گوناگون

شمیم گل محمدی بام کرمان را معطر کرد/حاصل دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

به گزارش خبرنگار مهر، سالیانی نه چندان دور دستانی پربرکت و سبز، نهالی کوچک از گلی معطر را در دل خاک کویر نشاندند و به پرورش گل محمدی و تولید گلاب در لاله زار بردسیر پرداختند تا امروز حاصل دست رنج آنها بشود افتخاری برای دیار کریمان.

همایون صنعتی و شهین دخت صنعتی بنیان گذاران کاشت گل محمدی و صنعت گلاب گیری در این منطقه هستند و امروز در لاله زار که مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران محسوب می شود و در کوههای سر به فلک کشیده هزار، تا چشم کار می کند فرشی از گل های صورتی رنگ محمدی بر زمین نقش بسته و عطر خوشش روح آدمی را جلا می کند.

جایگاه گل محمدی لاله زار در بازارهای جهانی

گل محمدی لاله زار به دلیل ارگانیک بودن و همچین کیفیت بالا در دنیا بی رقیب بوده و اکثر کارخانه های عطرسازی اروپا متقاضی خریداری اسانس گل محمدی لاله زار هستند. بزرگ ‌ترین کارخانه گلاب‌ گیری کشور نیز در کرمان با نام الزهرا فعالیت می کند.

اسانس گل محمدی به بزرگ ‌ترین کارخانه‌های تولید عطر و ادکلن در فرانسه، آمریکا، آلمان، انگلیس و حاشیه خلیج فارس صادر شده و این محصول در بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای دارد.

در حالی نرخ هر لیتر اسانس گل محمدی 15 هزار دلار برآورد می شود که از هر سه تن این گل یک تن گلاب و از هر هشت تن گلاب، یک لیتر اسانس تولید می شود.

IMG11461170

لاله زار دومین تولید کننده گل محمدی در کشور

لاله زار با سه هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت این محصول بعد از کاشان از نظر تولید گل محمدی و گلاب قرار دارد و این در حالی است که تنها 40 درصد این محصول کشاورزی در منطقه فرآوری شده و  مابقی به صورت خام فروشی به سایر نقاط کشور از جمله یزد، فارس، اصفهان و حتی کاشان صادر شده و در نتیجه سود حاصل از ارزش افزوده آن نیز از استان خاج می شود.

این داستان در خصوص مواد معدنی کرمان نیز رخ می دهد و تاکنون از سوی مسئولین چاره ای اساسی برای حل این معضل اندیشیده نشده است.

اما در این میان کشاورزان بیشترین ضرر و دلالان بیشترین سود را می برند. حاصل دسترنج کشاورزان در جیب دلالانی سرازیر می شود که کوچکترین زحمتی در قبال به دست آمدن گل محمدی نکشیده اند.

در کنار این ظرفیت، شهرستان بردسیر که لاله زار در  دل آن قرار گرفته است به دلیل داشتن آب و هوای بسیار مناسب به لحاظ گردشگری از جاذبه های بی نظیری برخوردار است. یکی از اهداف برگزاری جشنوراه های متعدد گل محمدی لاله زار طی سال های اخیر معرفی همین جاذبه ها است که البته این مهم تنها در بازه زمانی مربوط به جشنواره پررنگ شده و در دیگر ایام سال به دست فراموشی سپرده می شود.

امروز هشتیمن دوره جشنوراه گل محمدی در لاله زار بردسیر برگزار شد و همانند سال های گذشته  برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی برای این آیین در نظر گرفته شده بود

70 درصد گل خام فروشی می شود/لزوم ایجاد کارخانه های فرآوری در منطقه

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در این آیین گفت: وحدت، همدلی، وفاق و یکرنگی پیام جشنواره گل محمدی بوده و این ویژگی ها در بین مردم و مسئولین شهرستان موج می زند.

شهباز حسن زاده ادامه داد: با توجه به نقش عشایر در کشور قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که طبق آن درصدی از پول گاز به این قشر زحمتکش اختصاص پیدا می کند.

وی گفت: اولین مطالبه ای که مردم بردسیر از استاندار کرمان دارند این است که در خصوص جلوگیری از خام فروشی گل محمدی و ایجاد زیرساخت های لازم برای فرآوری این محصول در منطقه اقدام شود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر بیش از 70 درصد این گل خام فروشی شده و به استان های یزد و فارس و سایر نقاط کشور فرستاده می شود. حداکثر 30 تا 40 درصد گل محمدی در شرستان بردسیر و منطقه لاله زار فرآوری می شود.

وی گفت: از استاندار کرمان درخواست داریم که در مثلث توسعه استان کرمان به نیاز منطقه به ایجاد چندین کارخانه فراوری گل محمدی توجه داشته باشد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: امسال مردم لاله زار به اندازه دهها سال به کشت گل محمدی اهتمام ورزیدند و سرنمایه گذاری و کارآفرینی بهترین هدیه ای است که می توان به مردم این منطقه داد.

حسن پور ادامه داد: خام فروشی گل محمدی به دلیل عدم وجود امکانات رخ می دهد که در این میان دلالان سود می برند. تمام محصولات تویلد شده در بردسیر ارگانیک هستند.

وی ضمن گلایه از عدم حضور معصومه ابتکار در جشنواره گل محمدی لاله زار گفت: امیدواریم بتوانیم از توانمندی های محیط زیست در بحث محیط زیست پایدار این منطقه استفاده کنیم.

IMG10404807

پیش بینی تولید پنج هزار تن گل محمدی در لاله زار

فرماندار بردسیر در حاشیه برگزار این جشنواره گفت: در حال حضار سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی بخش لاله زار زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

هادی احمدی افزادی با اشاره به کیفیت بالا و اقبال بازار جهانی نسبت به این محصول اظهار داشت: پیش بینی می شود طی سال جاری پنج هزار تن گل محمدی تولید شود که البته از این مقدارد تنها 40 درصد در کارخانه های محلی به گلاب تبدیل می شود و مابقی به سایر استان ها به منظور فراوری فرستاده می شود.

وی با اشاره به وجود زمینه ها لازم برای سرمایه گذاری در شهرستان بردسیر گفت: این منطقه نیازمند ایجاد کارخانه هایی به منظور فرآوری گل محمدی است که بخش خصوصی و سرمایه گذاران می توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

این جشنواره شامل بخش های چون برپایی سیاه چادر عشایر، عروسی و کوچ نمادین عشایر، غرفه های معرفی آداب و رسوم عشایر، اجرای موسیقی زنده، نمایش تئاتر، کشتی سنتی، ورزش باستانی و قایق سواری و ماهیگیری در محل سد لاله زار بود.

…………………………….

گزارش: اسما محمودی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا