گوناگون

ضرورت تدوین سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران

یک دکترای انسان­‌شناسی گفت: ما سیاست‌گذاری اجتماعی در جامعه نداریم و تکیه بر نفت به عنوان تنها راه زندگی، همواره بحران­‌های ما را افزایش می­‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، «نعمت­‌الله فاضلی»، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی در کارگاه آموزشی

آسیب­‌های اجتماعی، گفت: نگاه آسیب­‌شناسانه موجود در جامعه نگاه همه جانبه­‌ای برای فهم زندگی اجتماعی نیست و نگاه­‌های تک­‌بعدی موجود فقط برای حل کردن مقطعی مسائل اجتماعی خوب است نه ریشه­‌کن کردن آن.

وی نگاه‌­های صرفا کمی و فردگرایانه و اخلاقی موجود برای حل مسائل اجتماعی جامعه را ناکافی دانست و گفت: فهم یک پدیده و جوانب آن در تلقی جامعه به عنوان یک مسئله، مهم است و امروزه چوب و فلک و کتک که در گذشته تربیت محسوب می­‌شد، یک آسیب تلقی می­‌شود.

وی گفت: امکان توسعه هنگامی میسر خواهد بود که سرمایه­‌های اقتصادی و فرهنگی بتوانند در جهت اهداف جامعه همپوشانی کنند و وجود پولدار بی‌آبرو و باآبروی بی‌پول در جامعه­ ما مسئله­‌دار خواهد بود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان این که فرهنگ بحران نیست و راه حل است، افزود: متأسفانه سیاست‌گذاری اجتماعی لازم را در جامعه نداریم و تا زمانی که تکیه بر نفت تنها راه زندگی است، بحران­‌های ما روز به روز افزایش پیدا می­‌کند.

فاضلی حل مسائل جامعه را در گرو سیاست‌گذاری اجتماعی دانست و گفت: اهتمام بر “روش­‌های بهداشتی”، “خلق فرصت گفت‌وگوی اجتماعی”، “بسیج نخبگان و افراد علاقمند” و هم‌چنین “بسیج منابع فرهنگی” همچون زبان و هنر می­‌توانند موجب حل مسائل اجتماعی شده و جامعه­‌ای سالم بیافرینند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: خلاقیت به عنوان جوهر هنر، عنصری برای فضیلت و فرهیختگی است، ولی متأسفانه یک نوع سوء­تفاهم فرهنگی در جامعه ما، در خصوص استفاده نکردن از هنر رخ داده است.

وی گفت: فرهنگ یک واژه تبلیغاتی و ایدئولوژیک نیست و به عنوان یک امر انسانی به فرایندهای تولیدِ معنا، خلاقیت، گفت‌وگو، زبان، ارزش‌ها، باورهای جمعی، زندگی و تعامل انسانی برمی­‌گردد.

یادآوری می­‌شود؛ این کارگاه در اداره آموزش و پژوهش استانداری اردبیل برای روانشناسان، جامعه شناسان، کارشناسان فرهنگی دانشگاه­‌ها و آموزش و پرورش برگزار شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا