گوناگون

مسجدی یادگار دوران قبل از تغییر قبله

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: مسجد «میانده» مسجدی است که از دوران قبل از تغییر قبله هم‌چنان پایدار مانده است.

«هاشم اتفاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه مسجد «میانده» در مرکز محله «میانده» قرار گرفته دارای سردر زیبا با تزئینات کاربندی در ورودی است، گفت: این بنا در کنار آب‌انبار، حسینیه و مدرسه علمیه یکی از بناهای مهم این مرکز محله است.

وی با بیان اینکه در دو طرف سردر نیز دو سکو «پیرنشین» ساخته شده است، گفت: طبق کتیبه موجود در سردر بنا قدمت آن به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه تصریح کرد: این مسجد به صورت تک ایوانی ساخته شده و زمان ساخت آن نیز به قبل از اصلاح درجه قبله بر می‌گردد، چون جهت ایوان قبله با جهت فعلی قبله چند درجه‌ای اختلاف دارد و احتمال این نیز وجود دارد که معمار بنا به منظور حداکثر استفاده از سایه در تابستان چرخش مختصری در جهت مسجد پدید آورده تا شرایط مطلوب‌تری برای نمازگزاران حاصل شود هم‌چنین در ضلع جنوبی بنا سردر کوچکتری نسبت به سردر اصلی وجود دارد که مخصوص ورود و خروج زنان است.

اتفاقی اظهارکرد: شبستان این مسجد در جبهه شرقی واقع است و در پنجاه سال گذشته بخشی بدان افزوده شده و ستون‌های قطوری در این فضا پوشش طاق و چشمه‌ای را نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: ایوان این بنا از شاخص‌ترین فضاهای این مسجد است که با کاربندی و شمسه‌های زیبایی پوشیده شده هم‌چنین آسمانه این فضا فاقد اندود گچ بوده که چیدمان آجر در پوشش به‌خوبی قابل دیدن است و بر زیبایی آن افزوده است.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه خاطرنشان کرد: دور تا دور ایوان نیز کتیبه‌ای با خط ثلث دیده می‌شود که قسمت‌های زیادی از آن بر اثر آسیب‌های وارد آمده غیر قابل خواندن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا