گوناگون

همه اوتیسمی‌ها شبیه هم نیستند

یک روانپزشک معتقد است: همه افراد مبتلا به اوتیسم شبیه هم نیستند.

به گزارش ایسنا، دکتر شاپور کریمی ضمن تعریف بیماری اوتیسم یا در خودماندگی، گفت: در این بیماری اختلالی در توسعه شبکه‌های مغز ایجاد می‌شود و کودک نمی‌توانند ارتباط مناسبی با اطراف خود برقرار کند.

وی با بیان اینکه هر کودک زمانی که متولد می‌شود از یکسری توانایی‌ها برای استنباط محیط و عملکردهایی در این خصوص برخوردار است، افزود: در کودکان اوتیسمی هنگام تولد عملکرد مغز و سیستم اعصاب مرکزی نرمال است، اما به مرور که باید در این سیستم توسعه ایجاد شود، اختلالاتی رخ می‌دهد.

به گفته این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان، در کودکان اوتیسمی توانایی ارتباطات خصوصا ارتباطات کلامی کم است، این کودکان کمتر به اشیاء و افراد وابستگی پیدا می‌کنند، خوب بازی نمی‌کنند و نمی‌توانند ارتباط مناسبی با دیگران و همسالان خود داشته باشند.

کریمی اظهار کرد: این کودکان نمی توانند با خانواده و والدین خود ارتباط کلامی و حتی چشمی مناسبی داشته باشند، پاسخ مناسبی به محیط نمی دهند و گاه این پاسخ ها یک پاسخ تکراری است.

وی با بیان اینکه هنوز دلیل مشخصی برای اوتیسم پیدا نشده است، تاکید کرد: البته شواهدی وجود دارد که نقش ژنتیک را در بروز اوتیسم پر رنگ می کند.

این پزشک متخصص، زمان بروز و تشخیص اوتیسم را معمولا قبل از سه سالگی عنوان و خاطرنشان کرد: اوتیسم در پسرها چهار برابر دخترها دیده می شود.

کریمی شیوع این بیماری را نیز دو تا سه کودک در هر هزار کودک اعلام کرد.

وی با بیان اینکه همه افراد مبتلا به اوتیسم شبیه هم نیستند، افزود: این بیماری طیف وسیعی از درجات و علائم را دارد و حتی زیرمجموعه‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

به گفته این پزشک، اوتیسم معمولا تا آخر عمر با فرد می ماند و حتی می‌تواند باعث بروز بیش فعالی و خودزنی در این افراد شود.

کریمی تصریح کرد: چون هنوز دلیل این بیماری مشخص نشده نمی توان درمان مشخصی هم برای آن تعریف کرد، اما یکسری اقدامات کاردرمانی و بازتوانی می تواند تا حدودی عملکرد فرد را بهتر کند.

وی با تاکید بر اینکه درصد بسیار کمی از افراد اوتیسمی با این اقدامات می توانند به شرایط نرمال برگردند، ادامه داد: درمان‌های دارویی نیز برای این بیماری به کار می رود که تنها برای کنترل برخی از علائم استفاده می شود.

این متخصص بیماری های اعصاب و روان افزود: قطعا محیط مناسب و آموزش‌ می تواند شرایط بیماران اوتیسمی را بهتر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا