دسته‌بندی نشده

طوفان های قطب زحل از دریچه دوربین های فضاپیمای کاسینی

طوفان های قطب زحل از دریچه دوربین های فضاپیمای کاسینی در حالی این روزها مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است که فضاپیمای کاسینی ناسا که ماه‌های آخر عمر خود را سپری می‌کند، در بخش پایانی خدمتش به قطب زحل رسیده و در آنجا تصاویری را ثبت کرده‌ است که بر مرموز بودن این سیاره می‌افزایند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

قبل از توضیح در مورد طوفان های قطب زحل باید گفت که کاسینی ۲۰ سال قبل از زمین حرکت کرد تا سیاره پر رمز و راز و حلقه‌های جالب اطراف آن را برای ما به تصویر بکشد و از اسرار آن رمزگشایی کند. اما هر رمزی که گشوده شده است، صدها پرسش تازه را به همراه آورده است.

آخرین مرحله از سفر کاسینی شامل ۲۰ دور چرخیدن به دور زحل در مدارهایی‌ است که هم حلقه‌های این سیاره را به‌ تصویر می‌کشد و هم از قطب‌های آن برای ما عکس تهیه می‌کند.

طوفان های قطب زحل
جدیدترین تصاویر فضاپیمای کاسینی از طوفان های قطب زحل

نخستین تصاویر از قطب‌های زحل و یا بهتر بگوییم طوفان های قطب زحل چند روز قبل به دست ناسا رسیدند و در این تصاویر توفانی بسیار عجیب را به محققان نشان دادند. این توفان یک مجموعه بادهای بسیار سریع است که به دور نقطه مرکزی قطب شمال کاسینی می‌چرخد اما الگوی چرخش آنها به جای دایره، یک شش ضلعی منتظم است.

از آن جایی که تکنولوژی دوربین‌های کاسینی مربوط به سال ۱۹۹۸ است، هر کدام از عکس‌های این فضاپیما تنها ۲۵۶ در ۲۵۶ پیکسل کیفیت دارد پس نمی‌توان با استفاده از این تصاویر جزئیات زیادی را از سطح این سیاره دید اما با توجه به این‌ که عکس‌ها از ارتفاع ۶۵۰ هزار کیلومتری بالاتر از سطح سیاره گرفته شده است، دانشمندان ناسا با محاسبات مشخص کردند که هر پیکسل نمایانگر ۱۵۰ کیلومتر روی سطح است و در نتیجه پهنای هر ضلع این شش ضلعی از پهنای کره زمین بیشتر است!

طوفان های قطب زحل
جدیدترین تصاویر فضاپیمای کاسینی از طوفان های قطب زحل

عکس‌های تهیه شده کاسینی در طول موج‌های مختلف از فرابنفش تا مادون قرمز و با فیلترهای گوناگون تهیه شده‌اند و به محققان کمک می‌کند از دما و ماهیت مواد در حال جابه‌جایی در این بادها اطلاعاتی به‌دست بیاورند اما سطح زحل همچنان از دید ما پنهان است و برای دیدن آن باید تا زمان سقوط کاسینی صبر کنیم.

کاسینی در ادامه مسیر پایانی خود، ۱۹ بار دیگر دور زحل خواهد چرخید اما در این نخستین دور، باز هم به حلقه‌های سیاره می‌رود تا تصاویری از تایتان (قمر زحل) و دیگر قمرها و اشیائی که اطراف این حلقه‌ها سرگشته این غول مرموز هستند، تصویر تهیه کند و در نهایت در تابستان سال آینده با اتمام تمامی ذخیره سوخت خود، به سوی زحل سقوط خواهد کرد.

منبع : NASA

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا