گوناگون

فاصله زیادی با مدیریت اسلامی در دانشگاه‌‌ها داریم/در تحول علوم انسانی عقب هستیم

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین “صابر اکبری‌جدی” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها از توصیه‌های امام خمینی(ره) است، گفت: سیستم آموزشی کشور براساس سیاست‌های استعماری و مقاصد غرب برنامه‌ریزی شده بود که نوعی هجوم فرهنگی محسوب می‌شد.
 
وی افزود: در گذشته سیستم آموزشی کشور مولد نبوده، بلکه با اقتباس و انتقال علم و دانش دیگر کشورها برنامه‌ریزی می‌شده و این چیزی نبود جز پیاده کردن فرهنگ وارداتی برای نسل در حال تربیتی که قرار است مدیران آینده کشور باشند.
 
عضو کمیسیون مشورتی و علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر تصویب سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید داشتند، اظهارداشت: شاخصه‌ها و مولفه‌های سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها از نظر حقوقی تعیین شده است که باید با اهتمام بیشتر در چارچوب دانشگاه پیاده شود.
 
حجت‌الاسلام اکبری‌جدی با اشاره به اینکه باید آئین‌نامه‌های مدیریتی دانشگاه‌ها براساس سند اسلامی شدن تصویب شود، اظهار داشت: امروز در دانشگاه‌ها فاصله زیادی با مدیریت اسلامی داریم و تربیت دانشجو در دانشگاه با مبانی و معیارهای اسلامی سازگاری زیادی ندارد.
 
وی تاکید کرد: امروزه دانشگاه‌ها در تولید علم، ایجاد جنبش نرم‌افزاری در اقتباس از علم و فرهنگ، نقد و یکسری از مسائل که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده‌ است، پیشتاز هستند؛ اما در تحول علوم انسانی عقب هستیم که باید با جدیت پیگیری شود.
 
عضو کمیسیون مشورتی و علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: در تحولات علوم انسانی باید ایده‌ها توسط نخبگان و با توجه به نیاز کشور ارائه شود.
 
حجت‌الاسلام اکبری‌جدی با اشاره به اینکه مظاهر دینی در دانشگاه‌ها با گذشته قابل مقایسه نیستند، ابراز داشت: اتفاقات مثبتی در دانشگاه‌ها افتاده و فضای دانشگا‌ه‌ها برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و اعتقادی و سیاسی دانشجویان بسیار آماده است.
 
وی با بیان اینکه مسئله علوم انسانی در دانشگاه‌ها به‌شدت در معرض تاثیرپذیری از نظریات غربی و نگاه سکولار به هستی و اومانیسم است، اضافه کرد: این تفکر غربی در حال تزریق به بدنه دانشجویی است، در صورتی‌که خودمان صاحب فکر هستیم و باید نگاه اسلامی را به دروس دانشگاه‌ها وارد کنیم، اما در این زمینه ضعف بسیاری داریم.
 
عضو کمیسیون مشورتی و علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تفکیک جنسیتی در ادبیات اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح نبوده است، خاطرنشان کرد: در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها مسئله تفکیک فیزیکی مطرح نبوده، بلکه کاستن اختلاط غیر ضروری دانشجویان در دانشگاه مد نظر است.
 
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا