Mihanpostهوا فضا

چرا ناسا بیابان بودن مریخ را رد می کند + عکس

میهن پست – بَهرام یا مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تراز زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. هر یک باری که به بدور خورشید می‌چرخد معادل ۶۸۷ روز (روز زمین) به درازا می‌کشد و شب و روز کمی طولانی‌تر از کره زمین است.

عکسی مونتاژ شده توسط ناسا از سطح مریخ
عکسی مونتاژ شده توسط ناسا از سطح مریخ

جو بهرام سرخ‌فام است و در آسمان شب از زمین نیز سرخی آن دیده می‌شود. کره مریخ دو ماه کوچک به نام‌های فوبوس و دِیموس دارد که ریختی نابسامان دارند. این دو ماه شاید شهاب‌سنگ‌هایی هستند که در مدار بهرام به دام افتاده‌اند. اگر شخصی در کرهٔ مریخ باشد خواهد دید که فوبوس سه بار در یک روز طلوع و غروب می‌کند.

بنابراین اگر شما هم به نجوم و کیهان نوردی علاقه داشته باشید و عکسهای معمول ارسالی ماهواره‌ها از مریخ را مرتبا دنبال کنید، شاید به این نتیجه برسید که نزدیکترین سیاره به کره خاکی ما تنها یک بیابان شنی لم‌یزرع است. اما عکسی بسیار نزدیک از ناحیه Aureum Chaos ثابت می‌کند که مریخی‌ها تنها شن و ماسه ندارند.

عکس سطح مریخ
عکس سطح مریخ

Aureum Chaos  ناحیه ۳۷۰ کیلومتری رنگ روشنی در دره مارینیرس مریخ است و چهره این بخش از مریخ را آبله‌گون ساخته و عمقی یک کیلومتری را ایجاد کرده است. به نظر می رسد که این شکاف عظیم بر اثر حرکت ماده سیالی به وجود آمده است. شاید در گذشته آبهای روان سطح مریخ چنین وضعیتی را به وجود آورده باشند.

مواد معدنی سطح این منطقه به آن رنگی روشن بخشیده و چنین تصویری را خلق نموده است. این تصویر که در سال جاری میلادی ثبت شده، حاصل کار دوربین فوق‌العاده HiRISE است که روی مدارگرد شناسایی مریخ نصب شده است.

منبع: nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا