گوناگون

بازارهای آستارا از وابستگی به جمهوری آذربایجان خارج شود

فرماندار بندر مرزی آستارا گفت: در راستای رشد و توسعه‌ی شهرستان باید بازارهای مرزی، از وابستگی به جمهوری آذربایجان خارج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی گیلان، «سیروس شفقی» در نخستین کرسی آزاداندیشی توسعه اقتصادی و فرهنگی(استراتژی و راهکارها) که در سالن نبی اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق خاطر نشان کرد: برای تحقق این هدف باید نهایت بهره‌مندی را از بندر تازه تأسیس چندمنظوره آستارا داشته باشیم، چون علاوه بر روابط جمهوری آذربایجان سه کشور دیگر از قبیل روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه‌ی دریای خزر قرار دارد که روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی با تأکید به قرار گرفتن نام آستارا در میان 20 شهر گردشگرپذیر کشور، در ادامه به جذب بیش از پیش گردشگران از اقصی نقاط ایران و جهان تأکید و خاطرنشان کرد: با تکمیل راه آهن سراسری که از جنوب کشور آغاز شده است و در حال تکمیل قطعه‌ی قزوین، رشت، انزلی، آستارا، جمهوری آذربایجان است، علاوه بر بهره‌مندی از حمل و نقل زمینی و دریایی در زمینه راه ریلی با کشورهای آسیای میانه ارتباط جدیدی ایجاد می‌شود.

فرماندار آستارا تعریف نکردن یک پکیج گردشگری کارشناسی شده را بزرگترین معضل شهرستان دانست و گفت: باید از روش‌های مختلف توریسم دریایی، شیلاتی، کشاورزی و… به نحوه‌ی ایده‌آلی استفاده کنیم.

وی آشنا نبودن بازرگانان منطقه از مقرون به صرفه بودن حمل و نقل دریایی را حلقه‌ی مفقوده‌ی تجار آستارا از تجارت دریا محور برشمرد و تصریح کرد: در دنیای امروز بهره‌مندی از حمل و نقل دریایی هزینه‌ای معادل یک سی و هفتم هزینه‌ی حمل و نقل جاده‌ای را در بر دارد که افزایش توان اقتصادی شهرستان از طریق بندر می‌تواند وضعیت فعلی بازار را از وابستگی به یک کشور خارج کند.

شفقی در بخش دیگر سخنانش تک محصولی بودن را مهم‌ترین علت آسیب‌پذیری اقتصاد دانست و افزود: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «اقتصاد مقاومتی»، باید به توان داخلی خودمان متکی شویم و از همه‌ی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به محورهای توسعه‌ی اقتصادی گیلان ادامه داد: اولویت محور توسعه‌ی استان صنعت، کشاورزی و گردشگری است که متأسفانه در میان آنها به محور «تجارت و بازرگانی» که مهم‌ترین اولویت آستاراست، پرداخته نشده است.

فرماندار آستارا در پایان سخنانش از توسعه‌ی بازارهای این بندر مرزی سخن گفت و تصریح کرد: ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی، احداث اسکله نفتی، ایجاد پایانه‌ی غلات و ساماندهی روش سورتینگ میوه که 6000 آستارایی در این بخش فعالیت می‌کنند، از بخش‌هایی هستند که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات اساسی در آنها خواهیم بود.

براساس این گزارش، در این کرسی آزاداندیشی، جمع کثیری از دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف مدیریت، امور گمرکی، حقوق، بازرگانی و… حضور داشتند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا