گوناگون

عبدالله: از آراء مردم افغانستان دفاع می کنیم

 ˈعبدالله عبداللهˈ کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در سومین افشاگری تیم اصلاحات و همگرایی از آنچه که تخلف و تقلب انتخاباتی نامیده می شود، گفت: با یاری خدا از رای پاک مردم افغانستان دفاع می کنیم زیرا این اقدام به آینده افغانستان تعلق دارد.

به گزارش ایرنا، عبدالله عبدالله کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه در سومین افشاگری تیم اصلاحات و همگرایی در نشستی با حضور سران و بزرگان اقوام استان های شرقی و جنوبی افغانستان و همچنین خبرنگاران، گفت: ما شرایط خود را برای پاک شدن آرای مردم افغانستان اعلام کرده ایم اگر کسی این درخواست را نادیده بگیرد مسوولیت آن بر عهده او خواهد بود و ما به مردم مراجعه می کنیم.

عبدالله در ادامه با تاکید به اینکه این مساله ای نیست که بتوانیم از آن بگذریم گفت: اگر ذره ای شک داشتم که تصور می کنم تقلب شده است، امروز مردم افغانستان و کمیسیون ها را به دردسر نمی انداختم و مساله پایان یافته بود.

عبدالله با اشاره به تظاهرات هزاران تن از هواداران خود در روز جمعه در کابل و برخی دیگر استان های افغانستان گفت: در روز انتخابات مردم افغانستان افتخار آفریدند و در مقابل صندوق های رای صف کشیدند و ما موظف هستیم از آرای آنها حفاظت کنیم.

عبدالله گفت: راه امنیت، تامین ثبات و برقراری صلح در کشور احترام به آرای پاک مردم افغانستان است و تنها از این راه می توان وحدت ملی را به معنای واقعی ایجاد کنیم.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله امروز در سومین افشاگری خود، مکالمات تلفنی برخی اعضای کمیسیون برگزاری انتخابات و مقامهای برخی استان های افغانستان را پخش کرد که در آن در باره لزوم ریختن آرا به نفع اشرف غنی احمد زی در صندوق های رای تاکید می شد.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله روز پنج شنبه نیز در دومین افشاگری خود از آنچه که تقلب در انتخابات 24 خرداد می خواند، دو فایل صوتی و تصویری را منتشر کرد و با استناد به این اسناد مدعی شد در دو استان پکتیکا و میدان وردگ تقلب سازمان یافته گسترده ای روی داده است. در فایل صوتی پخش شده عبدالمجید خوگیانی استاندار میدان وردک در مکالمه با یکی از فرماندهان ارتش افغانستان بر لزوم حمایت از قوم پشتون تاکید می کند.

تصاویر ویدیویی نیز که توسط ستاد انتخاباتی عبدالله به نمایش در آمد نشان می داد که نظامیان افغان تعداد زیادی از صندوق های رای را کشف و توقیف کرده اند که به نفع اشرف غنی احمد زی پرشده است.

چندی پیش از آن نیز ستاد انتخاباتی عبدالله نوار صوتی منسوب به ضیاءالحق امرخیل رئیس مستعفی دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان را منتشر و وی را به سازماندهی برای تقلب در انتخابات متهم کرد و خواستار برکناری وی شد.

عبدالله در همین حال ارتباط خود را با کمیسیون برگزاری انتخابات این کشور قطع کرد و ناظرانش را نیز از این کمیسیون، فراخواند و گفت که روند انتخابات باید متوقف و به خواسته های تیم اصلاحات و همگرایی رسیدگی شود.

امرخیل در واکنش به این نوار صوتی با رد این اتهام اعلام کرد در راستای منافع ملی افغانستان از سمتش استعفا می دهد.

در همین حال صبح امروز (شنبه) نادر محسنیˈ سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان در نشست خبری در کابل از آغاز بررسی اسناد منتشر شده توسط تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مبنی بر وجود تقلب در انتخابات، خبر داد و از این گروه خواست نسخه های اصلی این اسناد را به طور رسمی در اختیار کمیسیون رسیدگی به شکایات قرار دهد.

محسنی با تاکید به لزوم بررسی دقیق این اسناد گفت:در بررسی این اسناد از سازمان ملل که مورد قبول دو تیم انتخاباتی است و همچنین متخصصان کمک گرفته خواهد شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی که در دور اول به ترتیب 45 درصد و 31.6 درصد آرا را کسب کردند در 24 خرداد ماه برگزار شد.

بر اساس برنامه زمانبندی کمیسیون برگزاری انتخابات که از قبل اعلام شده، قرار است نتایج ابتدایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 تیر و نتایج نهایی 31 تیرماه اعلام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا