گوناگون

شعله آبی و دودکش داغ=نبود مونوکسیدکربن در محیط

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و حومه، نسبت به استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در اتاق خواب و محیط‌های بسته هشدار داد.

انوشیروان کرمانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: این بخاری‌ها مجهز به سنسور شناسایی کمبود اکسیژن در محیط است و نمی‌تواند میزان افزایش مونوکسیدکربن در محیط را تشخیص دهد.

وی با اشاره به استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی منازل، افزود: حتی استانداردترین شومینه‌ها نیز ممکن است نتوانند انرژی گرمایشی کافی را برای محیط ایجاد کنند.

وی گفت: در ازای مقدار سوختی که برای گرم کردن منازل توسط شومینه مصرف می‌شود، انرژی کافی گرمایی به دست نمی‌آید، به این ترتیب مصرف سوخت بیشتر به منظور ایجاد گرمای بیشتر ممکن است سوخت اکسیژن و ایجاد آلودگی در فضا را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و حومه یادآور شد: در صورت عدم برخورداری از تهویه مناسب و مشکل داشتن دودکش‌ها، خطر مسمومیت با CO در استفاده از شومینه‌ برای گرم کردن منازل بیشتر است.

کرمانی‌نژاد با اشاره به کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و استفاده شهروندان از بخاری‌ها توصیه کرد: حتما قبل از استفاده از بخاری، از باز بودن مسیر خروجی دودکش بخاری و آبگرمکن اطمینان حاصل کنید، به طور مثال لانه‌سازی پرندگان و سایر موارد، قبل از راه‌اندازی بخاری بازرسی و پاک‌سازی شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود دریچه‌های اطمینان کوچک در حاشیه‌ پنجره‌ها همزمان با فصل زمستان گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

به گفته‌ی کرمانی‌نژاد دو روش ساده برای شناسایی مونوکسیدکربن در فضای خانه وجود دارد، اولا اینکه شعله بخاری یا اجاق گاز و یا آبگرم کن آبی باشد، ثانیا توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است.

وی ادامه داد: اگر لوله دودکش‌ بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و حومه گفت: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز مونوکسیدکربن اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان این که علائم مسمومیت با گاز CO در مراحل خفیف شبیه علایم آنفلوآنزا است، گفت: علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن ممکن است به دلیل عدم امکان شناسایی این گاز در محیط با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر در محیطی بسته همه افراد علائمی شبیه آنفلوآنزا را نشان می‌دهند باید خطر مسمومیت با گاز CO جدی گرفته شده و به منظور تهویه هوا و اکسیژن‌رسانی درها باز شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و حومه با تاکید بر تماس سریع با اورژانس 115 و نیروهای امدادی 125 در افراد مشکوک به مسمومیت با مونوکسیدکربن ادامه داد: هر کسی که در فضای بسته قرار دارد، حتی افرادی که ظاهرا علایمی ندارند، از فضای آلوده خارج شده و در فضای باز قرار گیرند. یقه پیراهن و لباس‌های تنگ افراد مسموم نیز لازم است باز شده و از ازدحام و شلوغی در اطراف این افراد خودداری شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا