گوناگون

صدور 2.5 میلیون دفترچه بیمه همگانی رایگان/ تغییر چرخه سوءمصرف موادمخدر

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

طرحهای شتابزده مانع اجرای سیاستهای کلی جمعیت

عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن جمعیت شناسی ایران در اولین روز هفته جاری با اشاره به اینکه تصویب طرحهای و سیاستگذاریهای شتابزده مانع اجرای سیاستهای کلی جمعیت می شود ، گفت: برای هماهنگی میان دستگاههای مختلف، دولت ، مجلس و مردم ضرورت دارد که سند جامع جمعیت در کشور به تصویب برسد.

محمد جلال عباسی در خصوص ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: طی سالهای گذشته به مسائل جمعیتی به صورت پراکنده و یک جانبه نگاه می شده و صرفا ابعاد خاصی از جمعیت  مورد تاکید قرار می گرفته است اما خوشبختانه در سیاست های کلی جمعیت به تمامی جوانب این موضوع توجه شده و چنانچه بخواهیم این سیاست ها موفق باشد باید با توجه به تمامی ابعاد و مسائل مختلف برنامه های اجرایی شدن آن را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: به طور معمول در سیاست های جمعیتی برخی بدنبال اجرای سیاست های سریع و شتابزده هستند در صورتی که موضوع جمعیت در کوتاه مدت جواب نمی دهد بنابراین بسیار مهم است که برای تمامی ابعاد آن با استفاده از کارشناسان مختلف  دستور عمل جامع و مناسب برای اجرا تدوین شود.

تدوین بسته آموزشی برای نابینایان در 6 استان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این هفته از تدوین بسته آموزشی برای نابینایان 6 استان کشور خبر داد و گفت: وسایل توانبخشی نابینایان با استفاده از آخرین تکنولوژیهای دنیا به روز می شود.

یحیی سخنگویی  گفت: در سال جاری طرح های مختلفی برای توانبخشی افراد تحت پوشش و معلولان اجرایی می شود که یکی از این طرح ها توانمندسازی معلولان دارای ضایعه نخاعی و نابینایان است.

وی تاکید کرد: خانواده هایی که دارای فرد معلول هستند با مشکلات زیادی مواجه هستند به همین دلیل قصد داریم مشکلات افراد نابینا را با افزایش ارائه خدمات از سوی سازمان بهزیستی برطرف کنیم و از سوی دیگر وسایل تونبخشی مورد نیاز آنان را بر اساس تکنولوژی های روز تغییر دهیم.

صدور مجوز فعالیت 88 مرکز مشاوره بنیاد شهید

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی نیز در هفته جاری از صدور مجوز فعالیت برای مرکز مشاوره بنیاد شهید خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بهزیستی مسئول اصلی صدور مجوز برای تاسیس و راه اندازی مراکز مشاوره است در همین راستا 88 مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران مجوز قانونی و فعالیت دریافت کردند.

مجید رضازاده گفت: سازمان بهزیستی دارای بزرگترین مرکز مشاوره و سلامت روان است که در بخشهای مختلفی از جمله تلفنی، حضوری و سایت به مردم مشاوره و خدمات ارائه می کند.

تغییر چرخه مصرف مواد از صنعتی به سنتی

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان تهران در این هفته از تدوین اساسنامه تعاونی بهبود یافتگان خبر داد و گفت: بررسیهای انجام شده بر روی گروهی از معتادان تحت درمان نشان می دهد که بیکاری و بی سوادی عامل اصلی اعتیاد محسوب نمی شود.

احمد ربیع زاده افزود: اعتیاد از سالهای گذشته در جامعه بشری وجود داشته و آنچه اهمیت پیدا می کند موارد استفاده از آن است. مواد مخدر آسیب به جسم و مواد محرک به روح و روان آسیب می رساند و همچنین فرد معتاد به خودش، نهاد خانواده و جامعه آَسیبهای زیادی وارد می کند که آسیبهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از جمله این موارد هستند.

اختصاص 15 درصد از منابع بهزیستی به معتادان بهبود یافته

در این هفته بطور همزمان 4 مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری معتادان بهبود یافته در استان تهران راه اندازی شد و رئیس سازمان بهزیستی در این مراسم گفت: 15 درصد از اعتبارات مسکن، اشتغال و مشارکت های مردمی برای معتادان بهبود یافته هزینه می شود.

دکتر همایون هاشمی افزود: در حال حاضر دو هزار و 300 مرکز برای درمان معتادان در سراسر کشور فعال است و به طور میانگین 500 هزار نفر سالانه در چرخه درمان سازمان بهزیستی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از معتادان پس از ترک به سمت اعتیاد باز می گردند گفت: بررسی ها نشان می دهد که در صورت ایجاد مراکز توانمند سازی و جامع پذیری بهبود یافتگان از تعداد افرادی که اعتیاد آنها بازمی گردد کاسته می شود.

ابلاغ پرداخت مستمری بازماندگان متناسب با سنوات حق‌بیمه

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بخشنامه در روزهای میانی هفته جاری پرداخت مستمری بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق‌ بیمه را برای اجرا به تمامی واحدهای تأمین‌اجتماعی کشور ابلاغ کرد.

 دکتر سیدتقی نوربخش گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف شده به فرزندان و همسران بیمه‌شده متوفی که کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه دارد به نسبت سنوات مستمری پرداخت کند.

وی ادامه داد: براساس قانون اصلاح مواد 43، 44 و 80 قانون تأمین‌اجتماعی مصوب مجلس شورای اسلامی و پس از الحاق سه تبصره به بند سوم ماده 80 قانون مذکور، تسهیلات جدید و دایره حمایت و ارائه خدمات به بازماندگان وسیع‌تر و پرداخت مستمری به «نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه» نیز به تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده شده است.

صدور 2.5 میلیون دفترچه بیمه همگانی رایگان

سخنگوی ستاد اجرایی سازمان بیمه سلامت در هفته جاری از صدور دو میلیون و 500 هزار دفترچه بیمه همگانی رایگان خبر داد و گفت: ثبت نام از متقاضیان فاقد بیمه همچنان ادامه دارد.

سید مهدی میرشاه ولد افزود: براساس آمارهای به دست آمده تا کنون حدود 5 میلیون نفر از افرادی که فاقد بیمه بودند در سراسر کشور در سایت سازمان بیمه سلامت ثبت نام کرده و تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفته اند.

وی گفت: همچنین از روز سوم خرداد ماه که صدور دفترچه های بیمه متقاضیان آغاز شده تا کنون بیش از دو میلیون و 500 هزار دفترچه بیمه صادر شده که از این تعداد 650 هزار نفر دفترچه ه ای خود را دریافت کرده اند .

کاهش 30 درصدی آمار طلاق با مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در این هفته از کاهش 30 درصدی آمار طلاق با مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی خبر داد و گفت: براساس آمارهای موجود در سال 92 نسبت به سال قبل آن تعداد مراجعات به مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق 80 درصد رشد داشته است.

ولی‌الله نصر با اشاره به برگزاری همایش بررسی وضع طلاق افزود: براساس قانون حمایت از خانواده که به تصویب مجلس رسید دادگاهها مکلف شدند که قبل از صدور حکم طلاق خانواده ها را به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی به منظور سازش زوجین ارجاع دهند .

وی گفت: برهمین اساس در سال گذشته 150 هزار نفر از خدمات مشاوره سازمان بهزیستی بهره مند شدند که بیش از 30 درصد مراجعات منجر به سازش شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا