گوناگون

عدم استقبال کارخانه داران همدان از توسعه آموزش‌های فنی در جوار کارخانه

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم الهی تبار ظهر شنبه در شورای آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه وظایف هر یک از نهادها در سند انسداد مبادی بی سوادی مشخص شده است، عنوان کرد: وضعیت هر شهرستان در این خصوص باید به آنان ابلاغ شود و از ظرفیت‌های شورایاران و دهیاران استفاده لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم پیگیری این طرح، بیان داشت: میزان قبولی دانش آموزان در کنکور شاخصی برای ارزبابی عملکرد آموزش و پرورش خواهد بود.

وی عنوان کرد: در مناطق شمالی استان همدان مشکل دوزبانگی داریم و باید قبل ازآغاز سال تحصیلی کلاس‌های زبان آموزی برای این امر در نظر گرفته شده تا مشکل حل شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان اظهار داشت: آموزش و پرورش پیگیر منابع ملی برای برگزاری این کلاس‌ها باشد و در بخش استانی نیز راهکار موثری برای جذب اعتبار یافته شود.

وی اذعان داشت: برای داشتن آموزش و پروش پایدار باید توجه به بخش فنی وحرفه ای مدنظر باشد و دانش آموزان باید به سوی رشته‌های مورد نیاز جامعه و ایجاد کار آفرینی سوق داده شوند.

الهی تبار بیان داشت: اهداف مورد نظر در این بخش باید مشخص شود و بیش از این باید به بخش فنی وحرفه ای توجه کرد.

وی با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی در این بخش، افزود: کارهای فرهنگی، ارائه بسته‌های حمایتی و و وظایف ارگان‌های مختلف باید در این امر مشخص شود و باید به دنبال راهکار برای افرایش سرانه فنی و حرفه ای بود.

روی شاخصه‌های آموزش و پرورش باید تغییراتی انجام شود

وی با اشاره به اینکه دغدغه دولت ایجاد اشتغال است، بیان داشت: بر روی شاخصه‌های آموزش و پرورش باید تغییراتی انجام شود.

الهی تیار با تاکید براینکه خرداد ماه حماسه‌هاست افزود: هیچ ایرانی طراوت و شیرینی آزاد سازی خرمشهر را از یاد نمی‌برد.

معاون متوسطه سازمان آموزش و پروش استان همدان نیز در این شورا عنوان کرد: نظام آموزشی کشور در سال 70 تغییر یافت و در نظام جدید توجه ویژه به فنی و حرفه ای و کار و دانش شد.

ابراهیم خزائی عنوان کرد: نظام آموزش فنی محصول هزاران ساعت کار کارشناسی است و فراز و فرودهایی نیز در این بین داشته است.

03(8)

وی ادامه داد: از سال 74 تا 80 با ثبات نسبی در این بخش مواجه هستیم و از سال 84 تا 88 با افت کیفی مواجه شده‌ایم.

معاون متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان همدان اذعان داشت: اهمیت کار دانش در سازمانهای بین المللی نوعی آموزش راهبردی برای توسعه پایدار است.

خزائی بیان داشت: پشتوانه آموزش و پروش بسیار قوی است و زمینه دستیابی ایران به اهداف تعیین شده در 1400 را محیا می‌کند.

وی گفت: در آلمان 69 درصد دانش آموزان وارد آموزش‌های فنی و حرفه ای می‌شوند در چین 58 درصد و در انگلستان نیز همه باید گواهی مهارت داشته باشند.

18 هزار دانش آموز فنی وحرفه ای مشغول به تحصیل در 184 هنرستان استان هستند

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته توجه ویژه ای به این بخش می‌شود و اکنون 18 هزار دانش آموز فنی وحرفه ای مشغول به تحصیل در 184 هنرستان استان هستند.

وی بیان داشت: 27 رشته فنی و حرفه ای از 42 رشته موجود در استان وجود دارد و از 241 رشته کار و دانش نیز تنها 61 رشته در استان وجود دارد.

معاون متوسطه سازمان آموزش و پروش استان همدان اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 50 درصد داش آموزان در بخش فنی حرفه ای تحصیل کنند و در این بین کمترین سهم متقاضیان هم اکنون رشته‌های فنی در استان در بخش حرفه‌ های کشاورزی است.

وی ادامه داد: استقبال از رشته‌های کشاورزی بسیار کم است و ظرفیت هنرستان‌ها به حد نهایی در این بخش نیز نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه 22 میلیون تومان به دستگاه‌های طرف قرار داد با آموزش و پرورش بدهکار هستیم، عنوان كرد: کیفی نبودن آموزش‌ها در بخش‌های گوناگون، عدم استقبال کارخانه داران از توسعه آموزش‌های فنی در جوار کار خانه و عدم صدور مجوز مهارت برای برخی هنرجویان از مشکلات این بخش است.

خزائي ادامه داد: با آمایش سرزمینی رشته محل‌های جدیدی تعیین و با بومی سازی آموزش‌های فنی جلوی ورود نیروی کار از خارج استان گرفته می‌شود.

ویبا بیان اینکه بانک جامع از نیروی انسانی مورد نیاز در استان تشکیل شده تا رشته‌های مورد نیز تدوین شود، اظهار داشت: شهر ک های صنعتی استان در ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه همکاری نمی‌کنند.

مدير كل  نوسازی مدارس استان همدان نیز در این شورا عنوان کرد: تعداد مدارس در شهرک مدنی همدان پاسخ گوی نیازها نیست.

محمد ابراهیم امینی فر اذعان داشت: 15 مدرسه دائم در محدوده مساکن مهراستان وجود دارند که می‌توانند باری از ظرفیت پذیرش را بر عهده بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا