گوناگون

طوفان پاییزه جشنواره‌ محصولات کشاورزی در سمنان

با وجود مشکلات زیادی که در کم آبی و خشکسالی وجود دارد، اما برگزاری جشنواره‌های مختلف در مهرماه سالجاری نشان داد که کشاورزی در استان سمنان هنوز حرف اول را می‌زند.

بازار داغ جشنواره محصولات کشاورزی که از اواخر شهریور و مهرماه در نقاط مختلف سمنان آغاز شده است، این موضوع را تأیید می‌کند که کشاورزی در این نقطه از کشور بسیار پر رونق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، اگر بخواهیم با آمار و ارقام، سخن بالا را تأیید کنیم باید سری به آمار اراضی کشاورزی و میزان تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان بزنیم، کل اراضی کشاورزی در استان سمنان بیش از 198 هزار هکتار است و میزان تولید محصولات کشاورزی نیز سالانه یک میلیون و 400 هزار تن است.

از 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان، 166 هزار هکتار آبی و 32 هزار هکتار دیم است، همچنین از کل اراضی کشاورزی در استان سمنان، 46 هزار هکتار سهم باغات، 98 هزار هکتار سهم اراضی زراعی و 54 هزار هکتار آیش است.

3

پسته خندان؛ حرف اول در محصولات کشاورزی

با وجود این ظرفیت و پتانسیل قوی در بخش کشاورزی است که طوفان پاییزه جشنواره محصولات کشاورزی مهرماه سالجاری سمنان را فراگرفت، این طوفان از شهرستان دامغان و شهر پسته خندان آغاز شد.

برگزاری نخستین جشنواره پسته در استان سمنان که اواخر شهریورماه سالجاری در دامغان برگزار شد، نقطه آغاز جشنواره محصولات کشاورزی در استان سمنان بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان گفت: از مجموع 15 هزار و 962 هکتار باغ پسته این استان، بیش از 70 درصد در دامغان، حدود 13 درصد در شاهرود و مابقی در سایر شهرستان ها قرار دارد.

لطف الله رضایی ادامه داد: میزان تولید پسته در استان سمنان امسال بیش از 38 هزار تن بوده است.

3

پیاز قرمز محلی؛ آسیب دیده خشکسالی

جشنواره پیاز لاسجرد سرخه دومین نقطه برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی استان سمنان بود، این جشنواره در نیمه دوم مهرماه سالجاری در کاروانسرای تاریخی و 400 ساله لاسجرد سرخه در مسیر سمنان – تهران برگزار شد، و تا حدود بسیار زیادی توانست معرف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی این نقطه از استان سمنان باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه لاسجرد سرخه در کشت پیاز قرمز در استان سمنان قطب این محصول نامیده می‌شده است، گفت: امروزه به دلیل مشکلات خشکسالی و کمبود آب تولید این محصول در لاسجرد سرخه افت پیدا کرده است.

امیر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان، سطح زیر کشت محصول پیاز در استان سمنان را 250 هکتار عنوان کرد و گفت: میانگین عملکرد در هر هکتار، 40 تن است و میزان تولید پیاز در استان سمنان نیز سالانه 10 هزار تن است.

وی ادامه داد: از کل 250 هکتار سطح زیر کشت پیاز استان سمنان، 16 هکتار در سمنان، 27 هکتار در سرخه، 197 هکتار در شاهرود، 10 هکتار در میامی و 8 هکتار در مهدیشهر است، در این بین شهرستان شاهرود رکورددار سطح زیر کشت محصول پیاز در استان سمنان است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، گونه‌های پیاز قابل کشت در استان سمنان را عموماً پیاز قرمز محلی و مقداری هم پیاز سفید معرفی کرد.

3

“خوزکه” به بهانه معرفی محصول بزرگترین باغ جهان

همزمان با جشنواره پیاز لاسجرد، جشنواره خوزکه نیز به بهانه معرفی محصول بزرگترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد برگزار شد.

شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر و در فاصله حدود 24 کیلومتری از مرکز استان سمنان واقع شده است، محصول نام آشنای این نقطه از استان سمنان در این ایام، گردو است، جشنواره بازی‌های محلی “خوزکه”‌(گردوبازی) نیز با هدف معرفی این محصول در شهمیرزاد که صاحب بزرگترین باغ گردوی جهان نیز است برگزار شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در خصوص میزان سطح باغات گردو در استان گفت: 2600 هکتار سطح باغات گردو در نقاط مختلف استان سمنان است که از این تعداد 1850 هکتار بارور و باقی نیز نهال است.

لطف الله رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه سمنان، افزود: از هر هکتار باغ گردو در استان، حدود 2800 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که در سالجاری بیش از 5 هزار تن گردو از سطح باغات استان برداشت شده است.

وی عمده گردو‌های استان سمنان را از نوع ژنوتیپ‌های مرغوب دانست و گفت: جمال و دماوند از نوع ارقام داخلی گردو و در سال‌های اخیز ارقام خارجی چندلر، پدرو و فرانکت نیز در استان سمنان کاشته می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی استان سمنان علاوه بر توسعه باغ‌ها، تولید نهال استاندارد، گردوی پیوندی، اصلاح، بهسازی و تغذیه باغات، تغییر ژنوتیپ‌های منتوع موجود در باغات با روش سرشاخه کاری و تبدیل به ژنوتیپ‌های مطلوب و یکنواخت را در دستور کار دارد.

3

رونمایی از یاقوت سرخ

در ادامه برگزاری جشنواره‌های پاییزه معرفی محصولات کشاورزی، یاقوت سرخ نیز به عنوان محصولی گرانبها و ارزشمند معرفی شد، جشنواره انار به طور همزمان در دو شهر درجزین مهدیشهر و ایوان‌کی گرمسار برگزار شد.

انار یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان سمنان در این فصل است و آیین ها و مراسم‌های ویژه و خاصی برای برداشت این محصول در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

بسیاری از مردم کویرنشین استان سمنان در این فصل در حال خرید انارهای سرخ و تهیه رب انار از این محصول شاخص هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار ایسنا سمنان سطح زیر کشت باغات انار در استان سمنان را 4 هزار و 713 هکتار دانست و گفت: از این مقدار، 3 هزار و 67 هکتار بارور و باقی نهال هستند.

‌رضایی افزود: به طور متوسط از هر هکتار باغ انار در استان سمنان، 22 تن محصول برداشت می‌شود و میزان برداشت انار در سالجاری نیز بالغ بر 70 هزار تن برآورد می‌شود.

وی ارقام با کیفیت انار استان سمنان را گلو باریک ایوان‌کی و پوست سفید و پوست قرمز درجزین عنوان کرد و گفت: علاوه بر این‌ها، ملس ساوه، رباب نیریز، بادرودی، بجستانی و یوسف‌خوانی نیز از جمله ازقام دیگری هستند که در استان سمنان کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان این خبر خوش را هم داد که‌ با حمایت‌های صورت گرفته در توسعه باغات، سالانه حدود 300 هکتار به سطح باغات انار اضافه می‌شود.

جمعیت 2 میلیونی دام استان و ظرفیت غنی در محصولات دامی

اما طوفان جشنواره محصولات کشاورزی پس از اینکه دامغان، سرخه، ایوان‌کی گرمسار، شهمیرزاد و مهدیشهر را فرا گرفت، باز به شهرستان سرخه رسید و جشنواره‌ای به منظور معرفی محصولات دامی و لبنی استان در روستای افتر سرخه برگزار شد.

جمعیت بالغ بر 2 میلیونی دام استان سمنان، ظرفیتی غنی و بسیار خوب در تولید محصولات دامی و لبنی در استان به وجود آورده است، در کنار آن برگزاری جشنواره پنیر البرز مرکزی در روستای افتر سرخه و نمایش محصولات دامی و لبنی فراوان، ظرفیت خوب استان در این بخش را معرفی کرد و نشان داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تعداد جمعیت دامی استان را 2 میلیون و 237 هزار و 761 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 65 درصد دام سبک، 28 درصد دام سنگین، 6درصد شتر و… است.

شاه‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا سمنان، ادامه داد: میزان محصولات دامی استان سمنان نیز 171 هزار و 236 تن شیر و 30 هزار و 59 تن نیز گوشت دامی است.

وی اضافه کرد: حدود 700 واحد دامداری صنعتی شامل گاو شیری و پرواری، شتر، بره و… و 1600 واحد دامداری نیمه صنعتی دارای پروانه کوچک روستایی در استان سمنان فعالیت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از فرآورده های دامی و لبنی استان سمنان شامل پنیر، ماست، آروشه، کشک، کره و… در روستاها و دامداری‌های سنتی استان سمنان تولید می‌شود، گفت: آمار دقیقی از تعداد دامداری‌های سنتی استان سمنان وجود ندارد که با آمارگیری سال 93 این آمار دقیق به دست می‌آید.

شاه‌حسینی ادامه داد: حدود 70 درصد تولیدات دامی و لبنی استان سمنان در روستا‌ها و واحد‌های سنتی تولید می‌شود.

گزارش از: مسعود محقق، خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا