گوناگون

طراحی دروازه‌ی مشترک مرزی میان ایران و جمهوری آذربایجان

مدیرکل گمرکات شهرستان آستارا از طراحی دروازه‌ی مشترک مرزی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی گیلان، «حمیدرضا محمدی» در نخستین کرسی آزاداندیشی توسعه اقتصادی و فرهنگی (استراتژی‌ها و راهکارها) شهرستان آستارا که در تالار نبی اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اعلام خبر فوق خاطرنشان کرد: هدف از طراحی این دروازه، تسهیل در کارها و کاهش زمان کنترل مدارک مرتبط با ترددها در دو سوی مرز زمینی آستارا است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 120 کارمند در گمرکات آستارا فعالیت می‌کنند، افزود: کارمندان این اداره‌کل در دو شیفت از ساعت 8 صبح تا 20 شب کار می‌کنند و این توانایی را داریم در صورت توافق فی مابین، فعالیت مذکور به ساعت‌های بیشتر و یا 24 ساعته افزایش یابد.

محمدی در بخش دیگر سخنانش از فعالیت دو گمرک زمینی و دریایی این شهرستان سخن گفت و افزود: با اتمام عملیات احداث راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران که از طریق قزوین به رشت، انزلی و آستارا ختم می‌شود، فعالیت در بخش ریلی، به دیگر بخش‌های گمرک آستارا اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: این خط آهن تکمیل‌کننده‌ی کریدور شمال – جنوب است که بدین وسیله جابجایی بار ترانزیتی کشورهای جنوب شرق آسیا از طریق بندر «گوادر» پاکستان و جنوب کشور به بندر مرزی آستارا و خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان، روسیه و شمال اروپا انجام می‌شود.

مدیرکل گمرکات آستارا با اشاره به طرح‌های توسعه مرز زمینی این شهرستان تصریح کرد: درصدد هستیم مجوز واردات انواع کالاها را از طریق این مرز دریافت کنیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی وجود پنج بندر مهم باکو در جمهوری آذربایجان، آستاراخان در روسیه، آکتائو در جمهوری قزاقستان، ماخاچ قلعه در روسیه و ترکمن باشی در جمهوری ترکمنستان را نقطه‌ی عطف موجود در حمل و نقل دریایی دریای خزر برشمرد و افزود: متأسفانه تجار منطقه بدون شناسایی موقعیت بندر چندمنظوره آستارا، کالاهای خود را از دیگر گمرکات و بنادر جابجا می‌کنند.

محمدی از قرار گرفتن نام گمرک آستارا در میان بزرگترین گمرکات کشور تا پایان سال 1393 سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف، تبدیل آستارا به منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی و آگاهی تجار و بازرگانان از ظرفیت‌های گمرکی شهرستان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا