گوناگون

طرح "نکاشت" حوضه دریاچه ارومیه به "بهکاشت" تغییر یافت/مصوبه دولت اصلاح می شود

به گزارش خبرنگار مهر، طرح نکاشت جزو 26 مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بود که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز می می شد و مجری این طرح استانداری های آذربایجان غربی و شرقی برعهده داشت و ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت می کرد.

این طرح در حالی قرار بود وارد فاز اجرایی شود که اشتغال اول آذربایجان غربی کشاورزی است و به اعتقاد نمایندگان این استان در مجلس اجرای این طرح مهاجرت، بیکاری و از بین رفتن کشاورزی را به همراه داشت.

اما انتقادات تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری رسانه ها مسئولان را وادار کرد طرح را نکاشت به بهکاشت تغییر دهند طرحی که با تصویب مجدد در هیئت دولت شاید بتواند گامی در جهت نجات دریاچه ارومیه باشد.

زمزمه های تغییر این مصوبه پنجشنبه شب در نشستی که پنجشنبه شب با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد مطرح شد و قرار است پس از بررسی های کارشناسی روند اجرایی آن تصویب و وارد فاز اجرایی شود.

طرح نکاشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بهکاشت تغییر یافت

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این نشست اعلام کرد: با ارائه پیشنهادات هشت گانه از سوی آذربایجان غربی طرح نکاشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بهکاشت تغییر یافت

هادی بهادری با بیان اینکه باید بدون اتلاف وقت اقدامات اجرایی برنامه های 27 گانه احیای دریاچه ارومیه آغاز شود افزود: طرح نکاشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به طرح بهکاشت تغییر یافت و پیشنهاداتی در این باره از سوی آذربایجان غربی ارائه شد.

وی کشت محصولات با نیازی آبی کم به جای محصولات آب بر را به همراه پرداخت مابه التفاوت آن به کشاورزان را از جمله پیشنهادات اصلاح طرح نکاشت عنوان کرد و گفت: مقرر شد در کشت بهاره به جای چغندر، گندم کاشته شود و در کشت پاییزه نیز گندم و جو کاشته شود تا آب صرفه جویی شده از این مکان به دریاچه ارومیه انتقال یابد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی تبدیل وضعیت آبیاری سنتی 45 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را در مدت سه سال به آبیاری تحت فشار را دیگر پیشنهاد اصلاح طرح نکاشت عنوان و بیان کرد: این عملیات در سه سال متوالی و هر سال در 15 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می شود.

وی گفت: تامین برق مورد نیاز پمپاژها، ترویج کشت آبیاری پودری در محصولات پهن برگ، حمایت غذایی از مجریان طرح های احیا، نصب کنتور های هوشمند آب و برق به صورت رایگان در چاه ها، واقعی کردن نرخ آب بهای کشاورزی و تامین اعتبار برای گروه های گشت و نظارت شرکت های آب منطقه ای از دیگر پیشنهادات در اصلاح طرح نکاشت است که در جلسه آینده هیئت دولت مطرح و مصوب می شود.

بهادری با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه به 1270 و 44 صدم رسیده است و نسبت به اول مهر با افزایش 30 سانتی متری همراه است اظهارداشت: مساحت دریاچه ارومیه به یک هزار و 658 کیلومتر مربع افزایش یافته ولی با این وجود با کاهش 11 درصدی حجم مخازن سدها مواجه هستیم.

اجرای طرح بهکاشت دستاوردهای خوبی در تغییر الگوی آبیاری سنتی به مدرن خواهد داشت

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به پيشنهاد ستاد استاني درياچه اروميه مبني بر اصلاح و تغيير طرح نكاشت به طرح بهكاشت در اراضي كشاورزي حوضه مياندوآب نيز گفت: منابع اعتباري كه قرار بود براي اجراي طرح عدم كشت موقت هزينه شود مي تواند صرف توسعه شيوه هاي آبياري نوين در اراضي كشاورزي حوضه درياچه اروميه شود.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه در صورت تحقق اين موضوع در چند سال آينده شاهد دستاورد بزرگي در حوزه كشاورزي استان و تغيير الگوي آبياري از سنتي به مدرن خواهيم بود افزود: اجراي آبياري پودري نيز از ديگر الگوهاي مدرن در آبياري است كه فعلا قصد داريم با ساخت و اجراي يك نمونه از آن، نتايج كار را بسنجيم.

وی ادامه داد: با توجه به تاكيد معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در خصوص لزوم رعايت الزامات اصلي زيست محيطي در طرح ميانگذر شهيد كلانتري، ما نيز در استان آمادگي خود را براي رعايت اين الزامات كه متاسفانه در گذشته مورد غفلت واقع شده است اعلام مي‌كنيم.

سعادت با اشاره به اجراي طرح كشاورزي پايدار در حوضه آبخيز درياچه اروميه گفت: ‌اين طرح كه عمليات اجرايي آن از دو سال پيش آغاز شده و هم اكنون بصورت پايلوت در 41 روستاي حوضه آبخيز درياچه اروميه در استانهاي آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي در حال اجراست، كاري شايسته است كه دستاوردهاي ارزشمندي در بخش كشاورزي استان و حتي كشور خواهد داشت.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد از شرايط و نقطه بحراني درياچه اروميه عبور كنيم، افزود: شرايط آبي درياچه اروميه و محيط پيرامون آن، نشانگر وجود شرايط بحراني است لذا لازم است با همكاري ستاد ملي احياي درياچه اروميه و دستگاههاي اجرايي ملي و استاني متولي در طول سه سال اول برنامه نجات درياچه اروميه تلاش كنيم از اين شرايط عبور كنيم تا درياچه بتواند به حيات خود ادامه دهد.

استاندار آذربايجان غربي، طرح ترويج كشاورزي پايدار در حوضه درياچه اروميه را طرحي زمان‌بر و در عين حال ارزشمند عنوان كرد و افزود: بي ترديد احياي درياچه اروميه بدون مشاركت مردم بويژه جوامع محلي كه در قالب طرح كشاورزي پايدار در حال انجام است، امكان‌پذير نيست اما در كنار اين طرح بايد نسبت به تثبيت وضعيت و حفظ علائم حياتي درياچه اروميه اقدام شود تا بتوانيم ساير برنامه‌هاي نجات‌بخش درياچه را به مرحله عملياتي شدن و اثربخشي برسانيم.

سعادت همچنين از آمادگي ستاد استاني احياي درياچه اروميه براي تخصيص اعتبار جهت توسعه طرح كشاورزي پايدار در ساير مناطق و روستاهاي حوضه درياچه خبر داد و گفت: اگر محدوديت منابع مالي خارجي براي اجرا و توسعه اين پروژه وجود دارد، ستاد استاني احياي درياچه اروميه آمادگي دارد اعتباراتي را براي ترويج و توسعه هرچه بيشتر اين طرح در ساير مناطق حوضه درياچه اختصاص دهد.

استاندار آذربایجان شرقی  نیز در این نشست گفت: ستاد احیا دریاچه ارومیه زمین‌‌های تحت پوشش تغییر الگوی کشت کشاورزی در فاز نخست را در دو استان آذربایجان غربی و شرقی به ۲۰ هزار هکتار افزایش دهد.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک ضرورت است و همگام با آن پیش بینی اعتبارات لازم و تخصیص به موقع آن نیز یک اولویت باید تلقی شود اظهارداشت: امروزه در بخش کشاورزی کشور این مهم باید مد نظر مدیریت کلان کشور باشد که بیش از هر زمانی نیازمند تغییر الگوهای کشت برای کاهش مصرف آب هستیم بنابراین بهتر است تجربیات موفق در حال انجام در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کل کشور تسری یابد.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: مجموعه مدیران دستگاه‌های دولتی این استان آمادگی کامل دارد تا با تخصیص اعتبارات، مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه را عملیاتی کند.

جبارزاده گفت: گرچه دولت تمام تلاش خود را برای احیا دریاچه ارومیه انجام می دهد اما در روزهای اخیر شاهد بودیم که باران رحمت الهی در عرض 48 ساعت به اندازه تمام تلاش دستگاه‌های دولتی آب روانه دریاچه کرد بنابراین باید بیش از گذشته قدردان نعمت‌های خدادادی باشیم و از خداوند بخواهیم بارشهای مدامی نصیب این منطقه بفرماید.

دریاچه ارومیه در حال حاضر کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب دارد در حالی که در تراز اکولوژیک باید 14 میلیارد متر مکعب آب داشته باشد.

خشکی دریاچه ارومیه تاکنون خسارتهای زیادی را در منطقه بر جای گذاشته که از بین رفتن آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه، به خطر افتادن زندگی حیات وحش جزایر آن، کاهش تنوع جمعیت جانوری حوزه دریاچه، وزش بادهای نمکی، شوری منابع آب زیر زمینی و… از جمله آنها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا