گوناگون

شمال کرمان راهی به جز انتقال حوزه به حوزه آب ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه شمال استان کرمان راهی غیر از انتقال حوزه به حوزه آب ندارد، تصریح کرد: انتقال 180 میلیون مترمکعب آب به استان در صورتی که با اعتبار دولتی باشد، 17 هزار میلیارد تومان و در صورت فاینانس 33 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، “محمدرضا بختیاری” صبح امروز در اولین همایش بحران آب در استان کرمان با اشاره به اینکه 1.7 درصد از کل آب کره زمین آب‌های زیرزمینی هستند، اظهار کرد: تمام دشت‌های استان کرمان ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

وی افزود: متوسط بارندگی دنیا 780 میلیمتر، ایران 250 و کرمان 129 میلیمتر است و استان کرمان امسال از متوسط بارندگی سالانه بیشتر بارندگی داشته است.

بختیاری تصریح کرد: شهرستان بافت بیشترین متوسط بارندگی با 250 میلیمتر و بم با 50 میلیمتر کمترین بارندگی را در استان دارند.

وی بیان کرد: 35 هزار حلقه چاه در استان کرمان وجود دارد که 24 هزار مورد مجاز و 11 هزار حلقه غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: در سطح کشور 6 درصد آب در شرب، دو درصد در صنعت و 92 درصد در کشاورزی مصرف می شود و در کرمان 94 درصد مصرف در کشاورزی، یک درصد صنعت و 5 درصد شرب است.

وی با بیان اینکه افت متوسط آب زیرزمینی شهر کرمان سالانه 0.9 متر است، اظهار کرد: در چند سال گذشته دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره آب دشت شهرستان رفسنجان را داشته‌ایم.

بختیاری تصریح کرد: یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب روان آب‌های استان کرمان است که 800 میلیون مترمکعب آن قابل برداشت می باشد اما نحوه استحصال آب در استان مشکل دارد.

وی بیان کرد: استان کرمان رتبه اول یا دوم کشور را در کسری مخازن آب دارد و 940 روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود.

بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر 315 میلیون مترمکعب کمبود آب شرب در استان کرمان داریم، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه کشاورزان 27 میلیارد تومان صرف حفر چاه، لوله گذاری و … می کنند.

وی افزود: در راستای مقابله با بحران آب در استان 30 گروه گشت و بازرسی فعال شده، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها، تشکیل شورای حفاظت منابع آب در سطح استان و … انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان بیان کرد: وضعیت منابع آب زیرزمینی استان کرمان بسیار بغرنج است و کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی افزود: در شمال استان سفره‌های آب شیرین زیرزمینی را از دست داده‌ایم و در دشت رفسنجان نمی توانیم آب برای شرب استفاده کنیم.

بختیاری تصریح کرد: امروز یک متر توسعه کشاورزی در استان کرمان هیچ توجیه عقلی و فنی ندارد. آب استان به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل است.

وی بیان کرد: شهر کرمان براساس نرم کشور 2 هزار و 900 لیتر آب نیاز دارد و در حال حاضر 1800 لیتر آب وارد شهر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: منابع آب سطحی استان نیز دچار مشکل بوده و در حال از بین رفتن است و باید ارزش اقتصادی آب در کشور و استان جا بیفتد.

وی با بیان اینکه شمال استان کرمان راهی غیر از انتقال حوزه به حوزه آب ندارد، تصریح کرد: انتقال 180 میلیون مترمکعب آب به استان در صورتی که با اعتبار دولتی باشد، 17 هزار میلیارد تومان و در صورت فاینانس 33 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

بختیاری ادامه داد: اگر در استان کرمان 30 درصد صرفه جویی کنیم، 30 هزار میلیارد تومان قیمت آن است.

وی تصریح کرد: کار در حوزه آب نیاز به نهضت فرهنگی دارد و مردم استان و شهر باید بدانند هر قطره آب ارزش دارد و باید دوران غرقابی کردن در کشاورزی بگذرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: آب منطقه ای به تنهایی قادر به رفع معضل کم آبی استان نیست و در حال حاضر با همت استاندار موقعیت خوبی به وجود آمده و باید همه در سراسر استان برای مشکل آب کار کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا