گوناگون

ضرورت استفاده از بخش خصوصی در دامداری‌های خراسان‌جنوبی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: برای برطرف کردن مشکلات بخش دام و طیور استان نمی‌توان از همکاری با بخش خصوصی چشم پوشید.

«هاشم ولی‌پورمطلق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، با اشاره به این‌که وضعیت دامداری‌های استان در حد مطلوب نبوده و با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند، گفت: در صورتی که با حمایت بانک‌ها بتوانیم سرمایه در گردش دامداران و نهاده‌های مورد نیاز را تأمین کنیم و از طرفی صنایع تبدیلی و تکمیلی تولیدات دامی را ایجاد کنیم تا زنجیره‌ها تکمیل شود کار بزرگی برای ایجاد روحیه و تلاش بیشتر دامداران انجام داده‌ایم و به عبارت بهتر تلاش ما در این مرحله، کمک به دامداران استان در راستای گذر از بحران کنونی است.

وی در ادامه حمایت از شرکت‌های سهامی زراعی منطقه برای کشت بیشتر و بهتر علوفه مورد نیاز، تأمین نهاده‌های دامی و دامپزشکی در شرایط بحرانی بصورت یارانه‌ای یا اقساطی برای دامداران، ترویج کشاورزان و دامداران به همکاری با مهندسان کشاورزی و استفاده از روش‌های علمی جدید در پرورش دام را از راهکارهای جهاد کشاورزی برای برطرف کردن مشکلات دامداران و افزایش تولید دانست.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که بعلت اقلیم آب و هوایی خاص استان و حمایت از دامداری‌های موجود باید اهداف و حمایت‌های سازمان بیشتر به سمت صنایع تکمیلی و بروزرسانی زنجیره‌های تولید و توزیع تولیدات دامی در منطقه سوق داده شود، گفت: در خصوص نوع پرورش دام در استان به‌نظر می‌رسد باید به سمت پرورش دام‌هایی از قبیل پرورش شتر، شترمرغ و تأسیس زنجیره‌های فرآوری تولیدات، پرواربندی در سیستم بسته با استفاده از نژادهای اصلاح شده و پربازده برویم، چون بیشتر با شرایط خشک و بحرانی سازگاری داشته و پدیده‌های از قبیل خشکسالی کمتر روی تولیدشان اثر می‌گذ‌ارد.

ولی‌پورمطلق مدیریت صحیح واحد دامداری به‌ویژه داشتن برنامه‌ی اقتصادی منظم و استفاده از دانش روز با همکاری بخش خصوصی و تعاونی‌های دامداری هر شهرستان با به‌کارگیری مهندسان علوم دامی در سطح مزرعه و واحدهای پرورش دام و طیور را از راهکارهای ارتقای سطح دامداری استان دانست.

وی با اشاره به قابل بهبود بودن وضعیت دامداری‌های استان، تصریح کرد: دامداران استان می‌توانند با عضویت در تشکل‌های دامی، عضویت در صندوق حمایت از توسعه‌ی بخش کشاورزی استان، به فعلیت رساندن قابلیت‌های نهفته در این صنعت، توسعه و تأسیس صنایع تبدیلی فرآورده‌های شیر از قبیل شیر خشک، بستنی، ماست و خامه با توجه به بازار خوب فروش در کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان و پاکستان را از راه‌ حل‌های بهبود وضعیت دامداری‌های استان برشمرد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: با تکمیل و تأسیس مجتمع‌های دامپروری سطح استان و اولویت‌گذاری قطعات به دامداران فعال و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی دامپروری و دامپزشکی هم‌چنین تشکیل شرکت‌های تعاونی، ترویج استفاده از تکنیک‌های روز میان کشاورزان و استفاده از تسهیلات ارائه شده می‌توان زمینه‌ی همکاری و اشتغال کارشناسان این بخش هم‌چنین ارتقای صنعت دام استان را فراهم کرد.

ولی‌پورمطلق با اشاره به اینکه نرخ بیکاری زیاد کارشناسان دامپروری و اینکه بیشتر افراد با روش سنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، گفت: فارغ‌التحصیلان بخش دام بصورت همکاری با یکدیگر می‌توانند شرکت‌های تعاونی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌ بنیان تأسیس کنند و از حمایت جدی دولت برخوردار شوند و ایده‌ها و ابتکارات خود را صنعتی کرده و آن را در قالب تعاونی بین دامداران و با حمایت اتحادیه‌ها و تشکل‌های این بخش بین دامداران ترویج کنند تا با این اقدام پل ارتباطی بین این دو قشر به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه برای برطرف کردن مشکلات بخش دام و طیور استان نمی‌توان از همکاری با بخش خصوصی چشم پوشید و نقش عمده‌ی این بخش را نادیده گرفت، تصریح کرد: چون بخش خصوص سهم عمده‌ای در انجام امور دامداران و برطرف کردن معضلات آن‌ها دارد و عملکرد این بخش در حد نسبتاً مطلوبی ارزیابی می‌شود اما باید تلاش بسیار بیشتری انجام شود تا فعالیت این بخش ارتقاء یابد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با توجه به محرومیت استان و شرایط بسیار سخت دامپروری در خراسان‌جنوبی گفت: ارائه‌ی بسته‌های حمایتی به دامداری اجتناب‌ناپذیر است و تلاش این سازمان نیز پیگیری در راستای جذب و ارائه‌ی بسته‌های حمایتی مورد نیاز به دامداران از قبیل علوفه مدت‌دار و تأمین تسهیلات است.

ولی‌پورمطلق خاطرنشان کرد: در صورت وجود تسهیلات، پرداخت تسهیلات به دارندگان مجوز برای احداث و راه‌اندازی واحدها به‌ویژه فعالیت‌هایی که بیشتر مورد نیاز استان است و راهنمایی تولیدکنندگان برای فروش تولیدات در بازارهای منطقه‌ای از اولویت‌های نخست این سازمان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا