گوناگون

عضو هیئت علمی: افزایش نرخ سود بانکی موجب رکود تورمی می شود

81144397 5661133

ˈ سید کمال صادقیˈ، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زمانی که نرخ سود افزایش یابد، نرخ تسهیلات بانکی هم افزایش یافته و در نهایت کالای تولیدی با قیمت تمام شده بیشتری به بازار عرضه می شود که با کاهش تقاضا مواجه و در واقع وضعیت رکود تورمی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه استفاده زیاد از ابزارهای پولی به منظور ایجاد شوک در وضعیت اقتصادی، موجب انباشت مشکلات می شود، گفت: یکی از ابزارهای پولی، نرخ سود است که در عین حال که می تواند سازنده باشد، قدرت تخریبی زیادی نیز دارد.

وی با بیان اینکه سپرده گذاران بانکی انتظار بالا بردن نرخ سود همسان با نرخ تورم را دارند، اظهارکرد: افزایش نرخ سود در نهایت به زیان خود سپرده گذاران تمام می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بانک ها در برابر هر واحد جذب سپرده تعداد واحد بیشتری تسهیلات می دهند، گفت: دولت می تواند از بانک ها بخواهد که نرخ بهره تسهیلات خود را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه تعیین دستوری نرخ سود از نظر تئوری علم اقتصاد درست نیست، افزود: با مدیریت شناور و کاهش تدریجی نرخ سود می توان نتیجه گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته با توجه به روند کاهشی نرخ تورم از برنامه دولت برای کاهش نرخ سود بانکی خبر داد.

رییس کل بانک مرکزی هم در نشستی که هفته گذشته با مدیران عامل بانک ها داشت، از آنها برای نظم دادن به نرخ سود بانکی و اتخاذ یک تصمیم مناسب در این زمینه درخواست همکاری کرد.

موسسه های اعتباری و بانک های دولتی و خصوصی هم در نشست مشترکی کف و سقف نرخ سود سپرده های مدت دار بانکی را تعیین کردند.

براساس این توافق که به اطلاع بانک مرکزی نیز رسیده است، نرخ سود سپرده های روز شمار تا یک ماه 10 درصد، سپرده های سه ماهه 14 درصد، سپرده های شش ماهه 16 درصد، سپرده های 9 ماهه 18 درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر 22 درصد تعیین شده است.

7232/587/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا