گوناگون

شهر بادگیرها کجاست؟

بشرویه در خراسان جنوبی واقع شده است و به شهر بادگیرها معروف است.

هاشم اتفاقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه بشرویه به شهر “بادگیرها” معروف است، گفت: 22 هکتار بافت تاریخی در بشرویه وجود دارد که قدمت آن از دوره تیموری تا اواخر دوره پهلوی است و به دلیل اقلیم خاصی که در این منطقه است بناهای این منطقه هر کدام یک بادگیر داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت منزل و طبقه اجتماعی صاحب منزل تعداد بادگیرها متعدد بوده و هر چه وسعت منزل بزرگ‌تر و صاحب منزل از طبقه اجتماعی ثروتمند بود تعداد بادگیرهای منزل وی بیشتر بوده است.

رییس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه با اشاره به اینکه درجه دما بشرویه در زمستان منفی20 درجه و در تابستان مثبت50 درجه است، گفت: با توجه به اینکه بیشینه اختلاف دمای سردترین و گرم‌ترین روز سال حدود 70 درجه بوده و این بیشینه مردم را که در قدیم امکانات نبوده به این وامی‌داشت که فکری بکنند، در این راستا بادگیر را برای تابستان و از حیات‌های مرکزی کوچک که از ورود بیش از حد سرما به داخل منزل جلوگیری می‌کرده در زمستان استفاده می‌کردند.

اتفاقی اظهارکرد: مردم زمان قدیم در فصول مختلف سال با استفاده از قسمت تابستان‌نشین و زمستان‌نشین شرایط مطلوب متناسب با فصل سال را برای خود ایجاد می‌کرده‌اند.

وی ادامه داد: بادگیرها در قسمت تابستان‌نشین منزل و معمولا در اتاقی که کنار ایوان تابستان‌نشین و به جهت بادگیرها بوده نصب می‌شده است.

رییس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه ادامه داد: اغلب بادگیرها یک جانبه است و در جهت باد غالب مفید که در شهر بشرویه است از سمت شمال و شمال غرب بشرویه بوده است نصب می‌شده که این مسیر باد را به داخل منازل هدایت می‌کرده است.

اتفاقی در خصوص مصالح به کار گرفته شده در بادگیرها تصریح کرد: بادگیرها از خشت و گل ساخته می‌شده و یک لایه از بیرون تزیینات و قابندی‌ها با گچ روی دهنه‌های بادگیرها انجام می‌شده است اما داخل گلوگاه بادگیر جنس مصالح کاه‌گل‌بوده است که در سرد کردن هوا تاثیر داشته است.

وی در خصوص تعداد دهنه‌های بادگیرها تصریح کرد: مرسوم است تعداد دهنه‌های بادگیرها فرد باشد و بزرگترین بادگیر 13 چشمه دارد اما تعداد دهنه‌های بادگیرها نیز بسته به سطحی بوده که سرد می‌کرده است.

رییس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه با اشاره به اینکه آب‌انبارها یکی از مکان‌هایی است که در آن بادگیر نصب می‌شده است، تصریح کرد: وجود بادگیر در آب‌انبارها مانع از آلودگی و رکود آب می‌شده است.

اتفاقی خاطرنشان کرد: خانه مسوفی یکی از منازل اعیان‌نشین در بشرویه است که با بادگیرهای سه قلو منحصر بفرد در خراسان جنوبی و در کشور شناخته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا