Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

همکاری یک محقق ایرانی در ساخت کوچکترین فرستنده رادیویی جهان + عکس و فیلم

به گزارش میهن پست – محققان دانشگاه استنفورد به همراه«امیر اربابیان» یک محقق ایرانی در ایالات متحده موفق به طراحی و ساخت فرستنده بیسیمی شده اند که اندازه آن از یک مورچه کوچکتر است. هزینه تولید این کارت فرستنده بسیار پایین است و به همین جهت این محققان امیدوارند از این فرستنده گیرنده بیسیم در بسیاری از وسایل دیجیتال و از جمله در اینترنت اشیاء بهره گرفته شود.

این کارت بیسیم که در تصویر بالا اندازه آن با یک سکه مقایسه شده است از یک قطعه سیلیکون چند میلیمتری ساخته شده است و اندازه آن تقریباً یک دهم آنتن یک کارت شبکه WiFi است اما در همین سایز کوچک یک آنتن فرستنده، یک آنتن گیرنده و یک ریز پردازنده جاسازی شده است.

کوچکترین فرستنده رادیویی جهان
کوچکترین فرستنده رادیویی جهان

تمام انرژی مورد نیاز این کارت از امواج الکترومغناطیسی که در اطراف آن وجود دارد تامین می شود و نیازی به استفاده از باطری یا منبع تغذیه جداگانه نیست! این ویژگی مخصوصاً در زمینه اینترنت اشیاء میتواند بسیار کاربردی و مفید باشد. مصرف این کارت به قدری کم است که به طور مثال اگر بخواهیم برق مصرفی آن را از یک عدد باطری قلمی AAA تامین کنیم تا بیش ۱۰۰ سال دیگر احتیاج به تعویض باطری نخواهد بود!

اگرچه قدرت انتقال امواج بیسیم که توسط این کارت تولید میشود در محدوده فرکانس ۲۴ تا ۶۰ گیگاهرتز است و بنابر این برد محدود و در حد ۱۰ سانتیمتر خواهد داشت اما بکارگیری آن به جهت اندازه بسیار کوچک و همچنین هزینه تولید بسیار پایین آن که در حدود چند سنت خواهد بود میتواند در ابزار ها و وسایلی که در اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار میگیرند بسیار کاربردی و مقرون به صرفه باشد.
بعنوان مثال، یک نمونه کاربرد این فرستنده گیرنده بیسیم در چراغهای آینده است که با استفاده از یک حسگر نوری شدت نور محیط را تشخیص داده و از طریق امواج بیسیم به دستگاه کنترل مرکزی دستور داده میشود که چراغها روشن و یا خاموش شوند.
البته کاربرد چنین وسیله ای بسیار گسترده بوده و در بسیاری از وسایل دیجیتال و همچنین در صنعت مورد استفاده های فراوانی خواهد داشت.

منبع:gadgetnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا