرانیان بازگو کننده آرمانهای این ملت و بازتاب خرد جمعی آنها توصیف کرد و افزود:  مردم ما وارث شریف ترین صدای شعر جهان هستند. ایرانیان در طول تاریخ همواره مورد هجوم دشمنان ریز و درشت قرار داشته اند اما شگفتا که شاعرانش همواره در لابلای اشعار خود از صلح گفتند و از رنجی که این  ملت می برد.

وی شعر اصیل ایران را دارای پشتوانه ای 2 هزار ساله خواند و یادآور شد:  ما به شعری نیازمندیم که مورد پذیرش جامعه باشد و مردم آن را زبان گویای خود بدانند. ادبیات امروز رسانه ای انتقادی است و انتقاد شیواترین شیوه های خود را در شعر برای همه به یادگار گذاشته است. شاعر به عنوان آفریننده اثری هنری حرمت دارد و باید بر صدر بنشیند و بر چشم جای گیرد.

جنتی  تصریح کرد: زبان گویای شعر می تواند کاراترین ابزار برای تقویت بالندگی فرهنگ انقلاب به شمار آید چرا که شعر جان شنونده را مخاطب قرار می دهد. شعر در دوران 8 سال دفاع مقدس جانانه ترین تعابیر آسمانی از ایثار ، وطن دوستی، جوانمردی، نوعدوستی، صداقت، راستگویی، استواری در عقیده و ایمان و خلوص رزم آوران عرصه های شور و شهامت را نگینه شعر دفاع مقدس و پایداری ساخت و شهادت تحفه آسمانی بود که در شهد سخن جوشا شد و چشمه شد و رودهای جاری را تا دریای حقیقت راهبر شد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنچه در داخل کشور به عنوان شعر عرضه می شود و فرآورده پس از انقلاب اسلامی است، تمام آثار انقلابی تلقی می شود و همه شاعران علیرغم تنوع سلایق به نوعی شاعران انقلاب هستند.

وی در همین رابطه گفت: حضور تمام چهره های متنفذ ادبی در جشنواره هشتم نشان از همگرایی و همدلی در این دوره از جشنواره و جمع شدن همه سلایق ، سبک ها و حتی گرایش های سیاسی در زیر چتر این رویداد مهم ادبی داشت. جشنواره شعر فجر در این دوره سعی کرد بدون در نظر گرفتن جریانهای سیاسی در فضایی آرام و آزاد همه شاعران انقلاب را به حضور در این رویداد ادبی دعوت کند. لذا این جشنواره ویژگی هایی داشت از آن جمله تقویت جنبه علمی و توجه به خلاقیت در آفرینش شعر، توجه ویژه به شعر کودک و نوجوان، شعر بومی و اقلیمی و رقابت کتابهای شعر.

جنتی خطاب به شاعران جوان هم ادامه داد: جهان امروز تشنه معارف و فضیلت هایی است که سرچشمه های آن در فرهنگ و ادب ایران اسلامی جاری است. این عطش و تمایل به فرو نشاندن این عطش را می توان  در سخنان اندیشمندان جهان معاصر دنبال کرد. بی شک یکی از وظایف شعر روشنگری و معرفی فضیلت های گمشده جهان در جهان معاصر است.

وی شعر امروز ایران را پنجره ای گشوده رو به آفاق روشنگری در جهان توصیف کرد و یادآور شد:  تلالو این روشنی را می توان در قابلیت شاعران و دلسوزانی مشاهده کرد که در ادبیات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پایداری آستانه گفتمانی جهانی با ادیبان، سخن سنجان و سخنوران را گشوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تقویت بخش بین المللی جشنواره شعر فجر گفت: به باور من شعر فارسی قابلیت جهانی شدن را دارد و این آرمان محقق نمی شود مگر آنکه اجازه دهیم جوانان ما راههای ارتباط با دنیای امروز را بهتر بشناسند.

جنتی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران جشنواره شعر فجر گفت: امید دارم در سالهای آینده شاهد برگزاری هر چه شکوفاتر این جشنواره باشیم.

 وی که سخنانش را با بیتی از فردوسی آغاز کرده بود، با یک رباعی از خیام به پایان برد.

در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر همچنین علی معلم دامغانی شاعر پیشکسوت انقلاب در سخنانی گفت: شعر شاید همه هنرهاست هر چند که در عادت ما مشرق زمینیان هرگز نبوده است که جهانی را که باید ملک جانها باشد، به زبان بیاوریم یا به خط بنویسیم.

این شاعر پیشکسوت انقلاب با اشاره به مشارکت و حضور متکثر جوانان در جشنواره هشتم شعر فجر از همگان خواست که دعا کنند «آنکه در گرد پنهان است، بیاید و همگان برهیم و جهان برهد».

وی گفت: من سالهای سال، پیش از فجر را هم تجربه کرده ام و به نظر من یک شهر دشنه خورده بود نه زنده بود نه مرده بود.

معلم با تقدیر از عبدالجبار کاکائی که او را برادر عزیز خود خواند، از دیگر دست اندرکاران جشنواره شعر فجر قدردانی کرد و پس از قرائت ترانه ای با عنوان پیش از فجر، سخنانش را با یک دوبیتی که این گونه خاتمه می یافت، به پایان برد: مرحبا دولت تدبیر و امید/ مطلع مشرقی صبح سپید.

در این برنامه همچنین صالح دربند، لیلا کردبچه، ظاهر سارایی، محمد علی بهمنی و عزالدین میهودی از الجزایر، شعر خوانی کردند.

در این مراسم همچنین مستند سینمایی «قطار شعر» ساخته ابوالفضل جلیلی به نمایش درآمد. اجرای موسیقی نواحی (کردی و ترکی) از دیگر برنامه های آئین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر بود.

در پایان آئین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر پس از قرائت بیانیه هیات داوران توسط محمد علی بهمنی، جوایز نفرات برگزیده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اهدا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا